13 חודשי מאסר לגלעד גרנביץ, קצין מודיעין לשעבר בלהב-433, בגין מסירת מידע מסווג

גלעד גרנביץ הורשע בשתי עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע ומסירת מידע מסווג לגורם חיצוני • עם זאת, ביהמ"ש ביקר את מח"ש, שבתחילת הפרשה ייחסה לגרנביץ מעשים חמורים, לרבות שימוש כ"סוכן כפול" של משפחת מוסלי: "בני משפחתו שילמו מחיר אישי כבד"

השופטת ורדה מרוז / צילום: דוברות בתי המשפט
השופטת ורדה מרוז / צילום: דוברות בתי המשפט

ביהמ"ש המחוזי מרכז בלוד (השופטת ורדה מרוז), גזר היום (ב') על גלעד גרנביץ, קצין מודיעין לשעבר ביחידת העילית של המשטרה, להב-433, 13 חודשי מאסר בפועל, בגין הרשעתו בשתי עבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, גילוי בהפרת חובה (מסירת מידע מסווג), שימוש לרעה בכוח המשרה, ופגיעה בפרטיות.

בכך, שם ביהמ"ש המחוזי סוף לפרשת "הסוכן הכפול" ביחידת להב-433, שהחלה במעצר המתוקשר של גרנביץ, והסתיימה היום בגזר-דין שמקל עימו.

הפרשה פרצה לפני כארבע וחצי שנים, אז נעצר גרנביץ והוגש נגדו כתב אישום, המייחס לו, בין השאר, לקיחת שוחד ב-4 הזדמנויות שונות, גילוי בהפרת חובה ב-3 הזדמנויות, לרבות הפרת חובת סודיות.

באישום נטען, כי בשנת 2013, התיידד גרנביץ עם אדם בשם בני יפתח (הנאשם מספר 2 בתיק), והתפתחה ביניהם מערכת יחסים שהפכה עד מהרה "לחברות קרובה, תלותית ומסוכנת", אשר סופה, בהגשת כתב האישום המקורי שהגישה המחלקה לחקירות שוטרים, נגד גרנביץ, יפתח, אלי חדד ואלי מוסלי.

האישום המרכזי ייחס לגרנביץ קבלת שוחד בסך 50,000 דולר, בתמורה להעברת מידע רגיש ומסווג ביותר של המשטרה על גורמים עבריינים, לאחד מראשי ארגוני הפשע האלימים בישראל, המזוהה עם משפחת מוסלי.

לא יישב בכלא אף לא יום אחד

חרף כתב האישום המקורי, נראה ש"ההר הוליד עכבר" והאמור, משתקף מכתב האישום המתוקן שהוגש לביהמ"ש, וכן מגזר-דינה של מרוז, המורה על כך שגרנביץ לא יישב אף לא יום אחד בכלא.

הסדר-הטיעון שעליו חתם גרנביץ, הוביל לתיקון כתב האישום באורח משמעותי, המנקה את גרנביץ מכל עבירות השוחד שיוחסו לו, ותחתיהן יוחסה לו עבירה של 'גילוי בהפרת חובה', מסוג עוון.

בכתב האישום המתוקן נקבע, כי גרנביץ מסר לחברו, יפתח, "מידע מסווג ורגיש", הכולל מידע על ניסיונו של גרנביץ לגייס כמקור משטרתי את פלוני, שהועסק ע"י אלי מוסלי.

בהמשך, יפתח יצר קשר עם מוסלי, באמצעות מתווך ובמטרה למכור לו את המידע. מוסלי סירב בתחילה לרכוש את המידע, עקב היותו לוקה בחסר. על-מנת לשכנע את מוסלי כי המידע יועיל לו, פנה יפתח לגרנביץ וביקש ממנו את פרטיו המלאים של פלוני, לרבות אסמכתא למידע.

בעקבות הפנייה, הדפיס גרנביץ מתוך מערכת המודיעין המשטרתית את דף הפרטים המזהים ואת התמונות של פלוני, וכן דו"ח המתעד את הקשר של פלוני למוסלי. בנוסף, גרנביץ איפשר ליפתח, לצלם את המידע האמור באמצעות מכשיר הפלאפון שלו. כל זאת, תוך שמוטעם בכתב האישום המתוקן, כי העבירה שביצע "בוצעה תוך 'עצימת עיניים' מהאפשרות שיפתח יעשה במידע המסווג שמסר לו הנאשם, שימוש לרעה".

ביהמ"ש לא חסך את ביקורתו על מח"ש, אשר בתחילת הפרשה ייחסה לגרנביץ מעשים חמורים מאין כמותם, לרבות - כי שימש כ"סוכן כפול" של משפחת מוסלי. ביהמ"ש ציין כי כתב האישום המתוקן שהוגש נגד הקצין, הציג אותו שלא בצדק, "כעבריין מושחת ורודף בצע, אשר ניצל את מעמדו וקשריו המקצועיים לצרכיו האישיים".

זאת, לדברי ביהמ"ש, תוך ש"הכותרות, התמונות והדיווחים" בעניינו של גרנביץ, שפתחו את מהדורות החדשות ונפרסו על פני עמודים שלמים בעיתונות הכתובה, חשפו עובדות מחקירתו - ש"השתיקה הייתה יפה להן". והכול, תוך שהן הופכות את גרנביץ בן-יום "מקצין מודיעין מצטיין ומוערך, לאחרון העבריינים".

במובן זה נקבע, ומבלי להפחית מחומרת העבירות בהן הורשע גרנביץ במסגרת כתב האישום המתוקן, כי ניתן לומר על כתב האישום המקורי כי נפתח ב'קול תרועה רמה'. עם זאת, ציין ביהמ"ש, כי אין לראות בכתב האישום המתוקן, כסיום הפרשה ב'קול ענות חלושה'. וזאת, נוכח העבירות אותן ביצע גרנביץ ונסיבות ביצוען. ביהמ"ש הוסיף, כי גרנביץ ובני משפחתו "שילמו מחיר אישי כבד מאוד ביחס לחומרת העבירות שבהן הורשע".

"ביהמ"ש הפחית מחומרת העבירות"

בסופו של דבר, ולאחר שנתן את המשקל הראוי לנסיבות העניין, החליט בית-המשפט לגזור על גרנביץ 13 חודשי מאסר בלבד, אשר קוזזו עם תקופת המעצר הממושכת שלו. נוסף על כך, נגזרו עליו 10 חודשי מאסר על-תנאי וקנס בסך 10,000 שקל.

עו"ד קובי סודרי, בא-כוחו של גרנביץ, מסר בתגובה: "ארבע וחצי שנים של מאבק משפטי קשה ומר הוכיחו את שטענו מלכתחילה: לא שוטר מושחת, לא בוגד ולא חפרפרת. אלא מי שנכשל בלהיטות יתר להצליח בתפקידו המשטרתי, וכפי שנקבע בגזר הדין: כתב האישום המתוקן ניקה את הנאשם מהעבירות של נטילת שוחד והפחית באורח משמעותי מחומרת העבירות שיוחסו לו בכתב האישום המקורי. אין להקל ראש בחומרת העבירות בהן הורשע, אף אין להתעלם מהמניע שעמד ביסוד ביצוען - רצונו לזכות בהכרה, בקידום ובהערכת מפקדיו".