אב ובתו חשודים בהעלמת 7.6 מיליון שקל מהכנסות מהשכרת נכסים שבבעלותם

השניים נעצרו ע"י רשות המסים בחשד להעלמת הכנסות מהשכרת נכסים שברשותם במשך כעשור, בין השנים 2018-2008 • האב טען כי לא היה מודע לחובת הדיווח על ההכנסות משכירות • לגישת רשות המסים, השכרת 10 דירות מגורים ומעלה מהווה "עסק" המחייב במס מלא • למדריך ומחשבון מס על שכר דירה

דירה להשכרה / צילום: תמר מצפי
דירה להשכרה / צילום: תמר מצפי

רשות המסים לא מרפה משוק הדיור, במטרה למגר את ההון השחור המתגלגל שם: הפעם נלכדו ברשתה של הרשות אב ובתו החשודים שהעלימו 7.6 מיליון שקל מהכנסות מהשכרת נכסים שבבעלותם; אשר טוענים כי כלל לא ידעו שעליהם לדווח לרשות המסים על ההכנסות, כיוון שלא ידעו שהמדינה רואה בפעילות ההשכרה שלהם "עסק".

לגישת רשות המסים, השכרת 10 דירות מגורים ומעלה מהווה "עסק" המחייב במס מלא, שעשוי להגיע לשיעורים של 45%-50%. בישראל קיימים כ-400 אזרחים פרטיים בעלי 10 דירות ומעלה, שהמס הזה עלול להידפק על דלתם. אזרחים המשכירים עד 5 דירות פרטיות בבעלותם זכאים ליהנות ממס בשיעור מופחת של 10%; ואלה המחזיקים בין 5 ל-10 דירות יצטרכו לשכנע את רשות המסים מדוע הם זכאים למס המופחת. מדובר במעל 6,000 בעלי דירות המחזיקים בין 5-9 דירות בישראל.

החשודים במקרה הנוכחי המטופל ברשות המסים - אברהם גבאי (57) ובתו רחל ועקנין (33) מירושלים - נעצרו על-ידי רשות המסים בחשד להעלמת הכנסות מהשכרת נכסים שברשותם במשך כעשור, בין השנים 2018-2008.

הפרשה החלה מבדיקות שנעשו על-ידי חוליית המודיעין בשיתוף פקיד שומה ירושלים 1 והעלתה חשד לאי-דיווח על ההכנסות, כאשר מנגד גבאי טען כי לא היה מודע לכך שעליו לדווח על ההכנסות משכירות.

מסלולי מיסוי אטקרטיביים משכירות

על-פי חוק, השכרת דירת מגורים בישראל ממוסה על-פי מספר מסלולי מיסוי אטרקטיביים, הכוללים פטור על הכנסה משכירות עד סך של כ-5,000 שקל בחודש, תשלום מס סופי בשיעור מופחת של 10% מגובה שכר הדירה (אם שכר הדירה גבוה מ-5,000 שקל, המס משולם החל מהשקל הראשון), ומסלול מס שולי על-פי שיעורי המס של בעל הדירה, כאשר זה מגיש דוח כספי שנתי. במקרה בו ההכנסה החודשית משכר הדירה, עולה על 5,000 שקל כאמור, מלבד חובת תשלום המס, חייבים בעלי הדירות גם בחובות דיווח לרשות המסים - הגשת דוחות שנתיים ודיווח על ההכנסות משכר הדירה.

בפני המשכירים עומדים מספר מסלולי מיסוי: מסלול ראשון כולל הגשת דוחות ודיווח על ההכנסה נטו, לאחר קיזוז הוצאות ופחת. במקרה זה המס שיחול עליו הוא מס שולי, כחלק מכל הכנסתו החייבת במס; המסלול השני, והפשוט יותר, הוא בחירה לשלם 10% מס על הכנסות השכירות, ללא כל קיזוז.

סכומי-עתק נגרעים מקופת המדינה

החקיקה בתחום ברורה, ואולם לא כל בעלי הדירות דיווחו על הכנסותיהם לרשות המסים, ובמצטבר נגרעים מקופת המדינה סכומי-עתק בגין כך. הבעיה בשוק הנדל"ן מתחילה בכך, שלממשלה אין בסיס מידע מהימן על שוק השכירות, ורשות המסים התקשתה לדעת כמה משכירי דירות חייבים במס, כמה משכירי דירות יש בכלל בארץ, וכמה מהם משלמים את המס הנדרש. לכן, שוק השכירויות הפך לכר פורה להעלמת הכנסות.

בבקשה לשחרורם של השניים ממעצרם צוין כי ב-31 לאוקטובר 2018 נערך חיפוש בביתו של גבאי, נתפסו מסמכים, ובהמשך הובאו האב ובתו לחקירה במשרדי פקיד שומה חקירות מס הכנסה בירושלים. מהחקירה עלה לכאורה כי גבאי השכיר נכסים במשך שנים ולא דיווח על כך, לטענתו משום שלא ראה בכך עסק, אך כיום הוא מודע לטעותו ומתכוון לשלם את כל המס המגיע מכך.

בבקשת השחרור ממעצר צוין עוד כי גבאי כבר נחקר בעבר על-ידי רשות המסים בחשד להעלמת הכנסות, הודה והורשע בעבירות במסגרת עסקת טיעון, ונגזרו עליו 8 חודשי מאסר בפועל וקנס כספי.

בתו, רחל ועקנין, טענה בחקירתה כי היא שותפה של אביה בחלק מהנכסים, וכי קיבלה כספים מהשכרתם, עליהם לא דיווחה - וזאת מאחר שלטענתה אביה אמר לה ש"סידר את כל העניינים עם מס הכנסה", כלשון בקשת המעצר.

השופטת חוי טוקר, שדנה בבקשת השחרור ממעצר, נעתרה לבקשת רשות המסים לשחרור החשודים בתנאים מגבילים וקבעה, בין השאר, כי יחתמו על התחייבות עצמית על סך של 250 אלף שקל לכל אחד מהם, הפקדת מזומן בסך של 30 אלף שקל וצו איסור יציאה מן הארץ למשך 180 יום. 

*** חזקת החפות: החשודים ששמם הוזכר בידיעה הם בגדר חשודים בלבד במעשים המיוחסים להם. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ולכן החשודים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.