גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסכמה בין האוצר להסתדרות העובדים: נמנעה השביתה במשק מחר

אחרי פגישה בין משרד האוצר למשרד הרווחה הושגו הסכמות לפיהן יקדמו הצעת החלטה לאישור הממשלה להקצאת 60 תקנים למפקחי בטיחות בנייה, שיוקצו למינהל הבטיחות עד ינואר 2019

הפגנות תמיכה של ההסתדרות לקראת השביתה מחר / צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות
הפגנות תמיכה של ההסתדרות לקראת השביתה מחר / צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות

השביתה שתוכננה למחר (ד') במשק בוטלה, זאת בעקבות הסכמות שהושגו בפגישה שהתקיימה בין נציגי משרדי האוצר, הרווחה וההסתדרות. בין השאר, הושגה הסכמה כי המשרדים יקדמו הצעת החלטה לאישור הממשלה להקצאת 60 תקנים תוספתיים למפקחי בטיחות בנייה, שיוקצו למינהל הבטיחות (לרבות לייעוץ משפטי לתחום).

ראובן בן שמעון מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה מסר בתגובה: "ניסנקורן וההסתדרות החדשה ניכנעו לקבלנים ובעלי ההון ,דילים פוליטיים נסגרו על חשבון הפועלים השקופים שימשיכו ליפול אל מותם, מירב הדרישות שהוצגו כתנאי הסף לביטול השביתה לא התקבלו ועתה מתברר שההסתדרות הונתה את הציבור ואת הפועלים הכי חלשים בחברה הישראלית". בן שמעון מוסר "ניסנקורן היה יכול להיזכר כאיש שהציל פועלי בניין אבל במקום זאת יזכר ככזה שהפקיר את פועלי הבניין ונכנע ללחצים".

שר העבודה והרווחה חיים כץ בירך על ההסכמות והודה לצדדים על ההתגייסות למאבק בתאונות העבודה. "המטרה שלנו היא שהעובדים יגיעו לעבודה, יתפרנסו בכבוד ויחזרו הביתה בשלום", אמר. "כשקיבלתי את הסמכויות על תחום הבטיחות לפני כשנתיים, מצאתי הזנחה רבת שנים ובכלים שהיו ברשותי התחלתי לפעול ליצירת הרתעה באמצעות חקיקה ושדרוג מצבת כוח האדם הדלה במשרד. אני מאמין שהמחויבות המשותפת תיצור שינוי משמעותי בתחום הבטיחות בענף הבנייה".

שר האוצר משה כחלון הודה לכל הצדדים על הסיכומים: "אני שמח שהגענו לסיכומים שמנעו שביתה שהייתה פוגעת במיליוני ישראלים שרוצים ללכת לעבודה ולשלוח את הילדים לגנים ולבתי הספר".

מיו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן נמסר כי זהו "מהלך היסטורי שיחסוך תאונות קטלניות רבות בעבודה וימנע היפגעות ומוות של עשרות עובדים מדי שנה".

עיקרי ההסכמות אליהן הגיעו ההסתדרות והאוצר: 

פיגומים ועבודה בגובה:

• פיגומים - התקן האירופאי לפיגומים יהפוך למחייב לגבי קבלנים באתרי הבנייה, תוך הגדרת לוח זמנים להשלמת ההטמעה. תוך שישה חודשים ייושם התקן האירופאי על כל הפיגומים בגובה של 6 מטר ומעלה, ותוך 18 חודשים ייושם התקן על פיגומים בגובה שנמוך מ-6 מטר. פיגומים בגובה 20 מטר ומעלה יחייבו אישור מתכנן.

• רשתות מגן לעבודה בגובה - יוקם צוות מקצועי בהובלת מנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה ובהשתתפות נציגי ההסתדרות ומשרד הבינוי והשיכון. המלצות הצוות לגבי התקנת רשתות מגן מתאימות באתרי בנייה, תוגשנה תוך 3 חודשים.

הגברת האכיפה:

• הגדלת מספר המפקחים - יוגדל באופן משמעותי מספר תקני המפקחים במינהל הבטיחות בעבודה.

• אכיפה מוגברת על תקרת שעות העבודה - במטרה לצמצם את מקרי התאונה המתרחשים עקב עייפות עובדים, משרד העבודה יקיים מבצע אכיפה מוגברת להבטחת ההקפדה על תקרת שעות העבודה המותרות לפי דין באתרי הבנייה, לרבות של מנופאים.

מנופים:

• קידום הצעת חוק להעסקת מנופאים על ידי חברות ייעודיות על מנת לתרום להסדרת השוק ולמנוע שימוש ברישיונות מזויפים.

• רישיון מנופאי - הדפסת רישיונות קשים לזיוף והוספת תמונה למאגר בעלי הרישיון, על מנת להקשות על שימוש ברישיון מזויף.

• מנופים - משרד העבודה והרווחה יפעל להסדרה על פי חוק של האחריות לכלל היבטי תחזוקת המנוף, תקינותו, תחזוקתו השוטפת והעמדתו באתר באופן בטיחותי. לשם הגברת הבטיחות בתחום, תוך שלושה חודשים ייקבעו קריטריונים חדשים להרחבת מספר בודקי המנופים המוסמכים בישראל.

• אתתים - כמענה לאתתים בעלי הכשרה בלתי מספקת באתרי הבנייה, יוגבר הפיקוח להבטחת אתתים מוסמכים כדין.

רשם הקבלנים:

• משרד הבינוי והשיכון יפעל לקדם תיקון לחוק רישום קבלנים לעבודות הנדסה בנאיות, התשכ"ט - 1969, באופן שרשם הקבלנים יהיה מוסמך לפסול, שלא לחדש, להתלות ולהפעיל את סמכויותיו הנוספות שבחוק, על בסיס ליקויי בטיחות, בהתאם להמלצת מנהל הבטיחות במשרד העבודה, וכן סמכות התליית רישיון מיידית בנסיבות חמורות, והכל במטרה כי החקיקה תושלם עד לתום המושב הנוכחי של כנסת ישראל.

עוזרי בטיחות:

• קידום הצעת חוק להכנסת עוזרי בטיחות לאתרי הבנייה, הקובעת כי בכל אתר של בנייה רוויה ימנה הקבלן עוזר בטיחות שיסייע למנהל העבודה באכיפת ענייני הבטיחות באתר.

ממוני בטיחות:

• קבלנים בסיווג ג5 (הדרגה הגבוהה ביותר בסיווג ההיקף הכספי שמותר לקבלן לבצע בענף שבו הוא רשום) יחויבו במינוי ממונה בטיחות במשרה מלאה.

מכרזים ציבוריים:

• הכנסת מפרט בטיחות למכרזי החשב הכללי - החשב הכללי במשרד האוצר יפרסם בחודש הקרוב הוראה שתחייב את משרדי הממשלה ויחידות הסמך, להכליל מפרט בטיחות במכרזי בינוי ותשתית של הממשלה, לרבות חובת התקנת רשתות מגן לעבודה בגובה. חובת הבטיחות תוחל תוך 30 יום על כל מכרז חדש של בינוי ותשתית של הממשלה.

• "ציון בטיחות" - החשב הכללי בהיוועצות עם מנהל הבטיחות במשרד העבודה יגבשו תנאים להכרה בקבלן מוכר לעבודות בנייה עבור הממשלה על בסיס הפרות קודמות של הקבלן. קבלנים בעלי היסטוריית בטיחות בעייתית לא יוכלו לגשת למכרזי החשב הכללי.

הגברת המודעות הציבורית לנושא הבטיחות:

• קמפיין ציבורי - בכפוף להנחיות היועץ המשפטי לממשלה, יועלה קמפיין להעלאת מודעות ציבורית בנושא חשיבות כללי הבטיחות. במהלך הפרסומי, שימומן במשותף על ידי משרד העבודה וההסתדרות, יינתן דגש מיוחד על כללי העבודה בגובה, ועל שימוש ברתמות ובציוד מגן.

• הקמת קו חם -משרד העבודה יקים קו חם טלפוני ואינטרנטי, במינהל הבטיחות על מנת לאפשר דיווח על הפרות של כללי בטיחות באתרי הבנייה. הקו יוקם עד יוני 2019.

אחריות מזמין העבודה:

• שר העבודה יקדם תיקון של תקנות הבטיחות בבנייה לשינוי המצב הקיים כיום שבו מנהל העבודה הוא האחראי הבלעדי לבעיות הבטיחות באתרי בנייה. השינוי יבוצע באמצעות קביעת מדרג אחריות הכולל, בין היתר, את מזמין עבודת הבנייה.

השתלמות בסיסית בתחום הבטיחות:

• מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה יגבש ויאכוף חובת השתלמות בטיחות לכל עובד באתרי הבנייה. ההשתלמויות תהיינה במימון המעסיקים ובאחריותם, תוך הגדרת הגופים המורשים לבצע את ההשתלמות.

עוד כתבות

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים