NSO משיבה לסנודן: "אנחנו החברה היחידה מסוגה בעולם שמפעילה ועדת אתיקה עצמאית"

"אדאורד סנודן מצא בשנים האחרונות מקלט ובית חם ברוסיה ומשם הוא בוחר לעסוק בנושאים כמו זכויות אזרח ודמוקרטיה ולהכפיש חברות טכנולוגיה ישראליות מבלי שיש לו שום מידע מוסמך או היכרות עם פועלן. חברת NSO עוסקת בפיתוח מוצרים שנמכרים לגורמי ממשל למטרה הבלעדית של חקירה ומניעת פשע וטרור", כך נמסר בתגובה לדברי סנודן שנאמרו אמש (ג')

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

"אדאורד סנודן מצא בשנים האחרונות מקלט ובית חם ברוסיה ומשם הוא בוחר לעסוק בנושאים כמו זכויות אזרח ודמוקרטיה ולהכפיש חברות טכנולוגיה ישראליות מבלי שיש לו שום מידע מוסמך או היכרות עם פועלן. חברת NSO עוסקת בפיתוח מוצרים שנמכרים לגורמי ממשל למטרה הבלעדית של חקירה ומניעת פשע וטרור", כך מסרה חברת NSO בתגובה לדברים שאמר אדוארד סנודן אמש (ג'), שהובאו בשידור חי ממשכנו ברוסיה, לקהל של עשרות ישראלים, באירוע סגור שערכה פירמת יעוץ התקשורת "OH! אורנשטיין חושן".

ב-2013, בעת שעבד ב-NSA, סנודן הדליף ל"וושינגטון פוסט" ול"גרדיאן" כי סוכנויות הביון האמריקאית, הבריטית, הישראלית, ואחרות, מנהלות מעקב המוני ברשת אחר משתמשים מרחבי העולם, ואוספת עליהם מידע הכולל, בין היתר, מיילים אישיים, תמונות, קבצי סאונד ו-וידאו. זאת תוך שיתוף-פעולה מצד חברות הטכנולוגיה הגדולות, בינהן פייסבוק, גוגל, מיקרוסופט ואפל.

אמש הייתה הפעם הראשונה בה סנודן דיבר מול קהל ישראלי. סנודן התייחס לתעשיית אבטחת הסייבר הישראלית ואמר: "ישראל טובה בסייבר סקיוריטי, והיא מתגאה בזה. אבל האם זה סייבר סקיוריטי? הרבה מהחברות הללו מאתרות את הפרצות למידע שלכם, לטלפונים שלכם, לא כדי לפתור אותן, אלא כדי שיוכלו למכור את הכניסה אליהן מסביב לעולם. אחרי 2013, החברות בארה"ב ניסו להרחיק את עצמן מהמקרה, ולומר שזה לא היה בסדר. במודל הישראלי יש רמה גבוהה יותר של שיתוף-פעולה בין המגזר הפרטי למדינה ואני לא רואה תגובה דומה".

"היום ב-2018, איסוף הדאטה שלנו עדיין נמצא בשיח, והוא עבר מתיאוריית קונספירציה לעובדה. כולם יודעים על כך, וממשלות לא עבדו מספיק קשה כדי לשים מגבלות על כך. טכנולוגיית ריגול מתקדמת מהר יותר מאשר החוק", הוא הוסיף, ופנה לקהל "אתם יכולים לומר 'בסדר, אין לי מה להסתיר, אני בצד של הממשלה'. אבל מה עם חברות פרטיות ותאגידים? ומה עם מדינות אחרות? אנחנו שוכחים, שכאשר אני טוען שאין לי שום דבר להסתיר, זה לא שונה מלומר: לא אכפת לי מחופש הדיבור, בגלל שאין לי שום דבר לומר. לי אין משהו להסתיר - אלא משהו להגן עליו, וזה החברה הליברלית והפתוחה שאני רוצה לחיות בה".

סנודן התייחס הן לפייסבוק והן אל חברת NSO הישראלית, המפתחת את תוכנת הריגול פגסוס, כאל דוגמאות "גרועות שבגרועות" לחברות שהמודל העסקי שלהן מתבסס על איסוף מידע המוני אודות הציבור ועל הפרת החירות של קורבנותיהם. הוא התייחס אל מעורבותה של NSO במקרים שונים של הפרות זכויות אדם, בינהם התנקשות בעיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י:

"חלקכם אולי שמעתם על העיתונאי הסעודי, גמאל קאשוג'י שנרצח. איך זה תוכנן? איך הם ידעו מה היו התוכניות שלו, וידעו שעליהם לפעול נגדו? הידע הזה הגיע מהטכנולוגיה של אותה חברה ישראלית. כמה מבצעים כאלה קורים בכל יום, כאשר החברות הללו, ישראליות או לא, במדינות מפותחות, אומרות שזה לא אכפת להן. ברות שמשתמשות ביכולות שלהם, לא בשביל להציל חיים, אלא בשביל להרוויח כסף, עד כדי כך שזה עולה בחיים".

מ-NSO נמסר בתגובה לדברים כי "לא זאת בלבד שהחברה פועלת בכפוף לחוקי הייצוא הביטחוני, היא גם החברה היחידה מסוגה בעולם שמפעילה ועדת אתיקה עצמאית הכוללת מומחים חיצוניים מרקע משפטי ויחסים בינלאומיים במטרה למנוע מצב שמוצריה ינוצלו לרעה". עוד נמסר כי, "לכן, בניגוד למה שפורסם בעיתונות, החברה איננה מוכרת אותם ואיננה מאפשרת את הפעלתם במדינות רבות", וכי "מוצרי חברת NSO מסייעים מדי יום ביומו בהצלת חייהם של אנשים מידי טרוריסטים, ברוני סמים, חוטפי ילדים, פדופילים ופושעים אחרים".

בנוגע לפעילות ועדת האתיקה, החברה מסרה כי "מדיניות החברה היא לחקור כל טענה על שימוש בלתי ראוי במערכת, ולפעול בהתאם למסקנות החקירה, אך איננו יכולים להתייחס לזהות הלקוחות".