איך ישפיעו בחירות האמצע בארה"ב על השווקים? התשובה האמיתית תתקבל רק ב-2019

הבורסות באירופה הגיבו היום בעליות שערים לניצחונות הצפויים של הדמוקרטים בבית הנבחרים ושל הרפובליקנים בסנאט האמריקאי • רק לאחר השבעת חברי הקונגרס בינואר, ניתן יהיה ללמוד כיצד השפיעו תוצאות הבחירות על יכולתו של הנשיא טראמפ להמשיך ולתמוך ברווחיות החברות • ניתוח "גלובס"

הקונגרס האמריקאי / צילום: שאטרסטוק
הקונגרס האמריקאי / צילום: שאטרסטוק

תוצאות בחירות אמצע הכהונה בארה"ב לשני בתי הקונגרס, שפורסמו במהלך היום, לא הביאו עמן הפתעות גדולות ומרעישות. כפי שצפו מרבית הסוקרים והחזאים, זכתה המפלגה הדמוקרטית לרוב בבית הנבחרים, בעוד שבסנאט הצליחו הרפובליקאים לשמור על הרוב שברשותם.

התוצאות הצפויות לא גררו הבוקר תגובות מיוחדות בשוקי ההון בעולם: באסיה נרשמה מגמה מעורבת בשוקי המניות עם תנודות מתונות במדדי המניות; באירופה רשמו המדדים המובילים עליות של 1% עד 1.5%; ובוול סטריט הצביעו החוזים העתידיים על ציפייה לעליות של כ-1% בפתיחת יום המסחר. במקביל, נחלש הדולר בכ-0.6% מול המטבעות המובילים וסיפק גם הוא איתות לירידה במפלס הלחץ אצל חלק מהמשקיעים.

חזאים רבים בשוק הישראלי העריכו עוד קודם לפרסום התוצאות כי התגשמות התסריט הצפוי לא תביא עמה לשינויים מהותיים בשוק. עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, כתב למשל אתמול כי סביר שחלק גדול מהתרחיש שלפיו הדמוקרטים ינצחו בקרב על בית הנבחרים, אבל יפסידו בקרב על הסנאט "כבר מגולם בשווקים, ומכאן שלא נראה בתרחיש זה זעזוע משמעותי".

רוני יונסיאן, מנהל מחקר וקובי לוי, אסטרטג מט"ח, בחדר עסקאות לאומי שוקי הון, הסבירו אתמול כי מהפך בבית הנבחרים צפוי להקשות על הנשיא דונלד טראמפ ליישם את תוכניותיו. לדבריהם, תחת קונגרס לעומתי למחצה, לא יוכל טראמפ לפעול בחופשיות גמורה, כשהרפורמות הנוספות שתכנן עתידות להיתקל בהתנגדות מצד הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים ולהקשות עליו את יישומן. אי לכך, העריכו השניים כי שוקי המניות יגיבו להתגשמות התרחיש בירידה מסוימות, בעוד שעל הדולר תירשם בעולם השפעה מינורית.

"טראמפ ימשיך ליהנות מהמילה האחרונה"

יניב חברון, האסטרטג הראשי של בית ההשקעות אלומות, כתב כי לניצחון דמוקרטי בבית הנבחרים תהיה השפעה גדולה על ממשל טראמפ, "שכן הוא נחשב למהפכני ודינמי וברגע שבית הנבחרים יהיה ברוב דמוקרטי, הצעות חוק רבות ייבלמו שם ללא אפשרות להגיע להצבעה בסנאט". אמיר כהנוביץ, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס, הלך צעד אחד רחוק יותר והעריך כי אפילו אם ינצחו הדמוקרטים בשני בתי הקונגרס ישמור שוק המניות על יציבות, וזאת בניגוד לתחזית של הנשיא טראמפ, לפיה מצב כזה יוביל לירידות בשוק.

בחטיבת ניהול העושר של הבנק השוויצרי UBS, כתבו הבוקר כי מאחר שתוצאות הבחירות היו צפויות, נרשמה השפעה מיידית שולית על השווקים. עם זאת, הדגישו שם כי בחזית המסחרית ימשיך ממשל טראמפ להשתמש במכסים לצורך יצירת לחצים על שותפי הסחר של ארה"ב, ובמיוחד על סין.

עוד הדגישו ב-UBS כי המצב החדש יקשה על הממשל לאשר חוקים ותיקוני חקיקה חדשים, וכי ללא הסכמות עם הקונגרס על דרכים לקיצוץ בהוצאות הממשל, יישאר הגירעון התקציבי גבוה, מה שיביא להמשך הלחץ כלפי מעלה על תשואות האג"ח של ממשלת ארה"ב. עם זאת, ב-UBS מאמינים כי למרות המצב החדש יצליח בפעילות להפחתת הרגולציה, שיכולה בתורה להמשיך ולתמוך בצמיחת רווחי החברות.

"בכל הנוגע לעיצוב מדיניות, תוצאות הבחירות מצביעות על כך שחקיקה משמעותית תיאלץ לחכות לבחירות של 2020 ורוב הסיכויים שמדיניות המס תושהה לעוד שנתיים. ייתכן כי שני הצדדים יסכימו על הצורך של השקעה בתשתיות, אך צפויה מחלוקת על אופן מימון ההשקעה, כך שיהיה קשה להשיג פתרון שיהיה מקובל על שתי המפלגות.

"מאחר שלא צפויה תמימות דעים בין שתי המפלגות, הקונגרס יאלץ למצוא בסיסים להסכמה או לאפשר לממשל לקבל החלטות עד לאחר הבחירות של 2020. כפועל יוצא, הנשיא טראמפ ימשיך ליהנות מהמילה האחרונה בנוגע להרבה החלטות מדיניות חשובות בשנתיים הבאות, ביניהן מסחר, הגירה ורגולציה של האינטרנט", כתבו ב-UBS.

טראמפ יצטרך למצות את כישורי המשא ומתן

עם זאת, חשוב להדגיש כי בחירות האמצע של 2018 אומנם הסתיימו אתמול באופן רשמי, אבל רק בעוד כחודשיים ישתנו בפועל הרכבי בית הנבחרים והסנאט. כך, שרק במהלך 2019 ניתן יהיה להבין טוב יותר את השפעות הפיצול בוושינגטון על ההתנהלות הכלכלית בארה"ב ועל שוקי ההון שם.

בינתיים אפשר לבחון כיצד הגיבו השווקים בפעם האחרונה למקרה דומה. כזכור, בבחירות 2016 זכו הרפובליקאים בגביע המשולש - ניצחון במירוץ לנשיאות והשמירה על הרוב בסנאט ובבית הנבחרים. הניצחון הזה איפשר לטראמפ להוביל שורה של רפורמות ובראשן הרפורמה הגדולה במס. בוול סטריט אהבו את המצב החדש, ששחרר את וושינגטון משנים של שיתוק רגולטורי, והזניקו את מדד S&P 500  לעלייה של כ-30% בתוך שנתיים.

מצב דומה אירע בפעם האחרונה בבחירות 2008. אז זכו הדמוקרטים בגביע המשולש, כאשר ברק אובמה זוכה בבחירות לנשיאות במקביל לשמירת הרוב הדמוקרטי בסנאט ובבית הנבחרים. גם אז זינק מדד S&P 500 בכ-30% בתוך שנתיים, אולם בהמשך נבלמה המגמה כאשר בבחירות האמצע של 2010 ספגו הדמוקרטים מפלה, שכללה את הפסד הרוב בבית הנבחרים וצמצום הרוב בסנאט.

בבחירות 2012 זכה אובמה בכהונה שנייה והסטטוס קוו בשני בתי הקונגרס נשמר, אבל בבחירות האמצע של 2014 הפסידו הדמוקרטים גם את הרוב בסנאט. כתוצאה מכך, נפגעה מאוד יכולתו של הנשיא אובמה להניע תוכניות ורפורמות בשנתיים האחרונות לכהונתו.

במקרה או שלא במקרה, השנתיים הקלנדריות שהגיעו לאחר בחירות אמצע הכהונה בעידן אובמה (שבהן הובך כאמור הממשל הדמוקרטי פעמיים) היו החלשות ביותר בשמונה השנים של כהונתו. למעשה, בתשע השנים שבין תחילת 2009 לסוף 2017, נרשמו רק שנתיים קלנדריות שבהן אכזב שוק המניות האמריקאי את המשקיעים. היו אלה שנת 2011, שבה רשם מדד S&P 500 תשואה של 0%, ושנת 2015 שבה הציג המדד ירידה של כ-1%.

ברור לחלוטין שאין להסיק מכך ששוק המניות צפוי בהכרח לגמגם ב-2019. אלא שלאור המצב החדש אליו נקלע ממשלו של טראמפ, ניתן בהחלט לשער כי החל בינואר הקרוב יידרש הנשיא להתמודד עם מצב חדש ומאתגר יותר, שיחייב מיצוי מלא של כישורי המשא ומתן שלו.