רבבות תושבי פיטסבורג חתמו על עצומה לטרמאפ: אינך רצוי בעיר

נכון ל-7 בבוקר, טראמפ צפוי להתעלם מהפנייה ויגיע הערב לפיטסבורג "להתאבל ” • בעצומה, ביזמת ארגון יהודי, נאמר: "האלימות (בבית-הכנסת עץ חיים) נובעת ישירות מהשפעתך" • הבית הלבן: הטבח – בגלל עליה במשטמה נגד כל הדתות • "התקשורת מפיחה כעס גדול באוכלוסיה"

דונלד טראמפ /צילום: רויטרס  Leah Millis
דונלד טראמפ /צילום: רויטרס Leah Millis

בעקבות הטבח בבית-הכנסת עץ חיים בפיטסבורג, פנסילווניה, בשבת, נוצר קרע בין הבית הלבן לבין רבים מתושבי העיר, לרבות רבים בקהילה היהודית. הרקע: רצונו של דונלד טראמפ לבקר הערב (ג') בפיטסברג כדי "להתאבל עם העיר".

יותר מ-44 אלף מתושבי פיטסברג חתמו על "מכתב פתוח" לטראמפ שבו הם קוראים לו לא לבוא לעיר אלא אם כן הוא יוקיע תחילה את גל הלאומנות הלבנה שגואה בארה"ב ויפסיק לתקוף קהילות מיעוטים.

במקביל, קרא ראש עיריית פיטסבורג, ביל פדוטו, לטראמפ "להתחשב ברצונן של משפחות הקרבנות" ולשקול את ביקורו בעיר בדיוק ביום שבו יחלו ההלוויות. אם טראמפ חייב להגיע, "אנו מבקשים שהוא לא יבוא ביום שבו אנו קוברים את מתינו", אמר ראש העיר. "כל תשומת הלב שלנו תופנה לקרבנות, ולא עומדים לרשותינו מספיק כוחות משטרה כדי להפנותם לסייע באבטחת הנשיא".

נכון ליום ג' בבוקר, שעון ישראל, אין שום סימן שטראמפ יכבד את בקשות תושבי העיר ובשלב זה הוא נחוש בדעתו להגיע לפיטסברג יחד עם בתו וחתנו, איוונקה וג'ארד קושנר, על אפם ועל חמתם של פלחים גדולים באוכלוסיה הכללית והיהודית בעיר

את המכתב הפתוח יזם הסניף המקומי של "לכופף את הקשת" (Bend The Arc), ארגון של יהודים פרוגרסיבים שמונה עשרות אלפי חברים ברחבי ארה"ב. בדף הבית שלו, מציג הארגון את עצמו כך: "מזה שנים אנו פועלים לבנות חברה צודקת יותר. עתה אנו ניצבים בהפגנת סולידריות עם כל מי שחש עצמו מאוים ע"י האג'נדה של טראמפ כדי להילחם על נפש האומה".

במכתב הפתוח לטראמפ נאמר (כל ההדגשות במקור): "בשלוש השנים שחלפו, דבריך וקווי המדיניות שלך נתנו חיזוק לתנועת הלאומנות הלבנה, שנמצאת בסימן עליה. אתה אמרת, שהטבח היה זדוני, אך האלימות בשבת בבית-הכנסת נובעת ישירות מהשפעתך.

"הנשיא טרמאפ, אינך רצוי בפיטסברג לפני שתוקיע ללא סייגים את הלאומנות הלבנה.

"הקהילה היהודית שלנו אינה המטרה היחידה שסימנת אותה כמטרה. אתה פוגע במכוון בבטחונם של לא לבנים, של מוסלמים, של חברה קהיליית להט"ב, באנשים בעלי מוגבלויות גוופניות. הטבח בשבת אינו פעולת הטרור הראשונה שנבעה מהסתה שלך נגד קבוצת מיעוטים בארה"ב.

"הנשיא טראמפ, אינך רצוי בפיטסברג לפני שתחדל לתקוף ולסכן את קבוצות המיעוטים.

"ההתבטאות האחרונה של הרוצח במדיה החברתית התייחסה לפעילות של הארגון היהודי HIAS שמסייע לפליטים, והוא העלה את ההתבטאות הזו כתום שבוע שבו זרעת שקרים ונטעת פחד בקרב משפחות של מהגרים באמריקה התיכונה. הרוצח הרג יהודים כדי לפגוע במאמציהם של אלה שרואים באנושיותם מכנה משותף עם מהגרים ופליטים.

"הנשיא טראמפ, אינך רצוי בפיטסברג עד שלא תחדל מהתקפותיך על מהגרים ופליטים.

"התורה מלמדת שכל יצורי אנוש נבראו בצלם אלוהים, והכוונה היא כולנו... בעוד שאיננו יכולים לדבר בשם פיטסברג, ואפילו לא בשם היהודים בפיטסברג, אנו יודעים שאנו מדברים בשם קבוצה מגוונת ומאוחדת ואנו אומרים:

"הנשיא טראמפ, אינך רצוי בפיטסברג לפני שתכריז על מחויבותך לקווי מדיניות רחומים ודמוקרטים, שיתנו ביטוי לכבוד העצמי של כל אחד מאיתנו".

הבית הלבן לא הגיב ישירות על המכתב הפתוח, אך במה שניתן לראות כתגובה עקיפה, הגביר אתמול טראמפ את התקפותיו על אמצעי התקשורת ותקף במילים חריפות יותר משבעבר את שיירת הפליטים מהונדוראס שעושה דרכה לעבר ארה"ב עמוק בשטחה של מקסיקו ושנהפכה למוקד נאומי הבחירות של הנשיא.

יודגש שמיד אחרי הטבח, גינה טראמפ את המעשה: "אמריקה כולה אבלה על הרצח ההמוני של יהודים אמריקאים בבית-הכנסת עץ חיים בפיטסברג. אנו מתפללים למען אלה שנספו ולמען אהוביהם שנותרו. ליבנו יוצא לאותם שוטרים אמיצים שסובלים פציעות קשות. ההתקפה האנטישמית הזדונית היא התקפה על האנושות כולה. כולנו נצטרך לעבוד יחדיו כדי לטהר את העולם מרעל האנטישמיות. אנו חייבים להתאחד כדי לכבוש את המשטמה".

אך כעבור זמן, שבו טראמפ והמנגנון שלו להגן על הרטוריקה המתלהמת של הנשיא. בתדרוך לכתבים אתמול אמרה דוברת הבית הלבן, שרה סנדרס, שבשבוע שנותר עד הבחירות "יוסיף טראמפ להדגיש את ההבדל בין דמוקרטים לרפובליקאים", מילות קוד להשתלחויות על מי שטראמפ רואה כאויבו.

בפנותה לכתב CNN שהיה בתדרוך היא אמרה: "זה בלתי אחרי מצד אמצעי תקשורת, כמו אמצעי התקשורת שלך, להטיל את האחריות למשלוח מעטפת הנפץ לא רק על הנשיא אלא גם על חברי ממשלו, למרות שהנשיא לא שלח את המעטפות. אני חושבת שזה שערורייתי, בלתי אחראי".

טראמפ עצמו צייץ: "יש הרבה זעם בארצנו, זעם שנגרם בחלקו ע"י דיווחים בלתי מדויקים ואפילו שקריים במדיה. עיתונות הפייק ניוז, האויב האמיתי של העם, חייבת להפסיק את העוינות הגלויה והברורה ולדווח על החדשות במדויק ובהגינות. זה יסייע רבות לכיבוי להבות הכעס והזעם ואז נוכל לקרב ולאחד את כל הצדדים יחדיו בשלום ובהרמוניה. יושם קץ לפייק ניוז"!

ויועצת בכירה של טראמפ, קלי אן קונוויי, ניסתה אמש למכור לכתבים את הספין, שהטבח בעץ חיים נבע לא לא מאנטישמיות אלא מאווירה כללית של משטמה נגד כל הדתות, או, במילים אחרות, בגלל החילוניות הלוחמנית באמריקה. הוא התעלמה מהעבודה, שהרוצח צרח, בעת שירה במתפללים, כי הוא רוצה לחסל את כל היהודים.

ובתגובה על קריאתה של הנשיאה לשעבר של עץ חיים, לינט לדרמן, שטראמפ לא יגיע לפיטסברג מפני שהוא "ספק של דברי משטמה", אמר קונוויי: "אני יודעת שהיא מוכת צער, אני מתארת לעצמי, ואני רוצה להביע תנחומים מקרב לב לה וכל אחד מחברי הקהילה, יהיו השקפותיהם הפוליטיות אשר יהיו. אנשים רבים מקדמים בברכה את החלטת הנשיא לצאת לפיטסברג כדי לסייע בניחום האבלים".