אמריקה שסועה: טראמפ איבד את בית הנבחרים, אבל גם מצבם של הדמוקרטים אינו מזהיר

השיטה האמריקאית ניצחה הלילה במידה רבה, שכן עם האחיזה הרפובליקנית החזקה בבית המשפט העליון, בבית הלבן ובסנאט, הייתה חשיבות רבה לכך שלפחות אחת מזרועות השלטון תהיה בידי המפלגה האחרת • לקראת 2020, ראשי המפלגה הדמוקרטית אשר יחזיקו את בית הנבחרים ויציבו את נבחריהם בראשות הוועדות שם, יצטרכו לבחור היטב את המלחמות שלהם • פרשנות

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

מערכת בחירות אמצע הקדנציה בארה"ב, אשר הסתיימה הלילה, נגמרה בפיצול הקונגרס: הסנאט לרפובליקנים ובית הנבחרים לדמוקרטים. החלוקה הזו טבעית אולי למערכת בחירות ראשונה שאחרי בחירות כלליות, אך הפעם היא מסמלת יותר מתמיד קמפיין משסע, המותיר את אמריקה חצויה.

דמוקרטים ורפובליקנים משני צידי המתרס כמעט ולא מתווכחים על המצב הכלכלי או על יחסי החוץ של המדינה, אלא ממוקדים במלחמת אישיות כחומרי הקמפיין שלהם. הראשונים הרפובליקנים בעד הנשיא, והאחרונים נגדו.

דונלד טראמפ הציב את עצמו, את אישיותו ואת התנהלותו כשאלה המרכזית של הקמפיין, ואף אמר זאת בימים האחרונים. אולם השיטה האמריקאית ניצחה הלילה במידה רבה, שכן עם האחיזה הרפובליקנית החזקה בבית המשפט העליון, בבית הלבן ובסנאט, הייתה חשיבות רבה לכך שלפחות אחת מזרועות השלטון תהיה בידי המפלגה האחרת, למען האיזונים והבלמים.

טראמפ לא חיכה יותר מדי זמן לפני שהרים טלפון לננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים המיועדת. היא אמורה לעשות לו את החיים קשים בשנתיים הקרובות, וטראמפ יודע שהוא יתקשה להוביל מהלכי חקיקה ללא שיתוף פעולה ממנה.

אך פלוסי נמצאת אף היא במאבק פנימי קריטי. לפחות 50 חברי בית הנבחרים מן המפלגה הדמוקרטית הכריזו על מאבק נגדה. חלקם אף התחייבו למחוזות הבחירה שלהם שידיחו אותה מתפקידה. פלוסי עשויה להגיע להסכמה עם מחליפה העתידי קווין מק'קראתי כדי להרגיע את הרוחות במפלגה.

לקח נוסף מבחירות אמצע הקדנציה עשוי להיות בהקשר של הליכת המפלגה הדמוקרטית לאגפים שמאליים רחוקים מדי. המאבק נגד מינוי השופט קאבנו לבית המשפט העליון, תחת אוירת קמפיין #metoo, הזיקה לדמוקרטים. מה הייתה הסיבה לכך? הנושא הוציא את הרפובליקנים מתרדמתם והזרים אותם לקלפיות בהמוניהם.

לקראת 2020, ראשי המפלגה הדמוקרטית אשר יחזיקו את בית הנבחרים ויציבו את נבחריהם בראשות הוועדות שם, יצטרכו לבחור היטב את המלחמות שלהם. אל מול נשיא מכהן בעל אנרגיות ואופי ייחודי, יהיה עליהם להחליט איפה ועד כמה הם מסירים את הכפפות.

מצבם של הדמוקרטים, באופן כללי, אינו מזהיר. המפלגה מפוצלת, וממערכת 2018 לא יצא מנהיג בולט אחד שיכול לאחד את השורות.

עוד ייאמר: המפלגה הדמוקרטית הפסידה במושלות אוהיו ופלורידה - שתי מדינות מפתח קריטיות ל-2020, איבדה סנטור דמוקרטי (בן נלסון) בפלורידה ולא הצליחה להכניס סנטורים חדשים בטנסי ובטקסס (מדינות אדומות באופן בסיסי). יש להם אמנם הישגים ברחבי ארה"ב, בווירג'ניה המערבית, ויסקונסין וקנזס, אך אין זה הגל הכחול שישטוף את אמריקה אשר לו הם קיוו.