גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הזמנתם כרטיס בחברה אחת וגיליתם שאתם טסים באחרת? כך חברות התעופה מרוויחות מזה

קוד שייר הוא הסכם בין שתי חברות תעופה אזרחיות או יותר, לפיו הן "חולקות" את אותה הטיסה ● היתרון לחברות: תפוסה מלאה וחידוד התחרות ● היתרון לנוסע: צבירת מיילים ויותר אפשרויות ● ואיך זה משפיע על מחיר הכרטיס?

מטוס ממריא / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מטוס ממריא / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

יריד התיירות העולמי WTM שהתקיים השבוע בלונדון הביא עמו שורה של בשורות שחברות התעופה שחררו זו אחר זו. בין היתר, אל-על הודיעה כי תחזור להפעיל קו של טיסות ישירות בין תל-אביב למנצ'סטר אנגליה, ותחליף את מטוס 767 המיושן המשמש אותה בטיסות בקו תל-אביב-יוהנסבורג. חברות אחרות, בעיקר במדינות אסיה, הודיעו על הרחבת שיתופי-הפעולה ביניהן במסגרת הסכמי קוד שייר (שותפות קוד). מה זה אומר? מדובר בהסכם בין שתי חברות תעופה אזרחיות (ולפעמים אף יותר משתיים), לפיו הן "חולקות" את אותה הטיסה. 

היתרון לחברות: תפוסה מלאה וחידוד התחרות 

המצב הזה, שגדל בשנים האחרונות, מעניק לחברות התעופה כמה יתרונות. ראשית, הן יכולות למנוע מצב של תפוסה חלקית בטיסה ליעד שאליו טסה גם חברה מתחרה. לולא ההסכם, שני מטוסים של שתי חברות היו יוצאים מאותה הנקודה לאותו היעד עם תפוסה חלקית בלבד. איחוד המטוסים (ממש כמו באוטובוסים של טיול שנתי) חוסך עלויות לא מבוטלות, במיוחד בתקופה שבה מחירי הדלק ממשיכים לשבור שיאים. הוא גם מאפשר לחדד את התחרות על קו מסוים מול חברות אחרות - ובעיקר הלואו קוסט - שכן הוא מוצע כ"מונופול".  

יתרון אחר שמאפשר הסכם הקוד שייר הוא הצגה של לוח טיסות עשיר לכל חברה, הן ביעדים (לרבות בטיסות המשך) והן בשעות הטיסה. כך למשל, במסגרת קוד שייר שיש לאל-על עם חברת התעופה תאי איירוויז התאילנדית, מוכרת האחרונה טיסות בקו לתל-אביב - יעד שהיא עצמה לא טסה אליו. באותה מידה, הסכם שיש לאל-על עם חברת התעופה הפורטוגלית TAP מאפשר לאחרונה להציע לנוסעיה טיסה ישירה לכאן, עוד לפני שהיא תתחיל להפעיל בעצמה טיסות לתל-אביב ב-1 באפריל 2019. 

להסכמים הללו יש משמעות נוספת עבור אל-על שלא טסה בשבתות ובחגים. כך היא יכולה בעקיפין להציע לנוסעיה טיסות בשבת מבלי להרגיז את הדתיים ושומרי המסורת.

היתרון לנוסע: צבירת מיילים ויותר אפשרויות 

גם מבחינת הנוסעים יש להסכמים הללו יתרונות. ראשית, האפשרות לצבור מיילים/נקודות במסגרת מועדון הנוסע המתמיד גם אם הטיסה מבוצעת על-ידי חברה אחרת. כמו כן כאמור, לטובת הנוסע עומד לוח טיסות גמיש עם מבחר שעות גדול יותר. החיסרון נעוץ בתחושה שעלולה להתעורר אצל חלקם להטעיה מצד חברת התעופה או סוכן הנסיעות שדרכו רכשו את כרטיס הטיסה. כך למשל, במקרים שבהם נוסע רכש כרטיס של חברה אחרת אבל גילה בעת ההמראה שמדובר דווקא בחברה שלא רצה לטוס עימה - ולהפך. 

איך תוכלו לדעת על כך מראש? ברוב אתרי המכר, עוד בשלב החיפוש, תמצאו פירוט בנוגע לחברה שמפעילה את הטיסה בפועל - בין שעל-ידי הלוגו שלה ובין שבכיתוב ברור המודיע כי "טיסה זו מבוצעת על-ידי חברה זו וזו".

דרך אחרת לדעת שרכשתם טיסת קוד שייר היא על-ידי מספר הטיסה. בעוד שטיסות סדירות כוללות בדרך-כלל קוד של 3 ספרות לצד קוד של חברת התעופה, טיסות קוד שייר מונות 4 ספרות: לדוגמה, קוד הטיסה של יונייטד בטיסה מתל-אביב לסן פרנסיסקו הוא UA955, בשעה שקוד הטיסה המופיע על טיסת קוד שייר של יונייטד עם לופטהנזה מלוס אנג'לס לפרנקפורט מונה 4 ספרות - UA8844. טיסה זו נמכרת על-ידי יונייטד אך מבוצעת על-ידי לופטהנזה.

במקרה של עיכוב בטיסה, החברה שאמורה לפצות את הנוסעים היא זו שעל שמה הכרטיס מכורטס.

לבדוק דרך איזו חברה יותר משתלם 

קיימים אינספור הסכמי קוד שייר בכל העולם, וככל שהתחרות בענף התעופה מחריפה - כך הצורך של החברות לשיתופי-פעולה הולך וגדל. אל-על למשל, שאינה משתייכת לברית תעופה (Alliance), צריכה לרשת את עצמה עם כמה שיותר הסכמי קוד שייר שיעניקו ערך מוסף לה ולנוסעים. ההסכמים הללו הולכים ומתרבים והם כוללים את קוונטס האוסטרלית, אירו מקסיקו, אמריקן איירליינס והסכם טרי מהעת האחרונה עם וייטנאם איירליינס.

עם זאת, הסכם הקוד שייר לא מבטל את התחרות שקיימת בין שתי החברות שבהסכם, והיא יכולה לבוא לידי ביטוי גם בפערים במחירים על אותה הטיסה. כך למשל, בטיסת קוד שייר שמפעילה אל-על עם החברה תאי בטיסות לבנגקוק, המחיר, כפי שמוצג באתר אל-על לטיסה ב-8 באפריל, מתחיל ב-1,000 דולר (הלוך ושוב). באתר של תאי, לעומת זאת, המחיר קפץ ל-1,100 דולר לאותה הטיסה בדיוק. הפערים במחירים, נציין, משקפים את היצע המושבים שנותרו לכל אחת מהחברות בקו מסוים ואת התמחור שהן קובעות לקו. 

דוגמה נוספת היא טיסת אל-על/סוויס מתל-אביב לציריך. באתר של אל-על תשלמו על טיסה ב-21 בנובמבר החל מ-215 דולר לכיוון (כולל מזוודה), ואילו באתר של סוויס - שגם תבצע את הטיסה בפועל - המחיר ההתחלתי עומד על 428 דולר. 

המסר לנוכח הבדיקה הזו הוא שכבר בשלב החיפוש שווה לעצור רגע ולבדוק דרך איזו חברה משתלם יותר להזמין את הטיסה. 

הסכם אחר שקיים בין חברות תעופה, המכונה "אינטרליין", מאפשר לשתי חברות לגשת להזמנות האחת של השנייה, למכור הזמנות ליעדי הבית של כל חברה, להנפיק כרטיסי עלייה למטוס האחת של השנייה ולהעביר ביניהן כבודה. הכבודה היא נושא חשוב בהסכמים כאלה, משום שזו דרך להבטיח (עד כמה שניתן) שהיא לא תלך לאיבוד, מאחר שבדרך-כלל הסכמי אינטרליין כוללים עצירת ביניים.

השבוע הכריזה ארקיע על הסכם כזה עם חברת וייטנאם איירליינס, שיאפשר לה למכור טיסות למדינה. מדובר בטיסה שמבוצעת עם ארקיע עד לבנגקוק, ומשם יכולים הנוסעים להמשיך להאנוי או לסייגון עם החברה הוייטנאמית. במצב כזה הנוסע מבצע את ההזמנה דרך ארקיע, כשהמחיר מגלם גם את טיסת ההמשך ליעד הסופי. ההבדל בין טיסה כזו לטיסת קונקשן רגילה הוא שבנמל התעופה שבו עצרתם בדרך צריך לבצע צ'ק-אין ולפעמים אף להוציא את המזוודה ולמסור אותה מחדש. 

עוד כתבות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס