מנדלבליט מבהיר לשקד: לא בסמכותך להשעות את המשנה ליועמ"ש דינה זילבר

שרת המשפטים ביקשה אמש להשעות את המשנה ליועמ"ש, עו"ד דינה זילבר, עקב דברים שאמרה בוועדות הכנסת בנוגע ל"חוק הנאמנות בתרבות" ו"חוק היועמ"שים" • בתגובה, היועמ"ש מבהיר הבוקר לשקד כי היא חרגה בכך מסמכותה • עם זאת, מנדלבליט מציין כי בכוונתו לבחון את אותן התבטאויות של עו"ד זילבר, והיא תהיה בהשעיה מתפקידה עד תום הבירור • גורמים המקורבים לשקד: "זה בדיוק מה שהיא רצתה"

היועמ"ש אביחי מנדלבליט ושרת המשפטים איילת שקד / צילומים: אייל יצהר
היועמ"ש אביחי מנדלבליט ושרת המשפטים איילת שקד / צילומים: אייל יצהר

קרב סמכויות בין היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, לשרת המשפטים, איילת שקד, על רקע פרשיית ההתבטאויות של עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועמ"ש.

בתגובה להחלטתה של שקד אתמול לבקש את השעייתה של המשנה ליועמ"ש, עו"ד זילבר, מלייצג את המדינה בוועדות הכנסת ובממשלה, בשל דברים שאמרה זילבר בנוגע להצעת "חוק הנאמנות בתרבות" ולהצעת החוק שנועדה לשנות את אופן בחירת היועצים המשפטיים של השרים - שלח היום (ד') מנדלבליט מכתב לשקד, שבו הוא יוצא נגד מה שהוא מכנה "התפיסה העקרונית העלולה להשתמע מדברייך".

מנדלבליט מבהיר לשקד כי היא חרגה מסמכותה בניסיונה להביא להשעייתה של זילבר, והוא כותב: "החלטה על התייצבותו של גורם משפטי הכפוף ליועמ"ש כנציג היועמ"ש (כזילבר. ח',מ') היא החלטה הנתונה לסמכותי ולאחריותי הבלעדית, ואין מקום להתערב בסמכות זאת".

עם זאת, מנדלבליט מציין כי בכוונתו לבחון את ההתבטאויות של זילבר שבגינן יצא קצפה של השרה שקד. "בכוונתי להידרש להתבטאויות עליהן עמדת ולבחון את הדברים", כתב היועמ"ש לשרה. 

לפי מידע שבידי "גלובס" עד לתום הבירור, זילבר תידרש לקבל את אישור היועמ"ש כתנאי לייצוג המדינה. גורמים המקורבים לשרה שקד אומרים, שזה בדיוק מה ששקד רצתה.

עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה / צילום: איל יצהר
 עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה / צילום: איל יצהר

"אין מנוס" 

אתמול (ג') בשעות הערב נקטה שרת המשפטים שקד צעד חריג, כשהודיעה למנדלבליט כי החל מאתמול המשנה ליועמ"ש (משפט מינהלי), עו"ד זילבר, תפסיק לייצג את עמדתה, את עמדת משרד המשפטים וכן את עמדת הממשלה. בנוסף, השרה אסרה על עו"ד זילבר להגיע לממשלה או לכנסת לדיונים.

ההחלטה הדרמטית הזו יצאה במסגרת מכתב שנשלח ליועמ"ש עם העתקים ליו"ר הכנסת, למזכיר הממשלה, לנציב שירות המדינה, ליועץ המשפטי לממשלה ולעו"ד זילבר עצמה.

לפי המכתב של שקד, החלטתה מגיעה בעקבות מספר התבטאויות של המשנה ליועמ"ש, עו"ד זילבר, הן במסגרת דיון ועדת חוק חוקה ומשפט בחודש אוקטובר האחרון והן בדברים שנשאה אתמול בדיון של ועדת החינוך של הכנסת במהלך הכנת "חוק הנאמנות בתרבות" לקריאה שנייה. במסגרת הדברים שנשאה זילבר היא ביקרה בחריפות את עמדת הממשלה וציינה בין השאר כי "לא ברורה לה לחלוטין הסיבה להעביר חקיקה כזאת, שהיא גם בלתי נחוצה, גם פוגענית".

על כך "השיבה" השרה שקד במכתב כי "לצערי אין מנוס מלקבוע כי תפיסתה הפוליטית של זילבר צריכה למצוא את ביטויה בריצה לתפקיד פוליטי במסגרת מפלגה ממפלגות הכנסת".

בהמשך לכך הודיעה השרה כאמור כי החל מאתמול "סיימה הגברת זילבר לייצג את עמדתי, את עמדת משרדי או את עמדת הממשלה בממשלה, בוועדה מוועדותיה או בוועדה מוועדות הכנסת". 

השרה שקד הוסיפה כי עו"ד זילבר אינה רשאית להגיע לממשלה או לכנסת כנציגת המשרד ולכל דיון בו מבקשת הממשלה או הכנסת לקבל את עמדת משרד המשפטים בנוגע לכל עניין עליו הייתה מופקדת זילבר מתוקף תפקידה.

עקב התבטאויותיה השנויות במחלוקת של המשנה ליועמ"ש מינהלי, טוענת השרה שקד כי זו עברה לכאורה עבירה משמעתית על-פי סעיף 43.333 לתקנון שירות המדינה, הקובע כי "אי-קיום האמור בהוראות פרק זה מהווה עבירה משמעתית, על כל המשתמע מכך".

בהתאם לכך ביקשה השרה מהיועמ"ש לבחון מצדו את מעשיה של עו"ד זילבר "לאור כלליו של התקשי"ר, תקנון הממשלה והנחיות היועץ המשפטי לממשלה". שקד הוסיפה כי היא תמתין עד לקבלת המלצותיו של היועמ"ש.

ממשרד המשפטים בשם היועץ המשפטי לממשלה נמסר אתמול כי כרגע הם אינם מתייחסים לדברים, והבוקר מנדלבליט מסר, כאמור, את דעתו כי שקד חרגה מסמכותה בהתנהלותה כלפי זילבר. 

"משפט שדה"

בתוך כך, גורמים שונים הביעו את עמדתם בנושא. חברות הכנסת מטעם יש עתיד, קארין אלהרר, יעל גרמן, עליזה לביא ופנינה תמנו, שטה פנו במכתב בהול לשרת המשפטים שקד, בו דרשו ממנה לשוב בה ממכתבה ומאמירותיה כלפי עו"ד זילבר. חברות הכנסת ציינו במכתבן לשקד כי "בהתנהלותך היו שיגרת מסר ברור, חריף ומאיים לכל אותם עובדים, ולפיו מי שיעז להביע ביקורת - יורחק לאלתר. מי שיהסס להפגין דעה אחרת - אין לו מקום בשורות המדינה הזו". 

גם היועץ המשפטי לממשלה ושופט העליון לשעבר, אליקים רובינשטיין, יצא נגד ההתנהלות של שקד. בראיון שנתן הבוקר לאפי טריגר בגלי צה"ל, אמר רובינשטיין כי שקד עשתה "משפט שדה" לעו"ד זילבר.

מנגד, גורמים פוליטיים שונים מהימין יצאו להגנתה של שקד, והם טוענים כי עו"ד זילבר חרגה מסמכותה כשבחרה להביע עמדות פרטיות המנוגדות לעמדת הממשלה במסגרת תפקידה הציבורי. 

גם שרת התרבות והספורט, מירי רגב, יצאה נגד עו"ד זילבר. רגב אמרה כי זילבר "פועלת כמו פוליטיקאית מהאופוזיציה", וקראה לשרת המשפטים "לפטר את זילבר מתפקידה מיד".  

 "נזק למערך הייעוץ המשפטי לממשלה"

בהמשך היום התייחסה שקד, במסגרת דברים שנשאה בכנס של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, לסוגיית השעייתה של עו"ד דינה זילבר מייצוג בכנסת ובממשלה: "שורה תחתונה, דינה זילבר לא תגיע לוועדות הכנסת ולממשלה", אמרה שרת המשפטים. "כדי שהממשלה תעבוד כמו שצריך, כל פקידי הממשלה מחויבים לעמדת הממשלה כשהם מגיעים לכנסת. אחרי שעמדת הממשלה נקבעת בוועדת שרים לחקיקה, כל המערך הממשלתי מיישר עם העמדה קו, כי אחרת אי-אפשר לנהל את המדינה. בוודאי שלא ניתן להביע עמדות פוליטיות כאלה ואחרות. אם פקיד ציבור רוצה להביע עמדות פוליטיות - הוא יכול להתכבד, להתפטר ולהיכנס לפוליטיקה. אבל כשייעוץ משפטי לממשלה נכנס לסוגיות פוליטיות, זה עושה נזק בראש ובראשונה למערך הייעוץ המשפטי לממשלה".