יש בחירות מוניציפליות ויש השקעות מוניציפליות

עד שיגיע היום בו נוכל להשקיע גם באג"ח של העיר שלנו, תכירו את אפשרויות ההשקעה באג"ח של רשויות מקומיות בעולם • אילו סוגי אג"ח מוניציפלי קיימים ואילו מוצרי מדד מאפשרים חשיפה לאפיק זה?

בשבוע שעבר זכינו ביום חופש כדי שנמלא את חובתנו האזרחית ונבחר את ראש העיר שלנו ונציגינו למועצת העיר. מעבר לפוליטיקה שאופפת את השלטון המקומי, צריך לזכור שבסופו של דבר רשות מקומית היא סוג של מדינה קטנה עם תקציב מכובד וצרכים מימוניים שוטפים. על כן, בדומה לממשלה, לכל עיר יש התחייבויות פיננסיות ועליה למצוא דרכים לממן את פעילותה השוטפת.

לרגל הבחירות המוניציפליות בארץ, אלו שהתקיימו ולקראת הסיבוב השני בכמה מהערים, בחרתי להציג הפעם במדור אפיק השקעה פחות מוכר מהעולם: אג"ח של רשויות מקומיות.

קרנות סל בעולם על אג"ח מוניציפליות
 קרנות סל בעולם על אג"ח מוניציפליות

בין אג"ח מדינה לאג"ח קונצרנית

קודם כל חשוב להבהיר את מקומו של אפיק זה במדרג הסיכון של שוק האג"ח. לרוב, ההבחנה המרכזית ברמת הסיכון של שוק זה היא בין אג"ח ממשלתיות לבין אג"ח חברות. האם אג"ח של רשויות מקומיות שייכות לעולם החוב הממשלתי?

ובכן, בגדול לא. חוב של ממשלה מכונה לרוב "חוב ריבוני" (Sovereign Debt), כלומר, הוא מעיד על עצמאות כלכלית שמאפשרת לאותה ממשלה (הריבון) להנפיק חוב המבוסס, בין היתר, על יכולתה לייצר כסף, אם באופן ישיר או דרך מערכת הבנקאות שלה.

לעומת זאת, חוב של רשות מקומית נחשב נחות יותר ואין למנפיק שלו את הכלים או את הסמכויות שיש למדינה שאליה הוא שייך. המשמעות היא שרמת הסיכון באג"ח מוניציפלית דומה יותר לאג"ח קונצרנית מאשר לאג"ח ממשלתית, ועל כן המשקיעים נדרשים לבחון היטב את יכולת הפירעון של הרשות המקומית הרלוונטית.

נוסף על כך, עצם הקיום של אג"ח מוניציפלית כנחותה מאג"ח ממשלתית, גורם לכך שבמדינות גדולות בעולם דוגמת ארה"ב וגרמניה, אג"ח של מדינה (State) מסוימת אצלן נחשבת לאג"ח מוניציפלית. למשל, אג"ח של מדינת נבדה או מדינת סקסוניה בגרמניה.

יחד עם זאת, לרוב נמצא בעולם האג"ח המוניציפלי מנפיקים כדוגמת פרובינציה (Province of Ontario בקנדה), מחוז (Orange County בקליפורניה) או עיר כלשהי.

אציין כי קיימים סוגים שונים של אג"ח מוניציפליות, כאשר המוכר שבהם הוא חוב כללי, כלומר סדרה שהינה חלק מהחוב הכולל של הרשות המקומית שהנפיקה אותה ועל כן, סיכון המנפיק נגזר ישירות ממנה. מן הסתם, ככל שהרשות איתנה יותר במונחים כלכליים ותזרימיים, סיכון ההשקעה באג"ח נמוך יותר.

סוג בולט נוסף של אג"ח מוניציפליות הינו חוב מגובה תזרים מזומנים. למשל, אג"ח עירונית שמבוססת על הכנסות מארנונה, תשתיות מים (New York City Muni Water) או מכביש אגרה מסוים (Bay Area California Toll Road). בסוג זה של אג"ח הסיכון נחשב לגבוה יותר, שכן שינוי בקצב ההכנסות שעליו מבוססת הסדרה, עלול לפגוע בתשלומי הריבית או אף בהחזר הקרן למשקיעים.

מוצרי מדד על אג"ח מוניציפליות

גם בתחום זה קיימים מגוון פתרונות השקעה דרך קרנות סל ייעודיות. נכון להיום, מוצעים 41 מוצרים כאלה בארה"ב, עליהם מנוהלים נכסים בהיקף של יותר מ-32 מיליארד דולר.

קרן הסל הגדולה בתחום האג"ח המוניציפלי היא iShares National Muni Bond (סימבול MUB), העוקבת אחר מדד שווי שוק רחב הכולל אלפי סדרות אג"ח מוניציפליות מסוגים שונים בארה"ב.

המנפיקים העיקריים הנכללים במדד מקורם ממדינות קליפורניה, ניו-יורק וטקסס, כאשר 63% ממשקל המדד מבוסס על אג"ח מגובה הכנסות ו-34% מהמדד על חוב כללי. קרן מרכזית נוספת שעוקבת אחר אותו מדד מוניציפלי בדיוק היא Vanguard Tax-Exempt Bond (סימבול VTEB).

פתרונות אחרים בתחום מאפשרים להתמקד בחוב מוניציפלי לטווח קצר או באג"ח מוניציפליות שנסחרות בתשואה גבוהה (High Yield).

משקיעים שמעוניינים לצמצם ככל הניתן את הסיכון שלהם להפסד כתוצאה מהעלאת הריבית בארה"ב וכנגזרת, מעליית התשואות בשוק האג"ח האמריקני, יכולים למצוא פתרון בקרן SPDR Nuveen Barclays Short Term Municipal Bond (סימבול SHM). מדובר בקרן סל שעוקבת אחר מדד אג"ח מוניציפלי של ברקליס, בו נכללות סדרות בעלות דירוג AA ומעלה אשר פירעונן הסופי הינו עד 5 שנים.

לעומת זאת, מי מכם שירצה להיחשף לאג"ח מוניציפלית בדירוג השקעה ספקולטיבי, דרגה בה ניתן למצוא מנפיקים כדוגמת מדינת אילינוי ונמל התעופה של יוסטון, ימצא פתרון באחת מבין שתי הקרנות המתמחות בתת-אפיק זה: SPDR Nuveen S&P High Yield Municipal Bond (סימבול HYMB) או VanEck Vectors Short High-Yield Municipal (סימבול SHYD).

בדרך להשקיע בעיר שלנו?

אחרי שסקרנו את אפיק אגרות החוב המוניציפליות בעולם, נסיים בכמה מילים על המצב אצלנו. האם גם פה יש אפשרות להשקיע באג"ח של רשויות מקומיות? עקרונית כן אבל בפועל אין היצע.

נכון להיום, קיימת בבורסה רק סדרת אג"ח אחת שהונפקה על ידי עירייה (רעננה, שזוכה לדירוג מירבי של AAA) והיא לא רלוונטית כמעט לאף משקיע. ראשית, היא נסחרת ברצף מוסדיים (פלטפורמת מסחר סגורה בבורסה שמיועדת רק למשקיעים מוסדיים) ושנית, גודל הסדרה הנוכחי הוא קטן מאוד (כמה עשרות מיליוני שקלים).

בעבר היו בארץ סדרות אג"ח של עיריות נוספות, כמו למשל אילת, יהוד-מונוסון ורמלה, אבל הן כבר נפדו ולא הונפקו כנגדן סדרות חדשות. מעבר לכך, סדרות נוספות שניתן לקטלג אותן כאג"ח מוניציפליות כדוגמת מניב ראשון (תאגיד המים המקומי), כבר אינן איתנו.

בשורה התחתונה, עד שיגיע היום בו העירייה שלנו תציע לנו להלוות לה כסף, הפתרון היחיד להשקעה באג"ח של רשויות מקומיות הוא חשיפה לאג"ח מסוג זה בחו"ל או לחילופין, למוצרי מדד גלובליים על אג"ח מוניציפלית. 

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. לכותב יש אינטרס אישי באמור לעיל וכן, יובהר כי חלק מהמוצרים המצוינים לעיל מנוהלים על ידי לקוחות החברה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או ייעוץ מס המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו