הקרן לחיילים משוחררים צמצמה מענק לסטודנטים הנדסאים - מבלי לעדכן אותם

חיילים משוחררים ובוגרי שירות לאומי שבחרו ללמוד במכללות הטכנולוגיות היו זכאים עד כה למענק בגובה 100% משכר הלימוד • אלא שכעת התקציב כבר לא מספיק, והקרן להכוונת חיילים משוחררים במשרד הביטחון עומדת להודיע למכללות שהמענק יקוצץ ב–20%, עוד השנה

חיילים עולים לאוטובוס / צילום: רוני שיצר
חיילים עולים לאוטובוס / צילום: רוני שיצר

הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים של משרד הביטחון החליטה להפחית את המענק לסטודנטים במכללות הטכנולוגיות כבר מהשנה, אך לא דאגה לעדכן את המכללות ואת הסטודנטים עצמם. מדובר על הפחתה של כאלפיים שקלים לסטודנט בשנה.

המענק יירד מ-100% משכר הלימוד, שעומד על קרוב ל-10,000 שקל בשנה, ל-80%. לפי הערכות של המכללות הטכנולוגיות והתאחדות הסטודנטים, הקיצוץ עשוי להגיע ל-20 מיליון שקל בסך הכול.

אלפי סטודנטים ישלמו את מחיר הקיצוץ
 אלפי סטודנטים ישלמו את מחיר הקיצוץ

המענקים לסטודנטים מגיעים מקרן לסיוע נוסף, שהיא חלק מהקרן לחיילים משוחררים, ותקציבה עומד השנה על 106 מיליון שקל. הקרן נועדה לתת סיוע לחיילים משוחררים המבקשים סיוע כלכלי, בנוסף לפיקדון, לטובת לימודים במכינה קדם-אקדמאית או במוסד להכשרה מקצועית.

לפני כשנה וחצי, בעקבות הצטברות של עודפים בקרן, הוחלט להגדיל את המענק מ-90% ל-100%, אך לא עידכנו את המכללות כי המענק מוגבל בזמן. כעת, ככל הנראה מכיוון שנגמרו העודפים בקרן וכן בגלל הגידול במספר הסטודנטים במכללות, הוחלט לצמצם את המענק.

למרות שלא נמסרה הודעה רשמית על כך ממשרד הביטחון, המידע כבר הגיע לידי המכללות, שדרכן עובר הכסף. למעשה, הסטודנטים עדיין לא מודעים לכך שיצטרכו למצוא מקור הכנסה אחר כדי לממן את שכר הלימוד.

במכללות ובהתאחדות הסטודנטים שלחו מכתב לשר הביטחון אביגדור ליברמן בתחילת ספטמבר, אך לא קיבלו מענה. במכללות אף הדגישו כי דבר המענק פורסם באמצעי התקשורת. "ההחלטה מהווה הפרה בוטה של הסולידריות כלפי החיילים המשוחררים", כתבו בפורום המכללות. החלטת הקרן לחיילים משוחררים מגיעה דווקא בתקופה שבה מונהגת רפורמה בהשכלה הטכנולוגית, ויעדה הוא 15 אלף הנדסאים וטכנאים מדופלמים בתוך חמש שנים.

ממשרד הביטחון נמסר כי "הנהלת הקרן לקליטת חיילים משוחררים דנה בישיבתה האחרונה, בגידול במספר הלומדים במכללות הטכנולוגיות והשלכותיו על תקציבי 'הקרן לסיוע נוסף'. החלטת הנהלת הקרן שהתקבלה, תימסר בימים הקרובים למוסדות הלימוד ותפורסם באתר האגף והקרן לחיילים המשחררים".

רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, מסר: "אני מצפה משר הביטחון לחזור בו מההחלטה ולעצור את העוול שעשוי להיגרם לעשרות אלפי חיילים משוחררים. סטודנטים החלו את הלימודים מתוך ידיעה ששכר הלימוד שלהם מכוסה במלואו. כל שקל יקר ומשמעותי להם בכדי להבין אם יש או אין באפשרותם לממן את הלימודים, בטח ובטח כשמדובר בסטודנטים בהשכלה הטכנולוגית, אשר לרוב מגיעים מרקע סוציו-אקונומי מורכב יותר.

"אני דורש ממשרד הביטחון ובתוך כך מהקרן לחיילים משוחררים ראשית לנהוג בשקיפות ולחשוף אותנו אחת ולתמיד להחלטה, שכן עד כה נתקלנו בחומות בצורות כשניסינו להבין איפה הכסף. בנוסף, משרד הביטחון צריך להיות אחראי לסטודנטים הללו, ולא להפקיר אותם אחרי שכבר התחייב לממן את הלימודים במלואם".

יעקב דור, מרכז פורום המכללות הטכנולוגיות והמשנה למנכ"ל המכללה הטכנולוגית ב"ש, הוסיף כי "בצומת דרכים קריטי זה, דווקא המדינה מפרה את מחויבותה הערכית לאותם חיילים שהקדישו שלוש שנים מחייהם לשירות המדינה. משרד הביטחון חייב לייצר הלימה בין הכרזותיו למעשיו, ולתת מענה תקציבי הולם כדי לחזק את אמון ציבור החיילים המשוחררים במערכת הממשלתית ולא חלילה לפגוע בו".