הבורסה בת"א מציעה לקצר את שעות המסחר ביום א'

קיצור יום המסחר בימי ראשון, כך שיסתיים בשעה 14:30, הוא צעד שנבחן על רקע היקפי המסחר הקטנים יחסית בבורסה בימים שבהם אין מסחר בבורסות המרכזיות בעולם • בנוסף הבורסה מציעה לאחר פתיחת המסחר ל-10:00, ולקצר את שלב טרום הפתיחה • הבורסה: "השינויים יביאו לקיטון של כ-4.5 שעות מסחר בשבוע; לא צפויה בשל כך פגיעה במחזורי המסחר" • מדריך השקעה במניות

איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה לני"ע / צילום: יעל ארנון
איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה לני"ע / צילום: יעל ארנון

הבורסה לניירות ערך בוחנת קיצור יום המסחר בימי ראשון (א') בשעתיים, כך שיסתיים בשעה שתיים וחצי, במקביל לשינוי שעת הפתיחה ביתר ימי המסחר. צעדים אלה נבחנים על רקע היקפי המסחר הקטנים יחסית בימי ראשון, בהם אין מסחר בבורסות העולם המרכזיות, ובשל הרצון לייעל את המסחר בהסתכלות על בורסות אירופה, גם עבור חברי הבורסה המקומית.

מהם השינויים המדוברים? מטיוטה להערות הציבור שפרסמה הבורסה הערב (ד') עולה כי נוסף על קיצור המסחר בראשון הבורסה רוצה גם לשנות את שעת פתיחת המסחר, מידי יום, לשעה מאוחרת יותר מזו הקבועה כיום, במקביל להאחדה של שעת מסחר הפתיחה בכל ניירות הערך.

מה זה אומר? בבורסה מציעים לקצר את משך שלב טרום הפתיחה בכל ניירות הערך ל-30 דקות, ולדחות את מועד מסחר הפתיחה כך שיתקיים במקביל לבורסות באירופה בשעה 10:00. בהודעת הבורסה בנושא מצוין כי "השינויים המוצעים יביאו, בסך הכל, לקיטון של כ-4.5 שעות מסחר בשבוע כאשר, לדעת סגל הבורסה, לא צפויה בשל כך פגיעה במחזורי המסחר".

בבורסה מפרטים כי "שלב טרום הפתיחה בבורסה בתל-אביב ארוך ביחס לזה הקיים בבורסות בעולם. בניירות ערך מסוימים מגיע משך שלב טרום הפתיחה אף לכדי שעה ורבע, זאת ללא כל צורך ממשי", ושלאור זאת, "מוצע לקצר ל-30 דקות את משך שלב טרום הפתיחה בשוק המניות (בשוקי האג"ח, המק"מ והמוסדיים שלב טרום הפתיחה הוא ממילא 30 דקות כבר כיום), ולאחד את מועד מסחר הפתיחה בכל ניירות הערך, למעט בנגזרים, כך שיתקיים במקביל לשעת מסחר הפתיחה בבורסות באירופה". מדובר על כך ש "שלב טרום הפתיחה, בכל ניירות הערך, למעט בנגזרים, יחל מידי יום בשעה 9:30, במקום ב-9:00, כיום. בשוק המניות מדובר על קיצור של 30 דקות מידי יום ובסך הכל שעתיים וחצי בשבוע" וכי "שלב מסחר הפתיחה, בכל ניירות הערך, יתקיים מידי יום במועד אקראי, בין השעה 10:00 לבין השעה 10:01 ויקביל למועד מסחר הפתיחה בבורסות באירופה".

נציין כי ב-2013 היה הקיצור הקודם במשך המסחר בימי א' בשעה אחת - סיום המסחר בשעה 16:30, במקום ב-17:30 בשאר ימי השבוע.


בבורסה מסבירים כי השינויים המוצעים יטיבו עם השוק משום שיביאו ל"הקטנת עלויות לחברי בורסה ולפעילי שוק בשל צמצום שעות המסחר, זאת ללא פגיעה במחזורים", תוך שיתנו "אפשרות לחברי הבורסה ולפעילי השוק לנצל את הזמן שיתפנה, בין היתר, לפיתוח עסקי, למחקר, לטיפול בתשתיות מחשב ולחיזוק הקשר עם לקוחות". כמוכן, מסבירה הבורסה את עמדתה, יהיה מדובר ב"יישור קו עם מועד פתיחת יום המסחר בבורסות מרכזיות באירופה, המתקיים בשעה 10:00 (שעון ישראל)".

הבורסה, בניהולו של איתי בן זאב, עברה לאחרונה לבעלותם של גופי השקעות זרים, שרכשו את השליטה בה לאחר שמבנה הבעלות בה שונה, והיא הפכה לחברה למטרות רווח. במסגרת זו הבורסה היתה אמורה להפוך לציבורית באמצעות הנפקת מניותיה. ואולם, בשל עימות עם עובדי הבורסה, שמבקשים לקבל הטבות נוספות עבור ההנפקה, נדחתה הפיכת הבורסה לציבורית.

אגב שינוי הבעלות בבורסה והפיכתה לחברה הפועלת למטרות רווח היא מנסה לשפר יעילותה, בין היתר באמצעות מתן שירותים חדשים כגון שירותי מיקום למסחר.