הכותרת הראשית בעיתון של פיטסבורג: יתגדל ויתקדש; "פיטסברג כולה צריכה לעמוד לתפילת קדיש"

העורך הראשי של "פיטסבורג פוסט גאזט", העיתון הגדול בעיר: "כאשר אתה מגיע למסקנה שאין מילים לבטא את תחושות הקהילה, ייתכן שאתה חושב בשפה הלא נכונה" • קריאה ליהודי ארה"ב להתנער מאותם יהודים שנותנים יד לטראמפ • האם העברת השגרירות לירושלים "היתה שווה" את הטבח בפיטסבורג?

ישראל מזדהה עם פיטסבורג לאחר הרצח / רויטרס
ישראל מזדהה עם פיטסבורג לאחר הרצח / רויטרס

במחווה יוצאת דופן פרסם אתמול (ו') "פיטסבורג פוסט גאזט", העיתון הגדול בפיטסבורג, את השורה הראשונה של תפילת קדיש יתום, "יתגדל ויתקדש שמה רבה" - בעברית - ככותרת הראשית בעמוד הראשון, שישה ימים לאחר ש-11 יהודים נרצחו בפיגוע ירי בבית-הכנסת עץ חיים בעיר.

"כאשר אתה מגיע למסקנה שאין מילים לבטא את תחושות הקהילה, ייתכן שאתה חושב בשפה הלא נכונה", כתב העורך הראשי, דייוויד שריבמן. "... השבוע, כל קהילה (בעיר), למעשה פיטסברג כולה, צריכה לעמוד לתפילת קדיש, ברוח אם לא בפועל".

הכותרת הראשית בפיטסבורג פוסט גאזט
 הכותרת הראשית בפיטסבורג פוסט גאזט

האבל על הרוגי עץ חיים לא הצליח לכבות את להבת המחלוקת בקהילה היהודית האמריקאית בסוגיה האם אפשר להאשים את דונלד טראמפ באחריות לטבח בפיטסברג בעקבות התבטאויותיו הגזעניות והתחמקותו מגינוי מפורש של ארגונים ימניים קיצוניים. במאמר באתר של "אטלנטיק מגזין" קרא העיתונאי היהודי פרנקלין פויר ליהודי ארה"ב להתנער מאותם יהודים שנותנים ידם לטראמפ.

"בהפגנות האלימות בשארלוטסוויל, וירג'יניה, לא היה די כדי להניע את גארי קוהן (לשעבר יועצו הכלכלי של טראמפ) להתפטר מתפקידו", כתב פויר. "אחרי הטבח בעץ חיים, ג'ארד קושנר ושלדון אדלסון לא יסירו, קרוב לוודאי, את תמיכתם מטראמפ. בתגובה לטבח, כל בית-כנסת יגן על עצמו במיטב האמצעים, עם מצלמות רבות יותר ומאבטחים רבים יותר. הם יעשו כל מה שנחוץ כדי ליצור תחושה של ביטחון".

"אך כל אסטרטגיה להגביר את בטחונה של יהדות ארה"ב צריכה לכלול התנערות מהיהודים שנותנים יד לטראמפ", מוסיף הכותב. "את הכסף שלהם צריך לדחות. אסור לקבל אותם בברכה בבתי-הכנסת. הם העמידו את הקהילה שלהם בסכנה".

וג'וליה יופה, אף היא עיתונאית ב"אטלנטיק", התייחסה לאחת מהסיבות העיקריות לתמיכת יהודים מסוימים בטראמפ: העברת השגרירות האמריקאית מתל-אביב לירושלים. בחשבון הטוויטר שלה, היא הפנתה שאלה פשוטה לתומכים יהודיים בנשיא: האם העברת השגרירות "היתה שווה" את הטבח בפיטסברג?

הרב דייוויד וולפי מבית-הכנסת הרפורמי טמפל סיני בלוס-אנג'לס מתח ביקורת קשה על ההתבטאויות האלה: "חברי הקהילה שלי )שכמחציתם תומכים בטראמפ) אינם אלה שמהווים סכנה; כל ניסיון להטיל אחריות על יהודים ולהפוך אותם בכך לאחראים לפשע הוא מחריד מבחינה אתית ורעיל מבחינת החיים הקהילתיים של היהודים".

ומאט ברוקס, מנכ"ל הקואליציה היהודית הרפובליקאית, כתב, כי ארגונים ואנשים פרטיים (בקהילה היהודית) מנסים להפיק תועלת פוליטית (מהטבח) וזה "מגעיל".

אחרי הטבח, חתמו יותר מ-44 אלף מתושבי פיטסברג על "מכתב פתוח" לטראמפ שבו הם קוראים לו לא לבוא לעיר אלא אם כן הוא יוקיע תחילה את גל הלאומנות הלבנה שגואה בארה"ב ויפסיק לתקוף קהילות מיעוטים.

במקביל, קרא אז ראש עיריית פיטסברג, ביל פדוטו, לטראמפ "להתחשב ברצונן של משפחות הקרבנות" ולשקול את ביקורו בעיר בדיוק ביום שבו יחלו ההלוויות. אם טראמפ חייב להגיע, "אנו מבקשים שהוא לא יבוא ביום שבו אנו קוברים את מתינו", אמר ראש העיר. "כל תשומת הלב שלנו תופנה לקרבנות, ולא עומדים לרשותינו מספיק כוחות משטרה כדי להפנותם לסייע באבטחת הנשיא".

טראמפ התעלם מהקריאות והוא הגיע לעיר ביום ג' אחה"צ, עם חתנו קושנר ובתו איוונקה.

את המכתב הפתוח יזם הסניף המקומי של "לכופף את הקשת" (Bend The Arc), ארגון של יהודים פרוגרסיבים שמונה עשרות אלפי חברים ברחבי ארה"ב. בדף הבית שלו, מציג הארגון את עצמו כך: "מזה שנים אנו פועלים לבנות חברה צודקת יותר. עתה אנו ניצבים בהפגנת סולידריות עם כל מי שחש עצמו מאוים ע"י האג'נדה של טראמפ כדי להילחם על נפש האומה".