"מתווה החלב יפגע ברווחיות של תנובה וטרה - ופחות בשטראוס"

הסכם החלב צפוי לפגוע בשתי המחלבות, זאת בשל הגברת התחרות והעובדה שהן מתמקדות בייצור מוצרים מפוקחים - בניגוד לשטראוס עליה ההשפעה צפויה להיות ניטרלית • עיקר הפגיעה תהיה בתנובה המתמקדת בייצור גבינות קשות

מקררי חלב / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מקררי חלב / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

"הגברת התחרות על-ידי פתיחת מוצרי חלב ליבוא, בדגש על גבינות קשות בעלות חיי מדף ארוכים, והצפי לירידת מחירי מוצרי החלב בפיקוח בהתאם לירידת מחיר המטרה, תפגע בכל המחלבות" - כך נכתב בסקירה שמפרסמת היום (ה') אקסלנס ברוקראז', על רקע החתימה על הסכם החלב בין הרפתנים לבין האוצר בתחילת השבוע.

לדברי מחבר הסקירה, דויד גבאי, אנליסט רשתות שיווק ומזון, "מחלבות תנובה וטרה צפויות להיפגע יותר, כיוון שהחברות מתמקדות בייצור מוצרים בפיקוח, ובמיוחד תנובה המתמקדת בייצור גבינות קשות".

גבאי מפרט כי הבשורה החיובית עבור המחלבות היא "הורדה מדורגת של מחיר המטרה לרמה סביב 1.65-1.70 שקלים לליטר עד 2025 מרמה של 2.02 שקלים היום, שתביא לירידה משמעותית בעלויות ייצור ופתיחת המרווחים עבור המחלבות".

ואולם לדבריו, עבור מחלבות שטראוס מדובר בהשפעה ניטרלית. עלות החלב הגולמי מהווה כ-20% מעלות הייצור עבור מוצרי החלב של שטראוס , והוא מציין בהקשר זה כי "בהנחה של הורדת מחיר המטרה המדוברת, אנו מעריכים תוספת שנתית של כ-30 מיליון שקל ב-EBITDA עבור שטראוס. "לדעתנו, הצפי לתרומה לרווח יאזן את הפגיעה הצפויה מהגברת התחרות (יבוא) והשחיקה במחירי מוצרים בפיקוח" מפרט גבאי.

מדוע זה קורה? באקסלנס ברוקראז' מציעים שני גורמים משמעותיים: הראשון הוא תמהיל המוצרים של שטראוס שמורכב מגבינות רכות, מעדנים ויוגורט, בעלי חיי מדף קצרים יחסית ופחות פגיע ליבוא. גורם נוסף, היא החשיפה של שטראוס למוצרי חלב בפיקוח מסך מוצרי חלב שעומדת על כ-15% בלבד.

וגם עבור ענף החלב בכללותו מדובר באכזבה. "להערכתנו, הרפורמה תביא להתייעלות מוגבלת בייצור החלב, וזאת כיוון שהשארת שיטת המכסות בעינה תמנע קונסולידציה מירבית בענף הרפתנות" מציינים באקסלנס.

בתחילת השבוע דיווחנו על חתימה על הסכם בין משרד האוצר לבין הנהגת הרפתנים, שקובע את עתיד ענף החלב שתוקצב ב-450 מיליון שקל, כשבמרכזו עומדים 3 שינויים מהותיים: מענקים לרפתנים תמורת התייעלות שמשמעותה מיזוג או סגירה של רפתות קטנות; הוזלת מחיר החלב הגולמי בצורה הדרגתית; ופתיחת מכסים על יבוא מוצרי חלב ובראשם גבינות, עד לירידה של כ-60% לעומת המכסים כיום.