ילדיו של שאול אלוביץ ממשיכים להילחם על שחרור הרכוש שנתפס בחקירה

ליאור ולירון אלוביץ הגישו לביהמ"ש המחוזי ערר על החלטת בימ"ש השלום, שקבע כי לא ישוחררו לידיהם כמה מיליוני שקלים המופקדים בחשבונות בנק הרשומים על-שם אמם • טוענים כי מדובר ברכוש השייך להם ולא להוריהם

שאול ואיריס אלוביץ / צילום: שלומי יוסף
שאול ואיריס אלוביץ / צילום: שלומי יוסף

ילדיהם של שאול ואיריס אלוביץ, ליאור ולירון אלוביץ, ממשיכים להילחם על שחרור הרכוש שנתפס במסגרת חקירתם הפלילית של הוריהם, כאשר לטענתם מדובר ברכוש השייך להם ולא להורים: השניים הגישו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב ערר על החלטת בית משפט השלום בעיר, שקבע כי לא ישוחררו לידיהם כמה מיליוני שקלים המופקדים בחשבונות בנק הרשומים על-שם אמם.

באמצעות עורכי הדין איתן מעוז ודניאל עינב, טוענים ליאור ולירון אלוביץ כי הגם שלא הייתה מחלוקת כי מדובר בכספי מתנות שקיבלו לבר-המצווה, שנוהלו על-ידי אמם בעבורם - בית המשפט נתפס לרישום הפורמלי על-שם האם והותיר את מרבית הכספים תפוסים.

אלוביץ ורעייתו נעצרו בפברואר השנה במסגרת סבב החקירות השני בתיק 4000. השניים חשודים בקיום מערכת יחסים שוחדית עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אשר לכאורה קידם את ענייני בזק במשרד התקשורת בתמורה לסיקור מוטה לטובת משפחת נתניהו באתר וואלה מקבוצת בזק; זאת בנוסף לחשדות נגד בעל השליטה בבזק ונושאי משרה בכירים בה, שהועברו לפני מספר חודשים לבחינת הפרקליטות, לפיהם נהגו לכאורה בכספי החברה כבשלהם, קידמו אינטרסים אישיים, העבירו מידע אסור בלי מעצורים וקיבלו בתוך כך מאות מיליוני שקלים. בין היתר עומדת בלב החקירה עסקת רכישת yes על-ידי בזק מחברת יורוקום.

ביום מעצרם של האלוביצ'ים, פשטה המשטרה על ביתם ותפסה רכוש בבעלותם בשווי מיליוני שקלים. בין היתר הוטל צו עיקול על 4 דירות של הזוג בתל-אביב ועל נכסים נוספים שלהם. כמו כן, נתפסו 3 מכוניות - המרצדס של שאול אלוביץ, אאודי ששייכת לפי הנטען לבן ליאור ואאודי ששייכת לאיריס. בנוסף נתפסו חשבונות בנק וחשבונות ניירות ערך ופוליסות ביטוח שבבעלות הזוג אלוביץ וכן חפצי אמנות, תכשיטים ופריטים נוספים שנלקחו מביתם.

מתחילת החקירה ניהלו בני הזוג אלוביץ - באמצעות עורכי הדין ז'ק חן ומיכל רוזן-עוזר - מאבק לשחרור חלק מרכושם התפוס מידי המשטרה וביקשו כי בית המשפט יורה על שחרור התכשיטים וחפצי האמנות שנתפסו, לטענתם, שלא כדין וללא צו.

המאבק הגיע עד בית המשפט העליון, אשר הורה למשטרה להחזיר לידי בני הזוג את התכשיטים בשווי מאות אלפי שקלים שנלקחו מביתם בעת החיפושים שבוצעו במסגרת החקירה, ובהם טבעות הנישואים שהוסרו מאצבעותיהם של בני הזוג ועגילים שהוסרו מאוזניה של איריס; ובהמשך התקיים דיון נוסף בבית משפט השלום על המשך תפיסת חפצי האמנות בשווי מיליוני שקלים של בני הזוג ובבקשתם לשחרר רכוש נוסף.

אל מאבק שחרור הרכוש הצטרפו גם בניהם של בני הזוג אלוביץ, ליאור ולירון, שטענו כי יש לשחרר את רכב האאודי שנתפס על-ידי המשטרה, השייך לבן ליאור, וכן דרשו את שחרורם של שני חשבונות בנק השייכים להם ולא להוריהם.

אותם חשבונות, כך נטען, מהווים כאמור חיסכון שפתחה איריס אלוביץ לשני ילדיה, אשר נפתחו בסמוך לבר-המצווה של הילדים. ערך ההשקעות בחשבונות הללו עומד כיום על כמה מיליוני שקלים.

בהחלטה האחרונה בסאגת שחרור הנכסים של בני הזוג אלוביץ, הורה השופט עלא מסראווה לשחרר חלק מהרכוש והכספים שנתפסו, ובהם חפצי האמנות של בעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ, ורעייתו איריס, בשווי כמה מיליוני שקלים, רכב האאודי 3 הרשום על-שם איריס אלוביץ ובנם של בני הזוג וכן עוד כמה מאות אלפי שקלים שמופקדים בחשבונות הבנק שלהם ומהווים את ההפקדות הראשונות שנעשו בחשבון עבור ילדי בני הזוג.

ביחס לחשבונות הבנק שנטען על-ידי משפחת אלוביץ כי הם רכושם של ילדיהם של בני הזוג, נקבע כי לא עלה בידי איריס אלוביץ ובניה להצביע על זכות חוקית מוגדרת שמקנה בעלות בכספים לילדים. עם זאת, בית המשפט הורה על שחרור הסכום הראשוני שהופקד בחשבונות אלה, כאשר חלק הארי שלהם יישאר תפוס.

בערר שהגישו היום (ד') טוענים ילדיהם של בני הזוג אלוביץ, באמצעות עורכי הדין איתן מעוז ודניאל עינב, כי החלטת השופט מסראווה שלא לשחרר לידם את כל הכספים היא שגויה.

הילדים חוזרים בערר שוב על הרקע העובדתי שהוביל לפתיחת החשבונות, כאשר לטענתם החשבונות שבמחלוקת נפתחו בשנים 2009 ו-2011, בסמוך למועדי בר-המצווה שלהם; הראשון לצורך הפקדה וניהול כספי הבר-מצווה עבור ליאור אלוביץ, והשני נפתח לאותה המטרה בעבור לירון אלוביץ. שוויים הנוכחי של תיקי ההשקעות של ליאור ושל לירון הוא כמה מיליוני שקלים. סכומים אלה משקפים לטענת הילדים את סכום הכספים שהתקבלו מבר-המצווה שלהם, סך נוסף של מאות אלפי שקלים שההורים הפקידו לילדים לתוך החשבון של בר-המצווה בינואר 2017 כמתנה ואת הרווח שעשה תיק ההשקעות במרוצת השנים.

השופט מסראווה הורה על שחרור חלק קטן מתוך הסכומים התפוסים בחשבונות הבנק - השווים לסכומי ה"בסיס" שהופקדו בחשבונות אלה בסמוך למועדי בר-המצווה של הילדים, ללא סכום המתנה שהפקידו ההורים. על-פי ההחלטה, מלבד הסכום הראשוני, שאר היתרות בחשבונות (הסכום הנוסף שהופקד במורד הדרך כמתנה עבור הילדים - אך בעיקר פירות התשואה שהצטברו במשך השנים מתוך המתנות שהופקדו ונוהלו בחשבונות לטובת הילדים) נותרו תפוסות.

על-פי הערר, בהמשך להחלטה זו - ומשהמדינה לא הגישה כל חישוב מטעמה לסכומי צבירת הריבית וההצמדה לצורך שחרור הכספים - הגישו הבנים בחודש שעבר בקשה דחופה למתן פסיקתא, בצירוף חישוב שערך רואה החשבון רן סוקולובסקי, במסגרתה ביקשו לשחרר לטובת כל אחד מהם מאות אלפי שקלים.

לטענתם, התחשיב של רואה החשבון נערך לפי חישוב של סכומי הבסיס בחשבונות האמורים, בתוספת ריבית והצמדה בלבד - וזאת בהתאם להחלטתו העקרונית של בית המשפט בנוגע לסכומים שישוחררו.

בתגובה לתחשיב הילדים הגישה המדינה תחשיב מטעמה ובמסגרתו טענה כי יש לשחרר לטובת הבנים כמה מאות אלפי שקלים, אך פחות ממה שדרשו. השופט מסראווה אימץ את החישוב שהגישה המדינה.

ערר הבנים מכוון נגד ההחלטה להותיר ביד המדינה את פירות כספי המתנות שהופקדו בחשבונות, וכן נגד ההחלטה שלא לשחרר גם את הסכומים הנוספים שהופקדו על-ידי בני הזוג אלוביץ בשנת 2017; לחלופין מופנה הערר גם נגד החלטת בית המשפט לקבל את חישובה של המדינה על הפרשי ההצמדה והריבית.

לטענת הבנים, למרות שלא הייתה מחלוקת על כך שמקורם של הכספים שנמצאו בחשבונות נשוא הערר הם אכן כספי מתנות בר-מצווה שניתנו לילדים בסמוך למועדי האירועים, ושהסכום הנוסף שהופקד עבורם מתוך קרנות ההשתלמות לתוך החשבונות באופן שווה, ניתן להם כמתנה מהוריהם לטובת חסכונותיהם - נשען השופט על רישומו הפורמלי של החשבונות, על-שם איריס אלוביץ, והותיר את מרבית היתרות בחשבונות, ובפרט את פירות החיסכון- בידי המדינה.

"דומנו כי בכך נתפס בית המשפט קמא הנכבד לטעות משפטית, שמקורה בפורמליזם שאינו תואם את רוח הפסיקה", נכתב בערר. לטענת הבנים, קיומה של הזכות בהליך שבו אדם טוען לבעלות ברכוש שנתפס אינה מגודרת רק בתחומי הבעלות הקניינית הרשומה פורמלית, וכן כי "בהתאם לפסיקה כאשר נוגע הדבר במערכות יחסים משפחתיות, ובפרט במערכות היחסים שבין הורים וילדיהם - מתחזקת ועולה במיוחד עדיפותן של הזכויות המהותיות הנובעות מתוך יחסים אלה ואופיים הרגיש והמורכב - על פני רישומן הקנייני הפורמלי".

*** חזקת החפות: בני הזוג אלוביץ וכל הנחקרים בפרשת בזק הם בגדר חשודים בלבד. החשודים כולם הם בחזקת חפים מפשע כל עוד לא הורשעו בדין, והם נהנים מחזקת החפות.