גורמים באוצר: תוכנית שטייניץ למשק האנרגיה לא תואמה איתנו

באוצר תוהים כיצד יגויסו 13 מיליארד שקל שדרושים לפי התוכנית להקמת התחנות הפועלות בגז טבעי • ועד חב' החשמל: סגירת התחנות הפחמיות לפי התוכנית עלולה לעכב את הרפורמה

אודי אדירי ושר האנרגיה יובל שטייניץ/  צילום: איל יצהר
אודי אדירי ושר האנרגיה יובל שטייניץ/ צילום: איל יצהר

על אף יתרונותיה הסביבתיים הברורים למשק, התוכנית ל"הצלת משק האנרגיה" של השר יובל שטייניץ עלולה להיתקל בכמה מכשולים כאשר תובא לדיון בממשלה. במשרד האנרגיה מקווים שהתוכנית תובא לאישור עד סוף השנה, אך הגורמים באוצר אמרו ל"גלובס" כי התוכנית עדיין לא לגמרי מתואמת איתם וישנן עדיין כמה מחלוקות לא פתורות.

באוצר מעירים כי התוכנית מעלה סימני שאלה רבים ובראשם השאיפה לעמוד בלוחות הזמנים הצפופים - עד שנת 2030, מה שנראה כדבר מאתגר מאוד. בנוסף, מציינים הגורמים שסגירת תחנות הכוח הפחמיות הכלולה בתוכנית עלולה להוביל למצב שבו למשק לא תהיה עתודות מספקת לשעת חירום.

כמו כן, באוצר מעלים תהיה כיצד יגויסו 13 מיליארד שקל שדרושים לפי התוכנית להקמת התחנות הפועלות בגז טבעי שאמורות להחליף את התחנות הפחמיות. סימן שאלה נוסף שמתעורר הוא בנוגע לעלויות שונות שלא פורטו בתוכנית ושכרוכות במעבר לייצור בגז טבעי ואנרגיה מתחדשת בלבד - כך למשל התוכנית מדברת על הגדלת מאגרי הסולר מבלי לנקוב בעלויות של מהלך כזה.

מימוש התוכנית אמור להביא לחסכון של 5.8 מיליארד שקל בשנה, אך בשלב זה במשרד האנרגיה לא הציגו את עלויות התוכנית. על פי משרד האנרגיה כמחצית מהחיסכון נובע מהפחתת זיהום האוויר שנוצר על ידי שימוש בדלקים מזהמים בתחבורה. התוכנית אמורה להוביל להפחתה של 60% בזיהום האוויר.

תוכנית שעדיין איננה מדיניות

התוכנית של יעדי משק האנרגיה הוצגה היום (ג') לציבור בכנס שהתקיים בשעות הבוקר בקיבוץ שפיים. התוכנית עדיין אינה מהווה את המדיניות הקובעת של משק האנרגיה, כל עוד לא אושרה בממשלה וכפי שפורסם אתמול ב"גלובס", מפת הדרכים של משק החשמל שהוצגה לפני חמישה חודשים מבוססת על המדיניות הקודמת של שר האנרגיה.

מעבר לכך, גם ההסכמות על הרפורמה במשק החשמל התבססו על אותה המדיניות - מה שמעורר סימני שאלה בקשר להשפעותיה על יישום הרפורמה. בסביבת ועד העובדים של חברת החשמל העלו היום בשיחה עם "גלובס" חשש כי יישום התוכנית עלול להביא לפתיחה מחודשת של ההסכמים. זאת, משום שהסגירה של התחנות הפחמיות באשקלון (רוטנברג) תוביל לירידה משמעותית של חברת החשמל בייצור - מעבר למה שסוכם ברפורמה.

נציין כי על פי התוכנית של השר שטייניץ, הספק הייצור הפחמי שמסתכם ב-3,400 מגוואט יוחלף בייצור בגז טבעי בהתבסס על אחת משתי החלופות: הסבת יחידות פחמיות קיימות ליחידות דו-דלקיות העושות שימוש בגז טבעי כדלק עיקרי המשמש בשגרה ופחם כדלק משנה לשעת חירום, או סגירה לשימור של יחידות פחמיות קיימות והקמת מתקני ייצור בגז טבעי במקומן.

בדיוק מהאופציה השנייה חוששים הגורמים בסביבת הוועד, כי במידה שתתממש, יירד חלקה של חברת החשמל ל-15% בלבד מסך החשמל המיוצר במשק.

עם זאת, הגורמים הבכירים במשק האנרגיה הסבירו היום ל"גלובס" כי חלופה זאת הייתה על הפרק עוד לפני שהתוכנית של משרד האנרגיה הוצגה החודש. כלומר, כל הגורמים שהיו מעורבים במו"מ על הרפורמה ידעו שקיימת חלופה של סגירה של התחנות הפחמיות.

האופציה המועדפת: הסבת התחנות הפחמיות 

נציין כי נציגי רשות החשמל הסבירו בכנס שהתקיים היום כי דווקא החלופה הראשונה של הסבת התחנות הפחמיות היא המועדפת בגלל הביטחון האנרגטי למשק וכן בגלל ישימותה - כך לא ייווצרו מחלוקות חדשות מול עובדי חברת החשמל. גם מבחינה טכנית יש לומר כי ההסבה של התחנות הפחמיות לשימוש בגז טבעי לא אמורה להוות בעיה - היות שלחברת החשמל יש ניסיון בנושא ולא יהיה צורך בפיילוט. חברת החשמל הסבה תחנות קיטוריות ממזוט לגז טבעי באשכול וברידינג.

לתוכנית של משרד האנרגיה השפעות עצומות למשק האנרגיה כולו - מלבד סגירת התחנות הפחמיות או הסבתן ליחידות הפועלות בגז, מדובר גם במעבר של המדינה לשימוש ברכבים חשמליים ואיסור של יבוא מכונות המונעות בסולר או בנזין - דבר שיוביל לצמצום או הפסקה מוחלטת של בתי זיקוק.

במשרד האנרגיה אמרו היום ל"גלובס" כי ישנה הירתמות של כל משרדי הממשלה לתוכנית של 2030 ואישרו כי השיחות עם משרד האוצר באשר ליישומה עדיין מתקיימות וצפויות להיפתר בקרוב. עוד נאמר כי לא תהיה פגיעה ברפורמה בחברת החשמל כתוצאה מיישום התוכנית.