מנכ"ל מליסרון: "הירידה ברווח נובעת מכך שהשנה היינו יותר שמרנים ולא שיערכנו את שווי הקניונים שלנו"

ענקית הנדל"ן המניב סיכמה את הרבעון עם יציבות בפעילות ובהכנסות, אולם הרווח הנקי נשחק בקרוב ל-40% והסתכם ב-105 מיליון שקל • במקביל לדוחות הודיעה החברה, שבשליטת היו"ר ליאורה עופר, על חלוקת דיבידנד של 60 מיליון שקל לבעלי המניות

ענקית הנדל"ן המניב מליסרון סיכמה הבוקר את הרבעון השלישי של השנה עם יציבות בפעילות השוטפת, והכנסותיה נותרו ללא שינוי ברמה של קצת יותר מ-400 מיליון שקל. אולם, עלייה ניכרת בהוצאות המימון שלה, לצד שינוי שלילי שנרשם גם בסעיף שיערוך נכסים, הובילו לשחיקה של קרוב ל-40% ברווח הנקי שלה, שהסתכם ב-105 מיליון שקל.

פדיונות השוכרים בקניוני מליסרון
 פדיונות השוכרים בקניוני מליסרון

בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2018 המגמה דומה, שם ההכנסות עלו בשיעור מתון של כ-1% והתקרבו ל-1.2 מיליארד שקל, אולם בתקופה זו היקף שיערוכי הנכסים שרשמה ירד משמעותית וגם פה נרשמה עלייה בהוצאות המימון. כך, הכיוון בשורה התחתונה היה דומה, עם ירידה של קרוב ל-20% ברווח הנקי ל-416 מיליון שקל.

את העלייה בהוצאות המימון מייחסים במליסרון להפרשי הצמדה למדד ואת הצמצום בשיערוכי נכסיה היא מייחסת לעובדה כי בשנה שעברה "בוצעה הפחתת שיעורי היוון לתזרימי המזומנים הצפויים בחלק מצומצם מהנכסים ונזקף שווי לנוכח קבלת היתר בנייה לתוספת שטחים בקניון רמת אביב".

בפרמטרים התפעוליים מדווחת מליסרון על שיפור, עם עלייה רבעונית של כ-3% ברווח התפעולי הנקי (NOI) ל-294 מיליון שקל וקפיצה של כ-13% בתזרים המזומנים השוטף (FFO) לכ-176 מיליון שקל, פרמטרים שעלו בכ-2% ובכ-10%, בהתאמה, בתשעת החודשים הראשונים של השנה. לצד זאת מדווחת מליסרון על יציבות ברמת הפידיונות בנכסי הקבוצה. מנתונים שהיא מציגה לצד הדוחות עולה כי סך הפידיונות בנכסיה בין ינואר לספטמבר הצטבר ליותר מ-6 מיליארד שקל.

תוצאות הרבעון של מליסרון
 תוצאות הרבעון של מליסרון

אבי לוי: "המוכרים באינטרנט צריכים את רצפת המכירה"

אבי לוי, מנכ"ל קבוצת מליסרון אמר היום ל"גלובס" כי "הירידה ברווחיות נובעת מכך שהשנה היינו יותר שמרנים ולא שיערכנו את שווי הקניונים שלנו. לעומת זאת, בפרמטרים התפעוליים - בתזרים ובהכנסות - יש לנו לכל אורך הדרך עלייה יפה".

לגבי הפדיונות, ציין לוי כי "ברבעון הנוכחי ביקשנו להראות את ההבחנה בין שמונת הקניונים המובילים שלנו שמהווים כ-84% מההכנסות שלנו לבין היתר. אנחנו רואים שבשמינייה המובילה, למרות כל הסיטואציה של השנה הזו - אמנם לא כמו שהורגלנו בשנים קודמות - עדיין יש גידול של יותר מאחוז".

ביחס לירידה בעומס דמי השכירות בקניונים המובילים, ציין לוי כי הוא לא נובע מירידת דמי השכירות לשוכרים, אלא בעיקר מגידול בפדיונות, במקביל לשיפוצים בחנויות שהיו סגורות ולכן לא נדרשו לשלם שכירות. הקניון היחיד בו לוי מאשר שאכן נעשתה הפחתת דמי שכירות הוא הקניון של הקבוצה בעיר חדרה: "נרשמה ירידה בעומס דמי השכירות בחדרה, אנחנו לא מתביישים להגיד את זה ומתאימים את שכר הדירה לפדיונות".

לגבי האונליין ציין לוי, כי "אנחנו רואים תופעה שכל הגופים שמוכרים באינטרנט מעדיפים לעשות את האספקה באמצעות איסוף מהחנויות הפיזיות, כלומר הם צריכים את רצפת המכירה. גם אמזון הגדולה בעולם עושה את הדבר הזה ופותחת חנויות".

סוגיה נוספת אליה התייחס לוי, היא הכניסה של שחקניות בינלאומיות לישראל - לדבריו, "הרבה רשתות בינלאומיות פונות אלינו בבקשה להיכנס לקניונים שלנו, ואנחנו נפגשים איתם ובוחנים את האפשרות הזו". בנוסף, ציין לוי לטובה את השפעת הגידול בתיירות: "השנה אמורה להסתיים ביותר מ-4 מיליון תיירים, מן הסתם גם התיירים מבקרים יותר בקניונים ואנחנו רואים אותם לא רק בתל אביב".

במקביל לדוחות הודיעה החברה, שבשליטת היו"ר ליאורה עופר, על חלוקת דיבידנד של 60 מיליון שקל לבעלי המניות.

מליסרון מחזיקה ב-24 נכסים מניבים בישראל, בשטח כולל של כ-737 אלף מ"ר, המאוכלסים כמעט במלואם. בין נכסיה הבולטים נמנים קניון רמת אביב בתל אביב והקריון שבקריית ביאליק, שכל אחד מהם שווה כ-2.2-2.3 מיליארד שקל.

במליסרון התייחסו בדוחות גם למצבת החובות של החברה וציינו כי "במהלך השנתיים האחרונות שמה לה החברה כיעד להקטין משמעותית את היקף פירעונות החוב שהצטברו לשנת 2020 ולהביא לפריסת חוב נוחה יותר וארוכה יותר במח"מ". לפי החברה, תוך שנתיים צומצמה יתרת פירעונות החוב שלה ל-2020 בכ-1.4 מיליארד שקל, בין היתר אחרי שבוצעו כמה עסקאות החלפה בין סדרות והוארך המח"מ.

בהתאם לכך, מליסרון ביצעה כמה עסקאות החלפה בין סדרות האג"ח שלה וכך האריכה את המח"מ שלהן, בפריסה "שמשקפת טוב יותר את יכולת החברה לפרוע את חובותיה בהתאם לתזרים המזומנים מהפעילות השוטפת". עוד הוסיפו במליסרון כי החברה "בוחנת בכל עת אפשרויות נוספות לצמצום והחלפת החוב המיועד לפירעון בשנת 2020".