צוות בדיקה של בנק ישראל ממליץ: לא להנפיק שקל דיגיטלי בעתיד הקרוב

הצוות שהקימה הנגידה היוצאת קרנית פלוג מציין בדוח המסכם שפורסם היום כי "להנפקת מטבע דיגיטלי של הבנק המרכזי צפויים להתלוות לא מעט קשיים, מהותיים וטכנולוגיים, וסיכונים שנוגעים בעיקר להשפעה אפשרית על המערכת הפיננסית"

קרנית פלוג/ צילום: איל יצהר
קרנית פלוג/ צילום: איל יצהר

האם בנק ישראל ינפיק בקרוב שקל דיגיטלי? כנראה שלא, על פי המלצות של צוות הבדיקה שהקים הבנק, שפורסמו היום בדוח מסכם.

בנק ישראל פרסם את סיכום עבודתו של צוות בין-חטיבתי שהקימה הנגידה, קרנית פלוג, בנובמבר 2017 ללימוד ובחינה של נושא המטבעות הדיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים (CBDC - Central Bank Digital Currency). בשבוע הבא תסיים פלוג את תפקידה כנגידה ותוחלף על ידי אמיר ירון. לדברי הבנק, "הפרסום נועד להביא לידיעת הציבור את העבודה שנעשתה בבנק ולאפשר דיון ציבורי".

לפי הדוח המסכם שפורסם, "בנקים מרכזיים רבים בעולם בוחנים את האפשרות להנפיק מטבע דיגיטלי או להשתמש בטכנולוגיות מבוזרות במערכות התשלומים. ואולם, אף בנק מרכזי במדינה מפותחת לא הנפיק עד כה מטבע דיגיטלי לשימוש נרחב. בנקים מרכזיים בכמה מדינות מפותחות נמצאים בשלב מתקדם של בחינת ההיתכנות של הנפקת מטבע דיגיטלי; מנגד, בנקים אחרים הצהירו כי אינם מתכננים להנפיק מטבע דיגיטלי בעתיד הקרוב, מפני שמערך התשלומים במדינותיהם יעיל ומספק לו חלופות טובות".

מתוך עבודת הצוות עולה כי "אין כיום אפיון אחיד למטבע דיגיטלי בהנפקת בנק מרכזי. ניתן לקבוע את נגישותו - לציבור כולו או רק למוסדות פיננסיים; את אופי ההנפקה - מבוסס על רישום במאזן הבנק או על "אסימונים" (token based); את מידת האנונימיות המאפיינת את השימוש בו; ואם יישא או לא יישא ריבית". הדוח מציג את היתרונות, החסרונות והסיכונים הגלומים באפיונים שונים.

כמו כן, הדוח מציג את המטרות המרכזיות שהנפקת CBDC עשויה לשרת. אחת מהן היא "שימור הגישה של הציבור להתחייבות של הבנק המרכזי, אם השימוש במזומן יצטמצם במידה ניכרת, כפי שקורה בשבדיה - ואולם, סוגיה זו אינה רלוונטית בעת הזו למשק הישראלי". 

מוטיבציה נוספת להנפקת שקל דיגיטלי, על פי הדוח, "יכולה להיות ייעול השימוש באמצעי התשלום ותמיכה במערך התשלומים (בכלל זה שיפור היתירות). באפיונים מסוימים, ובפרט אם יישא ריבית, השקל הדיגיטלי יכול לשמש כלי מוניטרי נוסף, אבל זו אינה מטרה מרכזית בהנפקתו". 

הצוות מוסיף כי "תועלות נוספות שיכולות לנבוע מהנפקת שקל דיגיטלי הן סיוע במלחמה בכלכלה הבלתי מדווחת, התאמה לסביבה טכנולוגית מתקדמת, קידום מגזר הפינטק בישראל, ועוד. התאמה להתקדמות אפשרית שמדינות אחרות יעשו בתחום זה, משמשת גם כן שיקול חשוב".

עוד לפי הדוח, "להנפקת מטבע דיגיטלי של הבנק המרכזי צפויים להתלוות לא מעט קשיים, מהותיים וטכנולוגיים, וסיכונים שנוגעים בעיקר להשפעה אפשרית על המערכת הפיננסית. נוסף על כך, צפוי כי ההנפקה תשפיע על הבנק המרכזי כמנפיק המזומן ומנהלו וכמנהל המדיניות המוניטרית, וכן על מערך התשלומים".

בנק ישראל מציין כי "הצוות שהוקם ימשיך לפעול לצורך לימוד הנושא ומעקב אחריו. בפרט, ימשיך הצוות לעקוב אחר ההתפתחויות בעולם, במיוחד בבנקים מרכזיים אחרים, וכן אחר ההתפתחויות הטכנולוגיות הרלוונטיות בארץ ובעולם".