מה היה קורה לולא נמכרה? הפסד כבד של מזור רובוטיקה ברבעון השלישי

חברת המכשור הרפואי, שנמכרה תמורת סכום שיא למדטרוניק, רשמה ירידה חדה של 44% בהכנסות הרבעוניות ל-10.1 מיליון דולר • במקביל לדוחות, הודיעה מזור על אישור FDA לשיווק המוצר המשולב של שתי החברות

על רקע מכירתה המתקרבת לענקית המכשור הרפואי מדטרוניק , פרסמה היום (ד') חברת מזור רובוטיקה   את דוחותיה לרבעון השלישי של 2018. אלה עשויים להיות הדוחות האחרונים של החברה, משום שהמיזוג צפוי להיכנס לתוקף בינואר הקרוב.

לדוחות לא אמורה להיות השפעה משמעותית על מחיר המניה, שכן מחיר העסקה כבר נקבע, אבל הם יכולים לאותת למשקיעי החברה מה היה יכול להיות התרחיש האלטרנטיבי עבור מזור, לולא הייתה נמכרת למדטרוניק.

תוצאות הרבעון של מזור רובוטיקס
 תוצאות הרבעון של מזור רובוטיקס

מדטרוניק, חברת המכשור הרפואי הגדולה בעולם, סיכמה בחודש שעבר על רכישת מזור שפיתחה ומשווקת רובוט לניתוחי גב לפי שווי של 1.6 מיליארד דולר - סכום שיא לאקזיט של חברת ביומד ישראלית. 

הדוחות מרמזים כי מזור חתמה על העסקה בתזמון מוצלח מאוד - השוק לא היה צפוי לקבל בשמחה את הדוחות הרבעוניים שמראים על ירידה חדה בהכנסות החברה - בשיעור של 44% ל-10.1 מיליון דולר. בארה"ב לבדה ירדו ההכנסות כמעט ב-50%, ל-8.8 מיליון דולר. ההפסד הנקי העמיק ל-16.9 מיליון דולר, לעומת 3.9 מיליון דולר ברבעון הקודם. על בסיס Non-GAAP, בנטרול הוצאות חד פעמיות, ההפסד ברבעון עמד על 4.4 מיליון דולר. 

הירידה בהכנסות קשורה להסכם השיווק שחתמה מזור עם מדטרוניק, וספציפית למעבר לשלב השני של ההסכם, שבו מדטרוניק משווקת את מוצריה של מזור באופן בלעדי, והחברות חולקות בהכנסות בערך חצי-חצי. ההסכם הזה והמעבר לשלב השני שלו הם שאפשרו את האקזיט, אבל היה לכך גם מחיר - ההכנסות של מזור מכל מערכת ששיווקה מדטרוניק באולפן בלעדי נמוכות משמעותית מאלה שרשמה מזור כששיווקה את המערכת לבדה.

ההיגיון האסטרטגי מאחורי ההסכם מבחינת מזור היה כי גידול במספר המערכות שיימכרו על ידי מדטרוניק יפצה על הירידה במתח הרווחים על כל מערכת. כמו כן, הגידול במספר המערכות המותקנות היה אמור להוביל להכנסות גבוהות יותר משירות ורכיבים מתכלים, אשר כל ההכנסה מהם מגיעה לידי מזור.

בינתיים, ברבעון השלישי שני הדברים האלה לא התרחשו. מספר המערכות כנראה לא גדל משמעותית (כפי שמלמד היקף ההכנסות הכולל), וגם היקף ההכנסות ממתכלים ושירות לא השתנה משמעותית (6.9 מיליון דולר, לעומת 7 מיליון ברבעון המקביל).

בטווח הבינוני והרחוק, מספר המערכות הנמכרות היה עשוי בהחלט לגדול, אבל הדרך עד שהמספרים "יסתדרו" הייתה עלולה להיות כרוכה בדוחות לא מוצלחים במשך כמה רבעונים (כמו זה הנוכחי). ירידה אפשרית במחיר המניה בתקופה זו, הייתה עלולה להוביל את מזור לאקזיט בשווי נמוך יותר.

מדטרוניק לא התאמצה במיוחד למכור המוצר של מזור ברבעון

יצויין כי במהלך הרבעון השלישי מזור ומדטרוניק כבר ניהלו שיחות לגבי מכירת מזור, וכבר הכינו את הדור הבא של המערכת הרובוטית המשולבת שלהן, MazorX Stealth. נראה כי מדטרוניק לא התאמצה במיוחד כדי למכור את המוצר הקיים במהלך תקופה זו, אלא מיקדה תשומת לב ברכישה ובהכנת הדורות הבאים של המוצרים הרובוטיים של מזור, שיהיו כבר בבעלותה המלאה ומשולבים באופן מלא עם טכנולוגיות הניווט וההדמיה הקיימות של מדטרוניק.

קשה לאמוד מן הדוח האם הכניסה לשלב 2 של ההסכם, אשר כאמור פגעה בהכנסות ולכן במתח הרווחים של החברה, הייתה אכן יכולה להועיל לרווחיות הנקייה בזכות חיסכון בהוצאות שיווק. זאת משום שהוצאות החברה ברבעון השלישי כללו הוצאות גבוהות הקשורות לניהול המו"מ לאקזיט. במקביל לפרסום הדוחות הודיעה מזור כי ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, אישרה לשיווק את המוצר המשולב של שתי החברות.