הביטוח של אובמה: הטריגר שעשוי להשיג רוב לדמוקרטים

מכל העניינים המעסיקים את הבוחרים האמריקאים, אחד הוא הבולט ביותר והמפתיע ביותר - ביטוח הבריאות המקיף של הדמוקרטים משנת 2010. בשעתו, הוא הרס את הרוב שלהם בקונגרס • עכשיו, למרבה האירוניה, הוא עשוי להחזיר להם את הרוב

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

מכון גאלופ פירסם בתחילת השבוע ממצאים של סקר מקיף, שעשה בשבוע השלישי והרביעי של אוקטובר על העניינים המעסיקים את הבוחרים.

שלושה עניינים מובילים את הרשימה, כמעט בשיעור זהה, בין 78% ל-80%: מערכת הבריאות, הכלכלה וההגירה. בהפרש לא גדול באים מעמדן של הנשים בחברה האמריקאית (74%), שאלת הבעלות על כלי נשק פרטיים (72%), מסים (70%) , מדיניות חוץ (68%), שאלות של חוסר שוויון בשכר ובחלוקת עושר (68%), פרשת מינויו של ברט קוואנו לבית המשפט העליון (64%), סחר החוץ של ארה״ב ומכסי העונשין שהטיל טראמפ (61%), השינויים באקלים (53%), חקירת ההתערבות הרוסית במערכת הבחירות של 2016 (45%).

עורכי הסקר אומרים, כי הפתיע אותם השיעור הנמוך יחסית של העניין הציבורי בכלכלה. 78% הוא שיעור גבוה כמובן, אבל נמוך במידה ניכרת מזה של שתי בחירות אמצע-הקדנציה הקודמות, ב-2014 (88%) וב-2010 (94%). 2010 הייתה סמוכה לשיאו של משבר הסאב-פריים, ו-2014 הייתה קרובה מספיק. עכשיו, כאשר הכלכלה עומדת בעיצומה של גאות, והאבטלה פחתה אל רמה היסטורית, הבוחרים רואים את עצמם חופשיים להתפנות לדאגות אחרות.

הפעם האמריקאים פחות בכלכלה
 הפעם האמריקאים פחות בכלכלה

התהפוכה הפוליטית של דורנו

מאלפת היא המראת נושא הבריאות אל ראש הרשימה. העדפה כזאת נוטה, באופן היסטורי, להיטיב עם מועמדי המפלגה הדמוקרטית. הבוחרים נוטים לסמוך עליה יותר שתדאג לבריאותם. אבל כאן מקופל סיפורה של אחת התהפוכות הפוליטיות המעניינות ביותר של השנים האלה: רפורמת הבריאות עצומת הממדים של ברק אובמה.

היא נכנסה לתוקפה ב-2010, תוצאה של רוב דמוקרטי גדול בשני בתי הקונגרס. היא עוררה התנגדות ציבורית רחבה, והניבה נחשול של תרעומת בבחירות אמצע-הקדנציה של 2010. הדמוקרטים איבדו אז 63 מושבים, התבוסה הגדולה ביותר של איזושהי מפלגה מאז 1948. אובדן בית הנבחרים עיקר את כוחו של ממשל אובמה בענייני פנים.

הרפובליקאים חזרו והשתלטו על שני בתי הקונגרס בתוך ארבע שנים, בהבטחה שינסו לבטל את מה שהתחילו לקרוא ״הביטוח של אובמה״ (ObamaCare). בבחירות של 2012 ושל 2016, טוענים רפובליקאיים לנשיאות התחרו ביניהם בשאלה מי מהם יבטל את הרפורמות מהר יותר אם ייבחר לנשיא. זה התפתח לממדים כמעט טיפשיים, כולל הבטחות לחתום על הביטול במהלך נאום ההשבעה, או מיד אחריו.

נשיא רפובליקאי נכנס לבית הלבן בינואר 2017. דונלד טראמפ היה להוט לבטל לאלתר. תנו לי חוק, ואני אחתום, הוא אמר לקונגרס. להלן קרה משהו מעניין: זעם ציבורי הפוך התפתח, ויעדיו היו חברי קונגרס רפובליקאיים אשר תמכו בביטול הרפורמה. אף כי לרפובליקאים היה רוב בשני בתי הקונגרס, הם התקשו למצוא די קולות לביטול.

״47% תלויים בממשלה״

וכך, שבע שנים לאחר ההתקוממות האלקטורלית נגד החוק, התברר שהוא נעשה פופולרי מאוד. אנשים שבמשך שנים ידם לא השיגה לשלם פרמיות של ביטוח רפואי מצאו את עצמם ואת בני משפחותיהם תחת כנפי הביטוח. בערך עשרים מיליון אמריקאים צורפו אל מעגל המבוטחים, כולל צעירים בני 26-18, כולל אנשים שחברות הביטוח סירבו לבטח בגלל מחלות קיימות.

פרדוקסלית ואירונית, ביטוח הבריאות שהרס את הרוב הדמוקרטי בקונגרס עשוי להיות סיבה מרכזית השבוע לחזרת הקונגרס, או לפחות אחד מבתיו, לידי הדמוקרטים.

רפובליקאים שמרנים יחרקו שיניים. הם ייזכרו בחיווי פטאלי של מועמדם לנשיאות ב-2012, מיט רומני. הוא אמר אז, שאין לרפובליקאים סיכוי לקבל את תמיכתם של ״47% מן הציבור שתלויים בממשלה, מאמינים שהם הקורבנות, מאמינים שעל הממשלה מוטלת האחריות לטפל בהם, מאמינים שיש להם הזכות לטיפול רפואי, למזון, לדיור, לאתם-יודעים-מה. שזו זכאותם. והממשלה צריכה להעניק להם. והם יצביעו בעד הנשיא הזה [אובמה], יהיה אשר יהיה״.

החיווי ההוא, בדלתיים סגורות, דלף לתקשורת, ומילא תפקיד חשוב בתבוסת רומני. פוליטיקאים שוחרי חיים לא יעזו לחזור עליו. אבל מותר לנחש שהם לוחשים אותו עכשיו בינם לבין עצמם, בתערובת של זעם ושל חוסר אונים. השתלטות דמוקרטית על בית הנבחרים השבוע תביא אל קיצה החד-משמעי את ההבטחה לבטל את ביטוח אובמה.