עסקה אחרי עסקה, סין סוללת את דרכה אל תוך אירופה

סין מציעה לכלכלות החלשות ביבשת מיזמי תשתית ועורקים פיננסיים שהן לא מקבלות מרוסיה או מארה"ב • הפוליטיקאים האירופים מקבלים תוצאות מהירות ופחות כאבי ראש בניסוח חוזים ושקיפות • המלכוד: המימון נעשה באמצעות הלוואות מבנקים סיניים, שמעמיס חובות כבדים על המדינות

אתר הבנייה של הכביש המהיר הראשון במונטנגרו/ צילום: רויטרס Stevo Vasiljevic
אתר הבנייה של הכביש המהיר הראשון במונטנגרו/ צילום: רויטרס Stevo Vasiljevic

אירופה סובלת היום ממחלוקות פנימיות בשאלות ההגירה ומיחסים מתוחים הן עם רוסיה והן עם ארה"ב. סין מנסה למלא את החלל זה, שאותו היא רואה כהזדמנות היסטורית לבסס את מעמדה בלב המערב.

בעסקה אחרי עסקה, כשהיא מיישמת לקחים שהיא הפיקה באסיה ובאפריקה, סין מקימה רשתות פיננסיות ומסחריות מקבילות במרכז אירופה ובמזרחה, ומאתגרת בכך את הסדר העולמי. יש לה דריסת רגל ביותר מתריסר מדינות בשולי האיחוד האירופי. חלקן, כמו הונגריה, הן קטנות ושוליות יחסית. אחרות, כמו סרביה, מצויות על תוואי ההצטרפות לאיחוד.

עובדים סינים הקימו כביש מהיר דרך ההרים התלולים של מונטנגרו, על גבי עמודים בגובה של גורד שחקים בן 50 קומות. זהו חלק ממסדרון הולך ומתהווה של כבישים מהירים, נמלי ים וקווי רכבת שיהווה את נתיב הסחר החדש של סין - מהחוף האגאי של יוון עד לטביה על הים הבלטי הקפוא.

טכנולוגיה סינית עומדת במרכז מערכת העברת כספים בינלאומית חדשה בסרביה. בנקים סיניים בולעים הנפקות של אג"ח הונגריות שנקובות ביואן. מקומות כמו קושיצה בסלובקיה מטפלים היום ברכבות מטען מסין.

שותפי סחר
 שותפי סחר

סין מציעה לכלכלות החלשות הללו מיזמי תשתית לדוגמה ועורקים פיננסיים שהן לא מקבלות ממוסקבה או מוושינגטון. שתי הבירות רואות את הבלקנים בעיקר דרך פריזמה של ביטחון לאומי. גם בריסל לא מגישה למדינות באזור הצעות משלה, על רקע התרופפות הסולידריות האירופית.

לפוליטיקאים האירופים, החלופות הסיניות מבטיחות תוצאות מהירות ופחות כאבי ראש בניסוח חוזים ושקיפות, כפי שמוצאים במערב. המלכוד הוא שעסקאות החבילה הסיניות הן בתיאום ממשלתי, ומחייבות הלוואות מבנקים סיניים למימון קבלני הביצוע. כמה מדינות, כמו מונטנגרו, מעמיסות על עצמן כמויות חוב גדולות בתהליך הזה.

לקוחות של הבנקים

רוב התמיכה הכספית הסינית באירופה היא בצורה של הלוואות, שהופכות את המדינות באזור ללקוחות של הבנקים מבייג'ין. עם כל הישג שלהן, חברות התשתיות, התוכנה והשירותים הסיניות נהנות מאמינות גבוהה יותר במערב. מתיחת היכולת הטכנולוגית והחדשנות שלה מערבה מסייעת לסין להצמיח את הכלכלה שלה ולהכניס בה מודרניזציה, לצד יצירת בריתות כלכליות ופוליטיות.

בייג'ין הריעה כאשר יוון חסמה בשנה שעברה מאמץ אירופי לגנות את המסע נגד פעילים פוליטיים בסין. פוליטיקאים בבריסל רמזו שאתונה הפכה לתלויה מדי בסין מפני שחברה ממשלתית סינית מנהלת את נמל פיראוס. יוון כינתה את ההצעה לגנות את סין "צעד לא בונה וסלקטיבי".

המהלך הסיני בדרום מזרח אירופה הוא חלק מ"יוזמת החגורה והכביש" לפיתוח סחר ורשתות פיננסים ותקשורת סביב העולם, אסטרטגיה שנולדה בעקבות המשבר הפיננסי העולמי לפני עשר שנים. סין מאשימה את הסדר הכלכלי האמריקאי במשבר הזה. מיזמי תשתיות גדולים הם כרטיס הביקור של היוזמה הזו.

השותפה הקרובה ביותר

סרביה הופכת לשותפתה הקרובה ביותר של סין במרכז אירופה. סין תכננה והקימה את הגשר החדש הראשון של בלגרד מעל הדנובה ב-70 השנים האחרונות, וסייעה במודרניזציה של רשתות החשמל והטלפון במדינה זו. לאחרונה קיבלה סרביה גם מערכת תשלומים מחברת China UnionPay הממשלתית. זוהי התשובה של סין לוויזה ולמסטרקארד, והסרבים יוכלו להשתמש בכרטיסי האשראי שלהם גם בחו"ל. זהו גם מסלול כניסה של היואן לאירופה.

UnionPay אומרת שמערכת התשלומים שלה בסרביה כוללת גם שבבים ותקנים טכנולוגיים נוספים שמבטיחים התחברות להעברות כספים בינלאומיות. האפקט הזה עלול להחליש את העיצומים הכלכליים של הממשל האמריקאי כלפי חברות בסין, שייהנו ממערכת העברת תשלומים מקבילה ללא גישה של ארה"ב.

סין טוענת שההשקעה שלה במרכז ובמזרח אירופה מהווה רק שבריר מהחשיפה הפאן-אירופית שלה. היא מצביעה גם על אחריות עולמית גדולה יותר לפיתוח ובניית תשתיות ברחבי חלק גדול מהעולם. הנשיא שי ג'ינפינג אמר לציטוט: "לא חשוב באיזה שלב פיתוח תהיה סין, היא לעולם לא תחתור להגמוניה או תעסוק בהתרחבות".

סין הקצתה בשנה שעברה 8.9 מיליארד דולר בהלוואות בגיבוי ממשלתי למיזמים ולעזרה אחרת בפיתוח בכל אירופה בשנה שעברה, עלייה מ-4.4 מיליארד דולר ב-2016, לפי מעקב ה"וול סטריט ג'ורנל" אחרי עסקאות שנכללו בדוחות של בנק היצוא והיבוא האמריקאי.

מדובר על 7% בלבד מסך ההלוואות והסיוע של סין ברחבי העולם בשנים הללו, 2016-2017.

פקידים אמריקאים הזהירו מדינות מתפתחות שהסיוע של סין מגיע במחיר מסוים. בנאום בוושינגטון באוקטובר, סגן הנשיא מייק פנס אמר על הלוואות התשתיות של סין ש"תנאי ההלוואות הללו הם מעורפלים במקרה הטוב, והיתרונות זורמים ברובם הגדול לבייג'ין". שר ההגנה ג'ים מאטיס דיבר לאחרונה על חששות דומים, ואמר ש"חוב מאסיבי נערם על מדינות שהולכות להיקלע לקשיי פירעון שלו במקרה הטוב".

מחוץ לאירופה, מיזם התשתיות של סין בפקיסטן בהיקף 62 מיליארד דולר הוא גורם במצב החוב הקשה של מדינה זו, שגרם לאחרונה להדחת מפלגת השלטון וקירב את המדינה לקבלת חילוץ בינלאומי. באוגוסט, ראש הממשלה הנבחר במלזיה, מהתיר מוחמד, הורה על הקפאת בניית קווי רכבת וצינורות נפט על ידי סין בהיקף 22 מיליארד דולר, בנימוק שהחוזה מנופח.

בשנה שעברה ויתרה סרי לנקה על נמל ימי לטובת סין כדי להימנע מחדלות פירעון חוב שלה. עבודות ציבוריות של סינים עוררו מאבק של פעילים פוליטיים נגדם גם באנגולה, בזמביה ובקניה.

האתגרים של מונטנגרו

באירופה, מונטנגרו ניצבת בפני אתגרים פיננסיים שקשורים בעסקה עם בנק היצוא והיבוא הסיני וחברת הכבישים והגשרים הסינית להקמת הכביש המהיר הראשון במדינה זו. הממשלה מכנה את הפרויקט הזה "האתגר ההנדסי הגדול ביותר בהיסטוריה שלנו" בגלל שטחה ההררי של המדינה.

הכביש המהיר אמור לחבר את מרכז אירופה לנמל בים האדריאטי מול איטליה. מונטנגרו כבר חייבת 1.1 מיליארד דולר על העבודה עד כה, על קטע אמצעי של 40 ק"מ שאמור להיחנך לפני יוני 2019. העלות כבר עוברת את התקצוב המקורי במאות מיליוני דולרים בגלל התנודות בשער היואן שלא גודרו.

אם מונטנגרו, שידועה בעיקר בחופיה הזולים, לא תמצא עוד מיליארד דולר לשלב הבא של הכביש, הכביש המהיר הזה על ארבעת נתיביו יסתיים בעמק של 100 חקלאים וחנות כללית אחת.

אין נתונים על ממדי השילוב הכלכלי ברחבי האזור, כולל השקעות פרטיות של משקיעים שנהרו לאזור בעקבות החלטת בייג'ין להשקיע באירופה. חלק מאותם גורמים מגדירים את עצמם כמתווכים ברובעי צ'יינטאון ביבשת, ואחרים הקימו "אגודות ידידות" של קשרים עם עסקים מקומיים ואקדמיה.

בייג'ין מדברת על ההשקעות שלה כחלק משיקום "דרך המשי" ההיסטורית של נתיבי הסחר בינה לבין המערב, אך הפוליטיקאי הגרמני זיגמר גבריאל חושב שיש לה שאיפות גדולות יותר. "אלו לא געגועים למרקו פולו, אלא ניסיון לבסס מערכת מקיפה שתעצב את העולם לפי האינטרסים של סין", הוא אמר כשהוא פרש בפברואר מכהונת שר החוץ הגרמני.

הסרבים, הסלובקים, הקרואטים והצ'כים נשארו רדופי זיכרונות ממלחמת העולם השנייה ומהמלחמות ביוגוסלביה לשעבר בשנות ה-90. הניסיונות הללו מעיבים על התייחסותם לארה"ב ולרוסיה, ואילו לסין אין מטען רגשי היסטורי מבחינתם.

בעתיד הקרוב, מכולה של טלפונים ניידים מתוצרת סין או אוניית כלי רכב תפרוק את מטענה בנמל פיראוס ביוון שמנהלת חברת צ'יינה אושן שיפינג, והמטען יוכל לעבור דרך מונטנגרו וסרביה בכבישי אגרה וגשרים מתוצרת סין, אל רכבת מטען שהסינים מקימים להונגריה. מחסני סחורות ענקיים כבר מתוכננים בפולין, בליטא ובבלארוס. את הטלפונים אפשר יהיה לרכוש באתרים של קבוצת עליבאבא, שמרחיבה את שירתי הענן שלה באירופה, כאשר תנועת האינטרנט עוברת באמצעות מתגים שהותקנו על ידי וואווי, ששולטת באזור.