הסדר הנכסים של חברת החשמל יצא לדרך: עשרות דונמים הועברו לרשויות לטובת הציבור

החברה מסרה אמש כ-60% מסך הנכסים שהיא אמורה להעביר במסגרת ההסדר: לעיריית תל-אביב-יפו הועברו אמש שטחים באתר רידינג, בחוף תל-ברוך, בפארק הירקון ובסמוך לנמל תל-אביב • כמו כן, הועברו למדינה אתרים בחוף אילת, שטחים בחיפה, באשדוד, בבאר-שבע ובחדרה

תחנת הכוח רידינג. צילום: איל יצהר
תחנת הכוח רידינג. צילום: איל יצהר

חברת החשמל החלה אתמול (ג') ביישום הסדר הנכסים עליו חתמה החברה עם המדינה, רשות מקרקעי ישראל ועיריית תל-אביב ערב אישור הרפורמה. לעיריית תל-אביב-יפו הועברו אמש שטחים באתר רידינג (אתרי הדלק 1, 3 ו-4), שטחים בחוף תל-ברוך, בפארק הירקון ובסמוך לנמל תל-אביב. כמו כן, הועברו למדינה אתרים בחוף אילת, שטחים בחיפה, באשדוד, בבאר-שבע ובחדרה (שטחי מתקן התפלה ושטחי ציבור). מדובר בכ-60% מסך הנכסים שהחברה אמורה להעביר במסגרת ההסדר.

כזכור, מדינת ישראל, חברת החשמל, רשות מקרקעי ישראל ועיריית ותל-אביב-יפו, חתמו בינואר האחרון על הסכם באשר להסדר נכסיה של חברת החשמל לישראל. במסגרת ההסכם החברה תחזיר למדינה ולרשויות המקומיות שטחים ומבנים אותם ניתן יהיה לנצל למגורים ומסחר. בתמורה לכך, חברת החשמל קיבלה מהמדינה "תספורת" בהיקף של 2.5 מיליארד שקל, שתבוצע על ידי פירעון מוקדם של איגרות חוב צמיתות של המדינה.

מחיקת החוב נועדה לשפר את מצבה הפיננסי של חברת החשמל שהגיע לחוב עתק של יותר מ-40 מיליארד שקל. להסכם שנחתם הייתה שותפה גם עיריית תל-אביב שתקבל חלק ניכר מהנכסים שיופשרו לבנייה.

מלבד מחיקת החוב, הסדר הנכסים עם חח"י הסיר את העננה סביבה מעמדם המשפטי של כלל הנכסים שבבעלות החברה, מעמדם לא היה ברור בשל סעיף סתום בחוק משק החשמל שקבע כי הנכסים יוחזרו למדינה, אך החברה תוכל לרכוש אותם ממנה. החברה נאלצה לפרסם עד היום ביאור בדוחותיה הכספיים שהסביר כי קיימת מחלוקת משפטית לגבי מעמד הנכסים.

שחרור הנדל"ן של חברת החשמל צפוי לחולל שינויים עמוקים בתל-אביב. כך למשל קרקעות בהיקף אלף דונם שהחברה מפנה לעיריית תל-אביב במתחם רידינג פותחות את הדרך לפרויקט שימור עירוני גדול שעיריית תל-אביב מקדמת סביב תחנת הכוח ההיסטורית. מתחם משמעותי לא פחות הוא מתחם של מאות דונמים באזור ירקונים, ליד רמת החי"ל - זה צפוי לעבור לבעלות עיריית תל-אביב ברבעון הראשון של 2019.

על פי הודעת החברה, "ההסכם מביא למיצוי התועלות המשקיות מנכסיה של חברת החשמל ובכך מקל על החסמים לפיתוח ולדיור בכל רחבי הארץ ובפרט בעיר תל-אביב-יפו. על פי ההסכם, מפנה חברת החשמל נכסים בכל רחבי הארץ, ביניהם נכסים מרכזיים בעיר תל-אביב-יפו, באופן שיאפשר הקמת יחידות דיור בלב אזורי הביקוש, הקלת עומסי תנועה פיתוח שטחי ומבני ציבור והקמת אזורי תעסוקה תעשיה ומסחר".

יפתח רון טל , יו"ר חברת החשמל אמר היום כי "מדובר בהישג חשוב ונדרש להסדרת נכסי הנדל"ן של החברה, אשר בראש ובראשונה יביאו לפינוי שטחים יקרים ממרכז תל-אביב לטובת הציבור. ההסדר יניב לחברה הן הכנסות, הן חיסכון, ובעיקר ישפר באופן משמעותי את האיתנות הפיננסית של החברה. אלו הם צעדים אסטרטגיים-ניהוליים מתבקשים בעידן של רפורמה במשק החשמל".

לדברי המנכ"ל של החברה, עופר בלוך: "חברת החשמל מיישמת את התחייבויותיה תוך עמידה בלוחות הזמנים. כחלק מצעדי התייעלות הנגזרים מהרפורמה בחברת החשמל, החברה מתאימה את עצמה לשינויים ומפנה חלקים מהשטחים במרכז תל-אביב לטובת הציבור".

לדברי מאיר פרי, מנהל אגף בכיר אסטרטגיה תכנון ומדיניות ברשות מקרקעי ישראל: "רמ"י שותפה למהלך לאומי ומשמעותי אשר בימים אלה מיושם הלכה למעשה בשטח וזאת לאחר תהליך ארוך ומורכב להסדרת נכסי חברת החשמל. מדובר בהישג חשוב למשק הדיור המתאפשר הודות להסכם האסטרטגי עליו חתמה הרשות עם חברת החשמל בינואר 2018 בהיקף נכסים המוערך בכ-5 מיליארד שקל.

"במסגרתו משיבה החברה למדינה קרקעות יקרות ובעלת ערך נדל"ני גבוה לתועלת הציבור בכל רחבי הארץ ומאפשר ברמת ניהול הקרקע עתודות בלב אזורי הביקוש לטובת יח"ד למגורים, שטחי תעסוקה תיירות ומסחר. ולהסבת שימוש יעיל יותר לצרכים העדכניים של המשק בראייה לאומית ארוכת טווח בהיבטי תחבורה סביבה ואנרגיה. יישומו של ההסכם מצטרף לשורה של מהלכים אסטרטגיים שמובילה הרשות, לתועלת משקית וציבורית רחבה מאוד לשוק הדיור בפרט ולציבור בכלל".

לדברי עדיאל שומרון מנהל רשות מקרקעי ישראל, "רשות מקרקעי ישראל שותפה למהלך לאומי ומשמעותי אשר בימים אלה מיושם הלכה למעשה בשטח וזאת לאחר תהליך ארוך ומורכב להסדרת נכסי חברת החשמל. מדובר בהישג חשוב למשק הדיור המתאפשר הודות להסכם האסטרטגי עליו חתמה הרשות עם חברת החשמל בינואר 2018 בהיקף נכסים המוערך בכ 5 מיליארד שח. במסגרתו משיבה החברה למדינה קרקעות יקרות ובעלת ערך נדלני גבוה לתועלת הציבור בכל רחבי הארץ ומאפשר ברמת ניהול הקרקע עתודות בלב איזורי הביקוש לטובת יח"ד למגורים, שטחי תעסוקה תיירות ומסחר. ולהסבת שימוש יעיל יותר לצרכים העדכניים של המשק בראייה לאומית ארוכת טווח בהיבטי תחבורה סביבה ואנרגיה. יישומו של ההסכם מצטרף לשורה של מהלכים אסטרטגיים אותה מובילה הרשות אשר יהיה לתועלת משקית וציבורית רחבה מאד לשוק הדיור בפרט ולציבור בכלל ".