מניית ג'נרל אלקטריק צוללת 10% לאחר הפסד ענק ברבעון השלישי ופתיחת חקירה פלילית נגד החברה

ג'נרל אלקטריק חתכה את הדיבידנד הרבעוני אחרי הדוחות המאכזבים • רשמה הפסד של 22.8 מיליארד דולר נוכח מחיקות שביצעה בגובה 22 מיליארד דולר שעומדות בלב החקירה • החברה רשמה ירידה של 4% בכנסות ל-29.57 מיליארד דולר, מתחת לתחזיות המוקדמות של האנליסטים • מפצלת את חטיבת האנרגיה לשתי חטיבות

ג'נרל אלקטריק / צילום: רויטרס
ג'נרל אלקטריק / צילום: רויטרס

מנייתה של ג'נרל אלקטריק  (GE) צונחת ב-10% בוול סטריט לאחר שהחברה חתכה את הדיבידנד הרבעוני נוכח הדוחות המאכזבים, וכן לאחר שהחברה מסרה כי משרד המשפטים האמריקאי פתח בחקירה בנוגע לפרקטיקות החשבונאיות בדוחותיה, וזאת לצד חקירה שמנהלת רשות ניירות ערך בארה"ב (SEC) בדבר התהליך שהוביל את החברה לבצע הפרשות של מיליארדים כנגד חבויות ביטוח ישנות.

ברבעון השלישי ג'נרל אלקטריק רשמה הפסד של 22.8 מיליארד דולר נוכח מחיקות שביצעה בגובה 22 מיליארד דולר, מה שעומד בלב החקירה של הרגולטור האמריקאי. נזכיר כי שוויה של החברה נחתך בחצי במהלך השנה האחרונה, ומנייתה נפלטה ממדד הדאו ג'ונס. 

ג'נרל אלקטריק דיווחה מוקדם יותר היום על רווח של 14 סנט למניה, מתחת לתחזיות השוק לרווח של 20 סנט למניה ברבעון השלישי. בשורה העליונה, החברה רשמה ירידה של 4% בכנסות ל-29.57 מיליארד דולר, מתחת לתחזיות המוקדמות של האנליסטים להכנסות של 29.77 מיליארד דולר.

עם הנפילה כעת המניה רושמת שפל של 9 שנים, מה שמהווה קבלת פנים לא נעימה למנכ"ל החדש לארי קולפ שנכנס לתפקידו בתחילת אוקטובר. החברה הודיעה במקביל על פיצול חטיבת האנרגיה שלה לשתי חטיבות.

GE באה לעולם ב-1889 כשהממציא תומאס אלווה אדיסון השתמש בחברה שהקים הבנקאי ג'יי פי מורגן כדי למזג כמה מפעלים שייצרו נורות, בתי מנורות, שקעים ומתגים. עד מהרה רכשה החברה, שנקראה אז "אדיסון ג'נרל אלקטריק קומפני", חברות אחרות בתחום החשמל, המנועים ומסילות הברזל ומפעליה הפכו להיות בין גדולי המעסיקים בחוף המזרחי של ארה"ב. החברה הונפקה בבורסה לראשונה ב-1892 וב-1896 והפכה להיות אחת מ-12 החברות המקוריות שהרכיבו את מדד הדאו ג'ונס. היא אומנם נפלטה מהמדד הקודם פעמיים, אולם מ-1907 ועד יוני האחרון נכללה בדאו ג'ונס ברצף כאחת מ-30 החברות הגדולות בארה"ב.