כביש עוקף לשינויים פרסונליים במגדל? אליהו יפקח מקרוב על הנהלת חברת הביטוח

אליהו מוביל מהלך שמשדר את אכזבתו מתוצאות חברת הביטוח שבראשות המנכ"ל דורון ספיר והיו"ר עודד שריג • ספיר נכנס לתפקיד המנכ"ל בתחילת יוני השנה, ושריג מכהן כיו"ר מגדל ביטוח מאז אפריל השנה

שלמה אליהו / צילום: איל יצהר
שלמה אליהו / צילום: איל יצהר

שלמה אליהו מנסה לקבוע עובדות חדשות בניהול מגדל? בעל השליטה בקבוצת הביטוח, שמנהלת נכסים בהיקף כולל של כ-250 מיליארד שקל, רובם כספי ציבור, הקים ככל הידוע ועדה שמטרתה לפקח על ניהול החברה הבת מגדל חברה לביטוח (שמפוקחת על ידי רשות שוק ההון). ככל הידוע, הוועדה תכלול שלושה חברים מדירקטוריון מגדל אחזקות הציבורית (החברה האם של מגדל ביטוח) בהובלת אליהו עצמו, והיא תעבוד לא רק מול מנכ"ל ויו"ר מגדל ביטוח, כי אם גם מול כל הנהלת מגדל, כולל משנים וסמנכ"לים.

מדובר בצעד נוסף במהלך שהוא מוביל ושמשדר את אכזבתו מתוצאות חברת הביטוח שבראשות המנכ"ל דורון ספיר, שנכנס לתפקידו רק ביוני האחרון, והיו"ר עודד שריג, שנכנס לתפקידו במועד סמוך. אליהו לא מרוצה מההתנהלות של מגדל ביטוח, ומכך שטרם חל שינוי בתוצאות הכספיות של הקבוצה, כשבין היתר הוא לא מרוצה מכך שלא אחת נחסם על-ידי יו"ר מגדל ביטוח, שריג.

אכזבה גם מההנהלה הקודמת

ככל הידוע, בפיקוח רואים את המהלכים החדשים של אליהו בעין ביקורתית מאוד, כשעל פי הערכות סביר שהפיקוח לא יאפשר לבעל השליטה אליהו להיות מעורב בניהול מגדל. על כן ייתכן שהוועדה אותה מינה דירקטוריון החברה האם הציבורית, מגדל אחזקות, לא תוכל לעבוד מול הנהלת מגדל ביטוח בהתאם לתוכניותיה.

נראה כי מבחינת אליהו העסק במגדל לא עובד ומציג תוצאות בהתאם לציפיותיו ולכן הוא מפעיל לחץ רב על ההנהלה. לאחרונה שוב הביע אליהו ביקורת חריפה על דרך ההתנהלות של קבוצת הביטוח, בה הוא מחזיק 69% מהמניות, וזאת לאחר שהשמיע עד לפני חודשים ספורים חוסר שביעות רצון ניכר מההתנהלות תחת המנכ"ל הקודם של מגדל ביטוח, בנו עופר אליהו, והיו"ר הקודם, יוחנן דנינו. בשוק יש המעריכים כי אליהו מכוון בצעדיו הנוכחיים לעזיבתו "מרצון" של אחד מהשניים: היו"ר או המנכ"ל של מגדל ביטוח.

בפיקוח לא מרוצים מהצעד

לפני ימים מעטים נכנס לתפקיד הממונה על רשות שוק ההון הממונה החדש משה ברקת, שהחליף את קודמתו דורית סלינגר, ושלה ולאליהו היו יחסים בעייתיים. בימים שבהם תפקיד הממונה לא היה מאויש, בין פרישתה של סלינגר לכניסתו לתפקיד של ברקת, אליהו תכנן לקיים ישיבת דירקטוריון יוצאת דופן במגדל אחזקות הציבורית, שמטרתה הייתה לדון בניהול הלקוי (לתפיסת בעל השליטה) של מגדל ביטוח.

דבר זימון הישיבה ההיא נודע ברבים, והיא בוטלה, בין היתר בשל עמדת הפיקוח, שראה את המהלך בביקורתיות רבה. עתה מתברר כי אליהו לא חזר בו מכוונתו לקיים ישיבת דירקטוריון במגדל אחזקות הציבורית - שאינה כפופה לפיקוח - וקיים ישיבה בעניין ביצועי מגדל ביטוח. באותה ישיבה נקבע על הקמת הוועדה שתפקח על פעילות הנהלת מגדל ביטוח, ובמיוחד התנהלות ספיר ושריג.

או אז דובר על כך שרשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון לא תראה בעין יפה חילופי מנכ"ל מהירים במגדל, ועתה נראה כי אולי אליהו מצא כביש עוקף לשינוי פרסונלי במגדל, באמצעות הוועדה החדשה שדירקטוריון החברה הלא מפוקחת הקים, ושתפקח על התנהלות החברה הבת - מגדל ביטוח שמפוקחת על ידי הרשות, ושבה חברים גם הדח"צים אברהם ביגר (גילוי מלא: ביגר הינו יועץ לדירקטוריון "גלובס") ורונית בודו.

אליהו רכש את מניות השליטה במגדל ביטוח בשלהי 2012 מידי קבוצת ג'נרלי האיטלקית לפי שווי חברה של 5.1 מיליארד שקל, בעוד שהיום היא נסחרת לפי שווי של כ-4.4 מיליארד שקל בלבד. לאורך השנים הללו התקשה אליהו לקבל דיבידנדים ממגדל בהתאם לרצונו ולצרכיו. ביוני האחרון התמנה באליהו לתפקיד יו"ר הקבוצה האם הציבורית מגדל אחזקות, שהחזקתה העיקרית היא מגדל חברה לביטוח.