מחאה בגוגל: מאות עובדים בעולם ובישראל יוצאים מהמשרדים בעקבות תחקיר ההטרדות המיניות

1,500 עובדי גוגל במשרדי החברה ברחבי העולם, רובם נשים, מוחים בשעה 11:10 בבוקר לפי אזורי הזמן השונים • המחאה זכתה לשם "Google Walkout for Real Change" • גם בישראל יצאו העובדים והעובדות במחאה

מחאת עובדי גוגל \ צילום: טוויטר המחאה
מחאת עובדי גוגל \ צילום: טוויטר המחאה

עובדי גוגל ברחבי העולם עוזבים את העבודה ומוחים בעקבות התנהלות החברה מול תלונות על הטרדה מינית, כפי שנחשפה בתחקיר הניו יורק טיימס. במחאה, ששמה Google Walkout for Real Change צפויים להשתתף 1500 עובדים במשרדי החברה ברחבי העולם, רובם נשים, שימחו בשעה 11:10 בבוקר לפי אזורי הזמן השונים.

ל"גלובס" נודע כי בשעה 11 בערך יצאו כ-30 מעובדות ועובדי גוגל בישראל למחאה על רקע התחקיר. העובדים הפסיקו את עבודתם לעשר דקות, ומחו יחד עם חבריהם בשאר העולם. מחאות כבר התרחשו במשרדי החברה בטוקיו, בסינגפור ובהודו ומפורסמות בטוויטר ואינסטגרם בתוספת ההאשטג #GoogleWalkout.

לפי תחקיר הניו יורק טיימס, בכירים בגוגל ובהם מייסד אנדרואיד אנדי רובין קיבלו טיפול מקל בעקבות תלונות על הטרדה מינית, ואף סכומים גבוהים כדי לעזוב את החברה. רובין קיבל 90 מיליון דולר מהחברה לפי התחקיר, לאחר שעובדת התלוננה עליו כי כפה עליה לבצע בו מין אוראלי במלון. רובין כינה את הדיווח "קמפיין השמצה" וצייץ בטוויטר כי "מעולם לא כפה על אישה לקיים יחסי מין בחדר מלון". בתחקיר הוזכרו גם סגן נשיא לתחום החיפוש עמית סינהגל כמי שקיבל מיליוני דולרים מהחברה לאחר תלונות על הטרדה מינית, ובכיר נוסף בחברת האם של גוגל, אלפבית, ריק דבוול, שהמשיך לעבוד בחברה למרות תלונות. השבוע דווח כי דבוול התפטר.

המוחים הציבו חמש דרישות בפני החברה - להפסיק את הבוררות הכפויה במקרים של הטרדה ואפליה, להתחייב לשים סוף לחוסר השוויון בשכר ובהזדמנויות, לפרסם דו"ח שקיפות בנושא הטרדות מיניות, לקבוע תהליך אחיד וברור לדיווח הטרדות מיניות באופן בטוח ואנונימי, ושהסמנכ"ל שאחראי על מגוון (Diversity ) ידווח ישירות למנכ"ל.

כבוד, צדק והוגנות בסיסיים

"אנחנו לא רוצות להרגיש יותר שאנחנו לא שוות ולא זוכות לכבוד", אמרה קלייר סטפלטון, מנהלת שיווק מוצר ביוטיוב לניו יורק טיימס על המחאה. "גוגל מפורסמת בתרבות הארגונית שלה, אבל במציאות אנחנו אפילו לא מקבלות את הכבוד, הצדק וההוגנות הבסיסיים".

בשבוע שעבר שלח מנכ"ל החברה סונדאר פיצ'אי מייל לכלל העובדים בתגובה לתחקיר, ובו כתב כי החברה פיטרה 48 עובדים בשנתיים האחרונות, 13 מתוכם מנהלים בכירים, בשל תלונות על הטרדה מינית, וכי אינה משלמת כסף לעובדים כאלה כדי שיעזבו.

עובדי גוגל ידועים כאקטיביסטים, ולאחרונה הביעו מחאה על הדיווחים לפיהם גוגל מתכננת לחזור לפעול בסין באמצעות מנוע חיפוש מצונזר. לפני כן, הם מחו בין היתר על פרויקט משותף של גוגל והפנטגון בו נעשה שימוש בבינה מלאכותית למטרות צבאיות, וגרמו לעצירת שיתוף הפעולה ולניסוח של קווים מנחים אתיים לשימוש בבינה מלאכותית ע"י גוגל.

בעקבות המחאה אמר מנכ"ל Google סונדאר פיצ'אי: "הודענו אתמול לעובדים שלנו שאנחנו מודעים לפעילויות המתוכננות להיום, ושיש להם את התמיכה המלאה שלנו אם הם רוצים להשתתף. העובדים העלו רעיונות בונים כיצד ניתן לשפר את המדיניות ואת התהליכים הפנימיים שלנו בעתיד. קיבלנו את הפידבק וכעת אנחנו בודקים כיצד נוכל להפוך את הרעיונות לפעולות".