שקד מודיעה: המשנה ליועמ"ש, עו"ד דינה זילבר, כבר לא מייצגת את הממשלה

לפי המכתב ששלחה שרת המשפטים שקד ליועמ"ש מנדלבליט, החלטתה מגיעה בעקבות מספר התבטאויות של המשנה ליועמ"ש, עו"ד דינה זילבר, בהן ביקרה את עמדת הממשלה בחריפות ונשאה דברים נגד הצעת "חוק הנאמנות בתרבות"

עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה / צילום: איל יצהר
עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה / צילום: איל יצהר

שרת המשפטים, איילת שקד, הודיעה הערב (ג') ליועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלביט, כי החל מהיום המשנה ליועמ"ש (משפט מינהלי), עו"ד דינה זילבר, תפסיק לייצג את עמדתה, את עמדת משרד המשפטים וכן את עמדת הממשלה. בנוסף אסרה השרה על עו"ד זילבר להגיע לממשלה או לכנסת לדיונים.

ההחלטה הדרמטית הזו יצאה במסגרת מכתב שנשלח ליועמ"ש עם העתקים ליו"ר הכנסת, למזכיר הממשלה, לנציב שירות המדינה ולעו"ד זילבר עצמה.

לפי המכתב, החלטתה של שקד מגיעה בעקבות מספר התבטאויות של המשנה ליועמ"ש, עו"ד זילבר, הן במסגרת דיון ועדת חוק חוקה ומשפט בחודש אוקטובר האחרון והן בדברים שנשאה היום בדיון של ועדת החינוך של הכנסת במהלך הכנת "חוק הנאמנות בתרבות" לקריאה שנייה. במסגרתם הדברים שנשאה היום זילבר היא ביקרה בחריפות את עמדת הממשלה וציינה בין השאר כי "לא ברורה לה לחלוטין הסיבה להעביר חקיקה כזאת, שהיא גם בלתי נחוצה, גם פוגענית".

על כך "השיבה" השרה שקד במכתב כי "לצערי אין מנוס מלקבוע כי תפיסתה הפוליטית של זילבר צריכה למצוא את ביטויה בריצה לתפקיד פוליטי במסגרת מפלגה ממפלגות הכנסת".

בהמשך לכך הודיעה שרת המשפטים כי מהיום "סיימה הגברת זילבר לייצג את עמדתי, את עמדת משרדי או את עמדת הממשלה בממשלה, בוועדה מוועדותיה או בוועדה מוועדות הכנסת".

עוד הוסיפה השרה שקד כי עו"ד זילבר אינה רשאית להגיע לממשלה או לכנסת כנציגת המשרד ולכל דיון בו מבקשת הממשלה או הכנסת לקבל את עמדת משרד המשפטים בנוגע לכל עניין עליו הייתה מופקדת זילבר מתוקף תפקידה.

עקב התבטאויותיה השנויות במחלוקת של המשנה ליועמ"ש מינהלי, טוענת השרה שקד כי זו עברה לכאורה עבירה משמעתית על-פי סעיף 43.333 לתקנון שירות המדינה, הקובע כי "אי-קיום האמור בהוראות פרק זה מהווה עבירה משמעתית, על כל המשתמע מכך".

בהתאם לכך ביקשה השרה מהיועמ"ש לבחון מצדו את מעשיה של זילבר "לאור כלליו של התקשי"ר, תקנון הממשלה והנחיות היועץ המשפטי לממשלה. השרה הוסיפה כי היא תמתין עד לקבלת המלצותיו של היועמ"ש.

ממשרד המשפטים בשם היועמ"ש לממשלה נמסר כי כרגע הם אינם מתייחסים לדברים.

פליאה אלבק 2?

מכתבה של השרה שקד היום איננו מהווה תקדים. בשנת 1993 הודחה מנהלת המחלקה האזרחית בפרקליטות המדינה, עו"ד פליאה אלבק ז"ל, על-ידי שר המשפטים דאז, פרופ' עו"ד דוד ליבאי.

הסיבה לכך הייתה ביקורת פנימית שהטיחה עו"ד אלבק בח"כ חיים אורון. עקב אותה ביקורת, שנכתבה במסגרת מסמך פנימי שהודלף, הואשמה אלבק ז"ל בכך שאסור היה לה, כעובדת מדינה, להעביר ביקורת על נבחר ציבור.

אלבק ז"ל נודעה, בין היתר, בכך שהצליחה להכשיר את מפעל ההתנחלויות באופן כזה שעמד במבחן בג"ץ. אביה היה מבקר המדינה לשעבר, ד"ר יצחק נבנצל ז"ל.

כעת נצטרך להמתין להמלצותיו של היועמ"ש בקשר למכתבה של השרה שקד ולראות האם עו"ד זילבר אכן תעמוד לדין משמעתי, ומה יהיו תוצאותיו של הליך זה, אם בכלל יתקיים.

"סתימת פיות"

סגנית יו"ר הכנסת, ח"כ רויטל סויד, מסרה בתגובה להדחתה של המשנה ליועמ"ש, עו"ד זילבר, על-ידי השרה שקד: "שקד סותמת את הפה של דינה זילבר, אבל בפועל היא סותמת את הפה של מנדלבליט. דינה זילבר לא ייצגה את השרה אלא את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, שמתנגד לגחמות של איילת שקד. שקד מהלכת אימים על כל היועצים המשפטיים, למען יראו וייראו. זה ניסיון להפוך אותם ל'יס-מנים', גם בלי חוק היעמש"ים. שרת המשפטים יצרה שבר וקרע חסר תקדים במשרד שבראשו היא עומדת".

ח"כ יעל גרמן מסרה: "שרת המשפטים איילת שקד סתמה סוף-סוף את הפה למשנה ליועמ"ש, דינה זילבר. במקום להגן על מערכת המשפט, היא ממשיכה לסרס אותה ולאלף אותה, כדי שלא תעז להביע דעה המנוגדת לעמדותיה הפוליטיות. דינה זילבר הייתה יותר מדי עצמאית, ועכשיו היא משלמת את מחיר עצמאותה. למען יראו וייראו".

מהמכון הישראלי לדמוקרטיה נמסר כי "כלל לא בטוח שעו"ד זילבר ביצעה עבירה כלשהי, ובכל מקרה מדובר בתגובה לא ראויה של השרה שקד, שתכליתה הברורה היא להשתיק את הגורמים המקצועיים בשירות המדינה, זאת כחלק ממגמה כוללת שאותה בדיוק ניסתה זילבר להציף. מצער לגלות כי שרת המשפטים מנסה להשתיק פקידי ציבור, בעלי ניסיון רב, במקום לנסות ולהתעמת עם תוכן הביקורת לגופה". 

במכון מוסיפים כי "הדרישה להדחת זילבר אינה מתכתבת עם המציאות לפיה בוועדות הכנסת, נוהגים גורמי מקצוע במשרדים הממשלתיים לציין את דעתם מעת לעת".

עוד מוסיפים במכון כי "דרישת שרת המשפטים להדיח את זילבר מהווה פגיעה קשה בעצמאות היועץ המשפטי לממשלה", וכי "הדרך היחידה לטפל בתלונות כנגד עובדי ציבור היא ממילא באמצעות בית הדין המשמעתי של שירות המדינה. מה שבטוח הוא שהכנסת נמצאת בשבועות האחרונים באווירת בחירות, שמובילה להקצנה בשיח ולקידום חוקים הנובעים מצרכים פוליטיים-פופוליסטיים שאינם מאפשרים דיונים עניינים ומקצועיים".