מחירי הנפט יעלו בגלל העיצומים על איראן? רק בטווח הקצר

בטווח הארוך הנפט שמופק במקומות אחרים וההאטה בביקושים עשויים להוריד חזרה את המחירים

אתר שאיבת נפט באיראן / צילום: ראהיב הומוודני, רויטרס
אתר שאיבת נפט באיראן / צילום: ראהיב הומוודני, רויטרס

הציפייה לעיצומים של ארה"ב נגד איראן העלתה את מחירי הנפט לשיאים רב-שנתיים בחודש שעבר, אבל הנפט הגולמי שמופק במקומות אחרים במקום הנפט האיראני, וההאטה בביקוש לנפט על רקע היחלשות הכלכלה העולמית עשויים להוריד שוב את המחירים.

מחירים נמוכים יותר עשויים להועיל לצרכנים ולעסקים בארה"ב כאשר האינפלציה מתחילה להתעורר, ולהגדיל את ההכנסה הריאלית של משקי הבית ואת שולי הרווח של העסקים שצורכים אנרגיה. מנגד, הם עלולים לפגוע ברווחי חברות האנרגיה בארה"ב, שהפכו למנוע חשוב של הצמיחה הכלכלית.

מחירי נפט יעלו בגלל העיצומים
 מחירי נפט יעלו בגלל העיצומים

בסך הכול, העיצומים צפויים למחוק מיליון עד מיליון וחצי חביות ביום מן היצוא האיראני.

בטווח הקצר, מחירי הנפט הנוכחיים ייתמכו על ידי הירידה בהיצע האיראני. ממשל טראמפ הבהיר שמטרתו היא להפחית את יצוא הנפט האיראני לאפס, אך הבית הלבן הכיר בכך שכמה קונים לא יוכלו לבטל כליל את יבוא הנפט האיראני שלהם מיידית. לכן הוענקו פטורים לשמונה מדינות, ביניהן יפן, הודו ודרום קוריאה, שיוכלו להמשיך לייבא זמנית נפט מאיראן כשהן עוברות בהדרגה לספקים אחרים.

במבט קדימה, אנליסטים צופים לחצים כלפי מטה על מחירי הנפט כאשר ארה"ב, רוסיה וסעודיה מגדילות את ההיצע שלהן בעוד הצמיחה הכלכלית העולמית נחלשת וצפויה לפגוע בביקוש לנפט גולמי. קבוצת רפידיאן אנרג'י צופה תוספת של 2.5 מיליון חביות ביום להיצע הנפט העולמי ב-2019.

"השינוי הגדול בשוקי הנפט שלא דיברו עליו בששת החודשים האחרונים היה הצונאמי של ההיצע שנבנה לקראת השנה הבאה", אמר בוב מקנולי, נשיא רפידיאן. "אנחנו רואים בשנה הבאה היצע-יתר גדול, וזה עוד לפני שמביאים בחשבון את הסיכון של הפגיעה בביקוש".

כלכלת ארה"ב צומחת בשיעור בריא, אך יתר העולם מראה סימנים להאטה. באוקטובר, קרן המטבע הבינלאומית הנמיכה את תחזית הצמיחה העולמית שלה לשנה זו ולשנה הבאה, על רקע מתיחויות הסחר ואי היציבות בשווקים מתעוררים. המגמה הזו עלולה לפגוע בביקוש לנפט. בדוח החודשי שלה לאוקטובר, סוכנות האנרגיה הבינלאומית תיקנה כלפי מטה את תחזיות הביקוש לנפט גולמי, על רקע התחזית להיחלשות כלכלית.

מדינות אופ"ק, יצואניות הנפט, הגדילו את יכולת ההפקה שלהן בחודשים האחרונים כמעט למקסימום, כדי לקזז את ההפסד של הנפט מאיראן, המפיקה השלישית בגודלה בארגון. רוסיה, בעלת בריתה של אופ"ק, העלתה את התפוקה שלה ב-400,000 חביות ביום ל-11.74 מיליון חביות ממאי עד ספטמבר, ומדובר על שיא פוסט-סובייטי, לפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית.

גולדמן זאקס מעריך שנפט מסוג ברנט יעלה ל-80 דולר לחבית בסוף השנה, לפני שיירד ל-60 דולר בשנתיים הבאות. הבנק צופה שהתוספת לביקוש העולמי ב-2019 תרד ל-1.45 מיליון חביות ביום מ-1.55 מיליון חביות השנה.

הגידול בתפוקה האמריקאית היה גורם חשוב בתמונה הכללית, מאחר שבעיות לוגיסטיות שהקשו על העברת הנפט בעבר נפתרות כעת.

תפוקת הנפט האמריקאית צפויה לרשום השנה שיאים היסטוריים כאשר הפצלים מחוללים מהפכה במגזר זה. ב-2022 אמריקה צפויה להפוך ליצואנית נפט נטו, שבע שנים אחרי הסרת האיסור על מכירת נפט לחו"ל. מנהל המידע במשרד האנרגיה האמריקאי צופה עלייה של 10% בתפוקה בארה"ב ב-2019 ל-11.8 מיליון חביות ביום, שתהפוך את ארה"ב למפיקה המובילה בעולם בפוטנציה.

מהצד השני, ירידה נוספת צפויה בהפקה בוונצואלה על רקע המשבר הכלכלי במדינה זו, והתפוקה בלוב ובניגריה מצויה בסכנת הפרעה פתאומית על רקע מלחמות אזרחים.

עם ירידת המחירים, ארגון אופ"ק עלול לצמצם היצע ולהעלות אותם חזרה. כמה אנליסטים מאמינים שהקרטל הזה ישקול הפחתת תפוקה כבר בישיבת שריו החצי-שנתית בדצמבר.