החבילות מאמזון ומאסוס לא הולכות לשום מקום

ההחלטה הלא מפתיעה של בג"ץ: הפטור ממע"מ בהזמנות מאתרי אונליין בינלאומיים יושאר על כנו, וההשלכות על התעשייה בישראל הן דרמטיות • פרשנות

שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר
שר האוצר משה כחלון / צילום: איל יצהר

ההודעה של בג"ץ כי לא יתערב במדיניות הכלכלית ושהובילה את שר האוצר, משה כחלון, ואנשי משרדו, כמו גם את רשות המסים, בהחלטה להשאיר את הפטור ממע"מ בהזמנות מאתרי אונליין בינלאומיים על כנו - אינה מפתיעה. בג"ץ לא נוטה להתערב בהחלטות כאלה, וההערכות גרסו שכך יקרה גם הפעם.

ובכל זאת, הדיון על הפטור ממע"מ ברכישות של 75 דולר הוא לא סמנטי ולא רק למביני עניין. מדובר בהחלטה שיש לה גם היבט צרכני משמעותי, עם השלכות דרמטיות על התעשייה בישראל. 

ראשית, מדובר במהלך שמשמר את הקושי שבו פועלות יצרניות ומשווקות, בראשן אלה הפועלות בתחום האופנה בישראל שטוענות כי הפטור מאיים עליהן. מדוע? בדיוק בגלל שהוא טוב לצרכן הישראלי. זהו עוד אמצעי ללחיצת המחירים למטה בדיוק במוצרים שמעניקים לציבור הרגשה של חיים מערביים נוחים עם תרבות פנאי "כמו בחו"ל". וזו בדיוק הסיבה שבגללה ההחלטה להמשיך עם המציאות הנוכחית הייתה צפויה. בטח בימים של בחירות קרבות כשאף פוליטיקאי בר-דעת לא יסתכן לפגוע בציפור נפשו הצרכנית והמקוונת של הציבור.

זה גם צעד מאקרו שמהווה המשך מגמה קיימת ומדגים איך עושים שימוש ביכולת לוותר על הכנסות מדינה ממכסים וממסים שהמפעלים והחנויות בישראל משלמים - והרבה, בשביל להיות ידידותי לציבור שעוד חווה, כנראה בצדק, את יוקר המחיה בישראל.

בכל אופן, ההחלטה של בג"ץ היום היא מהרבה בחינות אי-החלטה והיא בעיקר משמרת את המצב הקיים. אלה חדשות רעות עבור לא מעט שחקנים מקומיים בשורת תחומי פעילות ובעיקר באופנה - מיצרניות, דרך משווקים ואפילו עד לענקיות הנדל"ן שמחזיקות בקניונים. אלה ימשיכו להידרש למציאת הנוסחה שתסייע להם לשוב ולשלוט ברדאר של הצרכן כדי שירכוש בארץ ולא מאתרים בחו"ל.

אבל הרכישות המקוונות הן עובדה. הן לא ייעלמו, להפך - הן צפויות רק להתגבר. כך שאפליה או לאו נגד השחקנים הישראליים, המאבק לביטול הפטור יימשך מול גורמי הממשל, כשבדרך בוודאי נראה עוד ניסיונות לעקוף הטבות מכס לחו"ל, בדיוק כמו ששופרסל מנסה לעשות עם האתר אאוטלאט שעליו הכריזה אתמול, או כפי שביג ניסתה לעשות בעבר.