מסיק, מסקנות: באילו פסטיבלים כדאי לחגוג את עונת המסיק

בימים אלה מבשילים פירותיהם של עצי הזית, המקדימים כבר התחילו למסוק וברחבי הארץ פסטיבלים ואירועים לרוב

מסיק זיתים / צילום: RITVO PHOTOGRAPHY
מסיק זיתים / צילום: RITVO PHOTOGRAPHY

אחת הבשורות שמביא איתו הסתיו זו עונת המסיק, שכבר החלה בכמה מיישובי הגליל התחתון, ומגיעה לשיאה בשני סופי השבוע הקרובים, שיהיו בסימן אירועים, סיורים ושלל פעילויות. ענף הזית הוא אחד הבולטים בישראל, ומדי שנה נמסקים רבבות עצים ברחבי הארץ, רובם בבקעות של הגליל התחתון, שמכוסות במרבד כרמי זיתים מוריקים. את הנוף הנפלא אפשר לראות מרכס הרי יטבת שבגוש משגב, שצופה צפונה אל בקעת סחנין ודרומה לבקעת בית נטופה. ביישוב אבטליון שבמרכז הרכס וסמוך להר אבטליון ביקרתי בבית הבד של פרץ אלבז, שפועל כבר למעלה מעשרים שנה.

אלבז הוא אדם מיוחד, איש מקצוע מנוסה שמאוד אוהב את עבודתו ונותן לזיתים כבוד של מלכים. יש לו 75 דונם של עצי זית מזן סורי, והוא גם קונה זיתים מחקלאי האזור ומייצר כ-25,000 בקבוקים בשנה. בנוסף, הוא מספק שירותי בית בד לחקלאים, ובהם מרגלית זינאתי מפקיעין, שלא מוותרת ומגיעה אליו מדי שנה עם מרכולתה. המקום פתוח באמצע השבוע, וסגור בשבת, וכל מי שמגיע מקבל מאלבז הרצאה והדרכה אישית עשירה, הסברים וטעימות.

עוד אנחנו מדברים, ולמקום הגיעו ראשוני הזיתים, שנכנסו לבית הבליעה של מכונה מודרנית גדולה, שתוציא כעבור זמן מה מצדה השני שמן זית איכותי מכבישה קרה. עם תום עונת המסיק הנוכחית, יעבור המקום מטמורפוזה קלה וייפתח בו בית קפה שמגיש ארוחות קלות. עד אז, יש גם חנות עם מוצרים כמו טחינה, דבש, זיתים כבושים ועוד (טל' 04-6789521).

אלבז מספר שהמסיק מתחיל לרוב באמצע אוקטובר, אז נמסקים הזיתים הירוקים והשמן שהוא אוצר בעל ארומטיות גבוהה, חמיצות נמוכה וערך תזונתי גבוה. לדבריו, ממחקרים חדשים בתחום עולה שהחומצה האוליאית נמצאת בריכוזים גבוהים בזיתים ירוקים, לעומת השחורים שהם בשלים יותר. לעומת זאת, ישנה גישה אחרת ששותפים לה כמה בתי בד כפריים מהגליל, כמו בית הבד ראיף שבמע'אר, שם פגשתי את איאל חנות.

חנות טוען שהמסיק בכמה מהכפרים באזור מתחיל ב-15 בנובמבר, ורק לאחר שירד היורה. לדבריו, בתקופה זו מוסקים זיתים שהבשילו והשחירו, ולפיכך השמן שנאצר מעודן בטעמו ופחות מריר. בית הבד שלו ושל אחיו ויליאם חנות עבר לאחרונה לאזור התעשייה של מע'אר, ובו הם מוסקים את זיתיהם וגם נותנים שירות לחקלאים (טל' 050-6716002). גם במע'אר יתקיימו בסופי השבוע הקרובים אירועי מסיק - שיתוף פעולה של המועצה והמתנ"ס ובהם מופעים, דוכנים וסיורים בבתי הבד לצד סדנאות כבישת זיתים וכמובן מכירת תוצרת (טל' 046-782416).

לכפר דיר אל אסד הגענו בשעות אחר הצהריים, ובבית הבד של חסן חטיב כבר השתרך תור של חקלאים שהמתינו בסבלנות לטיפול בשקי הזיתים שמסקו. השנה, מתברר, היא שנת ה"בסל", דהיינו, השנה הסירוגית הפחות טובה, והיבול נמוך יותר. למשפחת חטיב היסטוריה של 150 שנה בענף, וחטיב הוא דור חמישי לעוסקים בענף הזית. הוא מספר שכל דור התאים את בית הבד לתקופה וערך שינויים והתאמות. בית הבד הנוכחי, שפעיל כמעט 30 שנה, עבר מגרעין הכפר למיקום חדש, ולפני עשור התחדש במכונה מיוחדת מאיטליה. למכונה שני יתרונות בולטים. האחד, קיבולת של 4 טונות זיתים בשעה, ומאידך - ויסות של התוצרת ל-6 מכלים כך שאפשר לתת שירות לכמה חקלאים במקביל.

מסיק זיתים בדרך התבלינים / צילום: נועה אבן חיים
 מסיק זיתים בדרך התבלינים / צילום: נועה אבן חיים

חטיב נכנס לפעולה והתרוצץ ממקום למקום - בוחן, בודק, מדליק ומכבה, ובסופו של דבר גלש הזהב הנוזלי בתחנה האחרונה ונמזג למכלים, גם אחרי שכבר עזבנו. בעונה המקום פעיל כל השבוע, ובמשך השנה יש בסופי שבוע סיורים, הדרכות סיפורים על בתי הבד וטעימות (טל' 04-6565657).

באזור הזה של בקעת בית הכרם, ישנו מסלול קלאסי בנחל גמל (שגור), שמוכר גם הוא בשם המיתולוגי בקעת בית הכרם. המסלול בנחל יפהפה, אולם זה שנים סגור לתנועת מטיילים עקב בעיה של הזרמת שפכים. לאחרונה מסתמן פתרון, אך הדברים טרם הבשילו לכדי פתיחת המסלול במלואו. ובינתיים, כדי להתרשם מיופיו של המסלול ומהנקיק הנפלא שבו הוא זורם, שופץ והונגש חניון נחל גמל (שגור) וטופל לרווחת המטיילים. מלבד חורשה לפיקניקים, הונגש קטע קטן לכיוון הנחל, שמגיע לקרבתו, ומשם ממשיך שביל עם מדרגות עד לנחל שמעליו נבנה גשר קטן ומקסים. מדובר בקטע קצרצר, אבל כשעומדים על הגשר וצופים למצוקים שבשולי הנחל, קשה להישאר אדישים ליופי הדרמטי.

באשכול יישובי בית הכרם יש עוד בתי בד, מסלולי טיול, כרמי זיתים עתיקים ועוד. לפרטים נוספים: 052-3135422. ובאתר פסטיבל הזית: http://olivefestival.org.il

חגיגות

התמרים בערבה

"בתשרי נתן הדקל פרי שחום נחמד", כדברי השיר, ולכן לא מפתיע שחודש לאחר מכן, בחשוון, מתקיימות חגיגות הגדיד (איסוף התמרים) וסיום העונה בקיבוצי הערבה הדרומית. סוף שבוע ארוך של 3 ימים ו-2 לילות בערבה: הפנינג בלב מטע התמרים של קיבוץ אליפז ובו פארק אתגרי בין העצים, סיורים ייחודיים, פינות ישיבה ורביצה, טיולי שקיעה, סדנאות יצירה ועוד. 8-10.11 פרטים בטל'

08-6616976 https://aravaway.co.il/events/51/

עוד אירועי מסיק

מסיק מדברי: במיזם "שביל הידע במדבר", המתמחה בסיורי תוכן וחקלאות מודרנית בנגב, מציעים בכל ימי השישי של נובמבר פעילות למשפחות ולקבוצות סביב מסיק בסגנון מדברי. בסדנה יגלו המשתתפים מה קורה לזיתים שגדלים במים מליחים לעומת מים רגילים, ישמעו על הכנת שמני הזית וגם יתנסו באופן אישי במסיק הזיתים ויקבלו במתנה צנצנת להכנת הזיתים ומתכון לכבישתם. בנוסף, מוצעים גם תצפית והסבר על המגה פרויקט הסולארי הגדול בארץ וגם על המגדל הסולארי הגבוה בעולם (ימי ו', 13:30, נגיש לנכים. לפרטים: טל' 08-8528852 , info@moprn.co.il).

מסיק צפוני: גם ב"דרך השמן והזית" באגם מונפורט במעלות-תרשיחא יקיימו פעילות מעשירה סביב עולם הזית, הכוללת ביקור בחצר ארכיאולוגית המלמדת על ייצור שמן הזית בארץ ישראל, צפייה בסרטון במרכז המבקרים, השתתפות במסיק זיתים, ביקור בחצר בית הבד שבו המבקרים יכינו שמן זית טהור, טעימות שמן זית ובסיום אפיית פיתות עם שמן זית בטאבון. א'-ו': 16:00-09:00, בתיאום, טל'-9964569, www.ozrothagalil.org.il.

מסיק דרוזי-צ'רקסי: במסגרת הפסטיבל ייפתחו בתי הבד של הגליל ויציעו פעילות בעברית ובערבית, כשלצד פעילויות הזיתים והמסיק יהיו גם הופעות פולקלור, דוכני מזון ומוצרי קוסמטיקה על בסיס שמן זית. גם ב"סבונים של סבתא ג'מילה" בפקיעין וגם במעבדות המצוחצחות של ד"ר דאבור בבית ג'אן מציעים התנסות בסדנאות הכנה של מוצרים כאלה. 3-1 בנובמבר - עברית: מג'אר, ראמה, ג'וליס, ירכא, אבו סנאן. ערבית: סכנין, עראבה, דיר חנא. 10-8 בנובמבר - עברית: ינוח, כסרא סמיע, חורפיש. ערבית: דיר אל אסד, נחף. פרטים בדף הפייסבוק כפר ביקרתם, הרשות לפיתוח הגליל ובדף של ענף הזית במועצת הצמחים.

מסיק מתובל: גם בחוות דרך התבלינים בבית לחם הגלילית מציעים סיור למטע הזיתים, טעימות של שמן זית מזנים שונים, התנסות במסיק אישי וכן סדנאות שונות לכבישת זיתים ולהכנת תערובת תיבול לזיתים. לפרטים: טל': 04-9533405, אינטרנט: www.derech-hatavlinim.co.il