השקעות | בלעדי

ענקית הקניות הסינית JD בוחנת השקעה בסטארט-אפים ישראליים

בשבוע שעבר ביקר בארץ טרי סונג, מנהל בכיר בחברת המסחר המקוון הנושפת בעורפה של עליבאבא • נפגש עם חברות העוסקות במציאות מדומה, בינה מלאכותית, אוטומציה של מחסנים וחנויות ללא קופה • בשיחה עם "גלובס" הוא אומר: "אנחנו מקווים למצוא בישראל חברות שמניבות הכנסות עם מוצרים טכנולוגיים מלוטשים, ולעשות להן סקייל-אפ בסין"

במהלך השבוע שעבר ביקר בישראל טרי סונג, מנהל בכיר במחלקת ההשקעות הגלובליות והשותפויות האסטרטגיות של JD.com. זהו ביקורו הראשון בישראל, במטרה למצוא הזדמנויות השקעה ושיתופי פעולה אסטרטגיים עבור החברה.

JD היא חברת הקניות המקוונות השנייה בגודלה בסין אחרי עליבאבא, ומחזיקה בכ-25% מנתח השוק בסין עם למעלה מ-300 מיליון משתמשים פעילים. החברה פועלת מבייג'ין ובעלות המניות שלה כוללות את החברה-האם של גוגל, אלפבית, וכן את וולמארט וטנסנט הולדינגס. היא מבצעת עשרות רכישות ושותפויות אסטרטגיות מדי שנה, עם חברות בתחומים שונים, משיתוף נסיעות, דרך לוחות יד שנייה, ועד חברות מחשוב ענן.

זהו ביקורו הראשון של סונג בישראל, אך לא הביקור הראשון של בכירים מ-JD: על אף שמשלחת בכירים ביקרה בישראל לפני למעלה משנה, לא נעשו עדיין השקעות ישירות מטעם JD בטכנולוגיות ישראליות. עם זאת, בשיחה עם "גלובס" סונג מבהיר שמטרת ביקורו כעת היא מציאת הזדמנויות עסקיות ממשיות.

מחפש מוצר מוגמר שיימכר בשוק הסיני

במהלך הביקור, סונג השתתף במספר פגישות עם סטארט-אפים מקומיים בתחומי ה-AR/VR, התוכן וה-AI, וכן חברות המפתחות אוטומציה של מחסנים וחנויות ללא קופה. בנוסף, הוא השתתף בכנס Retail Disrupt - כנס טכנולוגיית הריטייל הראשון בישראל, שאורגן על ידי Re:Tech, מרכז חדשנות בתחום הקמעונות. מלבד JD השתתפו בו גם בכירים מחברות ענק בתחום הקמעונאות כמו Asos, איביי, יוניקלו ו-Express. הכנס נועד להפגיש בין בכירים בחברות מסחר גלובליות וחדשנות ישראלית בתחום, והתקיימו במסגרתו למעלה מ-100 פגישות אחד על אחד בין הבכירים ובין הסטארט-אפים הישראלים במטרה ליצור שיתופי פעולה עסקיים.

למה החלטת להגיע לישראל בעיתוי הנוכחי?
"רציתי להגיע לכאן כבר הרבה זמן. הסיבה לכך היא שישראל התגלתה, בייחוד בשנים האחרונות, כאחד ההאבים הבין לאומיים לחדשנות ולסטארט-אפים. אם אני מסתכל על זה במבט גלובלי, ישראל בולטת מאוד, לצד לונדון, סיליקון ואלי, בייג'ינג, ואולי גם שטוקהולם".

מה המטרה שלכם בהשקעות אסטרטגיות?
"JD משקיעה בחברות בסין וגם מחוץ למדינה. הסיבות להשקעות ולשיתופי הפעולה האסטרטגיים של החברה הן רכישה של טכנולוגיות חדשות, חדירה לשוק מסויים, או רכישה של לקוחות. בישראל, JD מקווה למצוא בעיקר טכנולוגיות חדשות".

מה אתה מחפש בחברה שיגרום לך להחליט להשקיע בה?
"אני מחפש מוצר מלוטש שמוכן לשוק: באופן אידיאלי זו תהיה חברה שיש לה כבר הכנסות, מה שמצביע על כך שהמוצר מוכן לשוק ואנשים מוכנים לשלם עליו. עם זאת, אנחנו לא מחפשים חברות שכבר עשו סקייל-אפ, כי את התהליך הזה נרצה לעשות בסין".

כיצד ייראה תהליך ההשקעה של תאגיד סיני, כמוכם, בסטארט-אפ ישראלי?
"באופן כללי המבנה התאגידי בסין שונה מהשוק הפרטי, וכולל מבנה עצום של ביורוקרטיה ואישורים. אבל לא הייתי אומר שזה שונה מאוד מהמבנה של חברות גדולות מהפורצ'ן 500, שבהן עבדתי בעבר. בשנתיים האחרונות, ממשלת סין הפעילה רגולציה רבה במטרה לשלוט על ההון במדינה ועל יציאת הון מהמדינה. בשבילנו זה לא אישיו מהותי משום שאנחנו רשומים כחברה אמריקאית, אך בשביל חברות סיניות אחרות זה מהווה אתגר".

הפתרון להאטת השוק המקוון: חנויות נוחות

JD מתחרה בעליבאבא, המובילה את שוק המסחר המקוון בסין עם נתח שוק של יותר מ-50%, ואסטרטגיית הההשקעות, הרכישות ושיתופי הפעולה של החברה, נועדה במידה רבה לסייע לה בתחרות הזו. שוק האי-קומרס הסיני עבר צמיחה מואצת לפני עשור, וגדל אז בלמעלה ממאה אחוז בשנה. הצמיחה הביאה אותו, מנתח של אחוז אחד מכלל המסחר במדינה, לנתח של כ-20%. עליבאבא התמחתה במסחר מקוון המוני, ואילו JD מתמקדת במוצרים איכותיים, ושירות מקצה לקצה הכולל את כל שרשרת האספקה: החל ממחסנים, וכלה במשלוחים לבית הלקוח. בניית התשתית הזו נושאת עלויות גבוהות, וזו הסיבה ש-JD רשמה רק רבעון רווחי אחד מאז יציאתה לבורסה ב-2014. עם זאת, היא הקמעונאית המקוונת והפיזית הגדולה ביותר בסין במונחי הכנסות.

JD פעילה בסין ובדרום מזרח אסיה, ובימים אלה מתכוונת להתרחב גם לאירופה ולארה"ב, אך לא לישראל, בשל גודל השוק. ההתרחבות לארה"ב ולאירופה נעשית בתמיכת גוגל, שהשקיעה ביוני 550 מיליון דולר ב-JD. ההתרחבות הגלובלית של JD היא נדבך נוסף בנסיונה להתרחב לשווקים חדשים כדי להמשיך בצמיחה ולגבור על עליבאבא. מצידה של גוגל, מדובר בצעד נוסף בכניסתה לעולם הסחר המקוון, לאחר שלפני שבוע הכריזה על שיתוף פעולה עם חברת Carrefour SA במטרה למכור מצרכים אונליין בצרפת באמצעות פלטפורמות של גוגל, ביניהן גוגל הום וגוגל אסיסטנט.

"האונליין עדיין גדל בכ-30% מדי שנה, אבל הצמיחה מראה סימני האטה, משום שנתח השוק שהיה קל לחדור אליו כבר עבר לקניות אונליין, והחלק שנותר הופך לקשה יותר ויותר לחדירה", סונג מספר. כעת, ענקיות המסחר המקוון במדינה מתקשות להמשיך ולצמוח על ידי חדירה לשווקים חדשים ונאלצות למצוא אפיקי צמיחה חדשים.

אם כן, כדי להצליח להתחרות מול עליבאבא, JD מעוניינת להיכנס לתחומים חדשים, כמו שירותי תוכן ושירותי ענן. אחת ממחזיקות המניות העיקריות ב-JD היא הרשת החברתית הגדולה בסין, טנסנט, מה שמעניק לה נקודת פתיחה טובה יחסית בתחומים אלה. בנוסף, JD, כמו חברות מסחר מקוון אחרות בסין, מעוניינת לבסס את עצמה גם בעולם המסחר הלא מקוון.

לדברי סונג המעבר מאונליין לאופליין מאפיין בימים אלה את שוק המסחר המקוון בסין בכללותו. ואכן, עליבאבא רכשה בשנה שעברה את חברת Intime Retail Group, שבבעלותה כ-30 חנויות כלבו ו-30 קניונים בסין. כמו כן, היא רכשה החזקות בקמעונאיות בתחומי מוצרי הצריכה האלקטרוניים, וכלי עבודה וחומרי בנייה ביתיים. בנוסף, עליבאבא רכשה החזקות ברשתות סופרמרקט נוספות, אשר להן אלפי סניפים ברחבי המדינה. החברה אף מפעילה כ-60 סניפי סופרמרקט של מותג הסופרמרקטים היוקרתי Hema, הפונה לקהל יעד בעל הכנסה גבוהה מהממוצע, המאפיין לרוב דווקא את לקוחות JD.

כך גם JD פתחה, בשנתיים האחרונות אלפי חנויות נוחות משל עצמה, וחתמה על הסכמי שותפות עם מפעילות חנויות נוחות קיימות כמו Family Mart, 7-Eleven ו-Lawson. החברה אף הגבירה את השקעתה ברשת הסופרמרקטים שלה, 7Fresh, ומתכננת לפתוח מאה סניפים נוספים במהלך עשרת החודשים הקרובים.

סונג מספר שהאסטרטגיה הלא-מקוונת של JD מבוססת על ההבנה כי "גם מי שקונה אונליין באופן קבוע יעדיף לקנות דברים מסוימים אוף-ליין. בעיקר בימים אלה אנחנו מחפשים טכנולוגיות בערוצים משולבים, וטכנולוגיות ריטייל שיכולות לשנות את עולם הקמעונות הלא-מקוונת".

מנכ"ל ומייסד החברה, ליו (ריצ'רד) קיאנגדונג, נעצר במהלך החודש שעבר במסגרת נסיעת עסקים לארה"ב ונחקר בחשד לביצוע אונס. קיאנגדונג ו-JD מכחישים את ההאשמות. קיאנדונג שוחרר לאחר מעצר של כ-16 שעות, ומשטרת מיניאפוליס החליטה שלא להחזיקו במעצר במהלך המשך החקירה, ואף לא להטיל מגבלות כלשהן על נסיעותיו. לאחר ששוחרר שב לסין והשתתף באירוע שנערך בבייג'ינג על ידי חברת JD.

על אף שמניית החברה נפגעה, וקיאנגדונג הודח מהמקום ה-16 ברשימת האנשים העשירים בעולם אל המקום ה-30, JD ממשיכה לפעול כרגיל, כולל תכניות ההתרחבות לארה"ב בתמיכת גוגל. בעקבות האירוע, JD פרסמה הודעה בה נאמר כי "במהלך נסיעת העסקים, מר ליו נחקר על ידי משטרת מינסוטה בנוגע להאשמות חסרות ביסוס. המשטרה קבעה במהירות כי אין בסיס לטענה נגד מר ליו, וכתוצאה מכך הוא יכול היה להמשיך את הפעילויות העסקיות שלו כמתוכנן".