כמה שילמה גוגל עבור שתיקתו של אבי האנדרואיד?

המענקים הדמיוניים, שעפ"י תחקיר ה"ניו-יורק טיימס" שילמה גוגל לבכירים שעזבו לאחר שהטרידו מינית, מחייבים דיון ציבורי • אנחנו, הגולשים, אחראים להתעשרות של גוגל ומנהליה - ואנחנו צריכים לדרוש ממנה לתת את הדין • דעה

אנדי רובין עם מנכ"ל גוגל לשעבר אריק שמידט  / צילום: Acrofan.com
אנדי רובין עם מנכ"ל גוגל לשעבר אריק שמידט / צילום: Acrofan.com

בשבוע שעבר פרסם ה"ניו-יורק טיימס" כתבת תחקיר מעמיקה על מדיניות ההשתקה של גוגל בכל מה שקשור לפרשיות הטרדה מינית על ידי מנהלים בחברה. לפי "הטיימס", בעשור האחרון השתיקה גוגל - חברת טכנולוגיה מהחזקות, העשירות ומשפיעות בעולם - שלוש פרשות לפחות של התנהגות בלתי הולמת והטרדה מינית מצידם של מנהלים בכירים בחברה. בשניים מהמקרים הגיעה החברה להסדר פרישה בהסכמה עם המנהל הבכיר ובמקרה אחד הוא נשאר בעמדה ניהולית בכירה.

המקרה הראשון הוא לכאורה הקל ביותר, אבל גם הוא מעורר סימני שאלה קשים. היועץ המשפטי של גוגל ניהל החל משנת 2004 מערכת יחסים רומנטית אסורה על פי מדיניות החברה עם עובדת במחלקה שלו. כשהתגלה הנושא לאחר מספר שנים הבהירה גוגל לשניים שהיא מקפידה למנוע ניצול יחסי מרות, ודרשה שאחד מבני הזוג יעזוב את המחלקה המשפטית. לכולם היה ברור שמי שתידרש לעבר למחלקה אחרת בגוגל תהיה העובדת הזוטרה יותר, כפי שאכן קרה.

העובדת הזו עזבה בסופו של דבר את החברה לפני כעשר שנים, לא לפני שנדרשה לחתום על הצהרות סודיות ששמרו את הפרשה הזו בסוד עד לחשיפתה. היועץ המשפטי, לעומת זאת, המשיך להתקדם בגוגל, הפך לסגן נשיא בכיר, והרוויח בעשור האחרון כ-190 מליון דולר מבונוסים ומימוש אופציות שהוענקו לו ביד נדיבה. לפי הרישומים של גוגל עומדת לרשותו חבילת אופציות נוספת המוערכת בכ-200 מליון דולר. הפרשה הזאת, כך נראה, לא ממש למעמדו בחברה ולעושרו.

תקפת? התעמרת? קח מיליונים ושתוק

מנהל אחר שעליו מדווח ה"טיימס" הוא בכיר בגוגל X, זרוע המחקר של החברה. הטרדה מינית בוטה של מועמדת לעבודה בגוגל X הושתקה על ידי החברה, והקריירה שלו נסקה לה וזכתה להד ציבורי במאמרים אוהדים על החדשנות שהתפתחה בזרוע המחקר תחת ניהולו. מנהל נוסף, שהיה סמנכ"ל בכיר בזרוע החיפוש של גוגל, הואשם בהטרדה מינית. החברה הגיעה אתו ל"הסכמה ג'נטלמנית", ולפיה הוא הגיש את התפטרותו תמורת חבילת פרישה של מיליוני דולרים והסכם סודיות הדדי. נוח לכל הצדדים, פרט למתלוננת. אגב, אותו עובד הצטרף לאובר בתפקיד בכיר, אבל פוטר ממנה לאחר שנסיבות פרישתו מגוגל התפרסמו בציבור.

אבל הבכיר והיקר מכולם, הוא אנדי רובין, המכונה "אבי האנדוראיד". רובין הוא, במידה רבה, האחראי לכך שמערכת ההפעלה הפך להצלחה מסחררת ולמקור הכנסות של מיליארדי דולרים לגוגל, מה שזיכה אותו ביוקרה רבה ובהערכה בקרב מקבלי ההחלטות בחברה. השמועות על יחס משפיל לעובדים החלו להתפשט בחברה בד בבד עם התקדמותו המטאורית, ובמקביל, על פי מקורות ה"טיימס", הוא ניהל מערכות יחסים רומנטיות עם עובדות, חלקן תחת מרותו וחלקן במחלקות אחרות.

"רומנטיות" זאת הגדרה קצת מבלבלת. הוא התייחס אליהן כאל רכוש, וכתב באימייל: "את צריכה לשמוח שאני דואג לך (...) זה כאילו את הרכוש שלי ואני יכול להלוות אותך לאנשים אחרים". בסופו של דבר, אחת מהנשים הללו התלוננה על ניסיון של רובין לאלץ אותה לקיים אתו יחסי מין במהלך נסיעת עבודה משותפת. בספטמבר 2014, בעוד החקירה בעניין תלונתה של העובדת בעיצומה, החליטה גוגל להעניק לרובין בונוס נאה על סך 150 מליון דולר באופציות. כמקובל, אושר הבונוס הזה על ידי דירקטוריון החברה.

כמה חודשים מאוחר יותר הגיעו גוגל ורובין להסכם פרישה על רקע החקירה בעניין ההטרדה המינית. הוא זכה למענק של 90 מיליון דולר שנפרשו על פני ארבע שנים. בתמורה, הוא הסכים שלא להתחרות בגוגל לפרק זמן מסוים, וכמובן לשמור על סודיות. כמה נוח לכבס את הכביסה המלוכלכת בבית, במיוחד כשהצדדים המכבסים הם חברה אדירה בעצמתה ואדם עשיר ביותר ומקושר היטב. לאחר פרישתו מגוגל גייס אנדי רובין קרן הון סיכון להשקעות בחברות טכנולוגיה. נחשו מי אחד הגופים שהצטרפו להשקעה בקרן של רובין? לא טעיתם, גוגל.

מהו המסר למוטרדות הבאות

בעקבות התחקיר ב"טיימס" כתב מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי מייל לכל העובדים ובו הבהיר שבשנתיים האחרונות פוטרו 48 איש מעבודתם בגוגל בשל פרשיות הטרדה מינית. אף אחד מהם, כך כתב המנכ"ל, לא זכה לחבילת פרישה מיוחדת עקב הפיטורין.

אינני יודע אם ההודעה הזו ניחמה את קרבנות ההטרדות הללו, ועמן גם רבים אחרים שנושאים עיניהם אל חברת הענק הזו, אחת מהמשפיעות יותר על חיי האדם המודרני. האם המסר היוצא ממסדרונות גוגל הוא שאם אתה מנהל בכיר בעל מעמד מיוחד, העונש שלך על הטרדה מינית יהיה חבילת פרישה ענקית (גם אם "רגילה") שתהפוך אותך לאדם עשיר מאוד, תמורת הנכונות ההירואית שלך לשמור על שתיקה ולא לכבס את הכביסה המלוכלכת בפרהסיה? ומה תבין מכך העובדת הזוטרה הבאה שמנהל בכיר בגוגל יתנכל אליה? ומהו המסר שיוצא מגוגל למליוני נשים ברחבי העולם הנתונות להטרדות, מי פחות ומי יותר חמורות, במקומות עבודתן?

לפני כחצי שנה הסירה גוגל מכותרת קוד ההתנהגות שלה את המילים "אל תעשו רע", שליוו אותה שנים רבות. היא החליפה אותן במילים "עשו את הדבר הנכון". ספק גדול, בלשון המעטה, אם גוגל עשתה את הדבר הנכון כשהתייחסה בכבוד כה גדול למנהליה הבכירים שסרחו.

יש לזכור שאנחנו, הגולשים, בהיותנו צרכני השירותים השונים של גוגל, תרמנו לעושרה הרב. כל אחד מאיתנו תרם את חלקו הצנוע לבונוסים הכספיים הענקיים של המנהלים הסורחים, וזה צריך להטריד כל אחת ואחד מאיתנו. העמדה הזאת מעניקה לנו את הזכות לדרוש מגוגל להיות שקופה לחלוטין כלפינו, ולהידרש לסטנדרטים הגבוהים ביותר האפשריים באשר לאכיפת מדיניות של הזדמנויות שוות וסביבת עבודה בטוחה ונכונה. לכל עובדיה ועובדותיה, בכל דרג שהוא. 

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.