ארבעה מוצרים שיודעים טוב יותר מאיתנו מה אנחנו רוצים

מעיל שלומד מה הטמפרטורה האהובה עליכם, שעון שבודק מהי שעת היקיצה המתאימה ביותר, טלפונים שחוסכים באנרגיה ואפילו רובוט שיגרום לכלב שלכם להתעמל • הגאדג'טים החדשים של עולם הבינה המלאכותית

לא ברור איך ומתי זה קרה, אבל בתוך שנים ספורות הפכה הבינה המלאכותית (AI) מתחום מחקר אקדמי/צבאי מורכב ומאיים למקדם מכירות היסטרי בשוק הגאדג'טים ומוצרי הצריכה. הכניסה לשוק של מעבדים קטנים ויעילים, עם יכולות עיבוד חזקות, מאפשרת להריץ עליהם אלגוריתמים של למידת מכונה. בדרך זו מוצרי הצריכה לומדים את העדפות בעליהם, מפתחים יכולות חדשות ומשתפרים עם הזמן - ממש AI עם כל דבר.

מעיל מחמם שמסתגל אליכם

גם מוצרי הלבוש והאופנה זוכים כיום לתוספת בינה מלאכותית באמצעות אלגוריתמים. דוגמה אחת לכך ניתן למצוא בז'קט הנושא את השם מרקורי, שפותח על ידי חברה אמריקאית ובמרץ סיים מימון מוצלח של יותר מ-600 אלף דולר בקיקסארטר.

כבר ראינו בעבר מעילים עם מתקני חימום פנימיים, אולם כאן מצויד המוצר במה שמכונה "חימום מסתגל": שלושה גופי חימום שטוחים מסיבי פחמן, ששוקלים יחדיו כ-100 גרם, מוטמעים לתוך האריג ומסוגלים להעביר עוצמת חימום של כ-10 וואט ולהעלות את הטמפרטורה הפנימית עד 57 מעלות.

חיישנים שמזהים את טמפרטורת הגוף, את הטמפרטורה החיצונית ואת התנועה של לובש המעיל (באמצעות מד תאוצה) מעבירים את המידע לאלגוריתם חכם, שלומד את ההעדפות האישיות לאורך זמן ומייצר אוטומטית "מיקרו אקלים" מותאם אישית. באמצעות פקודות קוליות לסייענית האישית אלקסה, דרך אפליקציה בסמארטפון, ניתן לבצע פקודות כמו חימום מראש של המעיל לטמפרטורה הרצויה בטרם לובשים אותו.

סוללה מובנית מספקת עד 4.5 שעות של חימום בדרגה המירבית ומסוגלת אפילו לטעון אלחוטית סמארפטונים שנמצאים בכיס המעיל. את הסוללה ניתן להטעין באמצעות כבל רגיל. כל העסק עשוי מאריג אלסטי ואופנתי, ותפור בגזרת מעיל מלא או כווסט, בגדלים שונים ובעיצובים שונים לנשים ולגברים. כיוון שהקמפיין הסתיים, לא ניתן עוד להזמין את המעיל בהזמנה מוקדמת (300 דולר) אלא רק במחיר מלא.

מחיר: 500 דולר, האספקה תתחיל בנובמבר.

שעון שמבין מתי להעיר

חברת Viita הוקמה באוסטריה לפני שלוש שנים במטרה לפתח שעונים חכמים, שעשויים מחומרים יוקרתיים ומצוידים בטכנולוגיה עילית. החברה זכתה להצלחה לא מבוטלת באתרי גיוס ההמונים וכבר השיקה בשנה שעברה קולקציה של דגמים.

הדגם האחרון שלה, שיוצא החודש, מכונה Titan HRV ומיוצר מטיטניום ברמה תעופתית, כפי שאפשר להבין מהשם, אבל מצויד גם בטכנולוגיה אלקטרונית מחוכמת. אלגוריתם של למידת מכונה עוקב ומנטר במשך כל היממה ולאורך זמן את פעילות בעל השעון באמצעות חיישני הדופק והתנועה שמוטמעים בו.

האלגוריתם "לומד" ומשתכלל עם הזמן כדי לנתח אלמנטים כמו מתח פיזי, החזרת אנרגיה, צריכת מים ועוד. בהתאם לנתונים הוא בונה אוטומטית "המלצות כושר" מותאמות אישית לבעל השעון ולמצבו המשתנה. עוד פיצ'ר מעניין הוא "שעון מעורר חכם" שמזהה ומנתח את מועד היקיצה הנוח ביותר מבחינת עוצמת השינה ומצב הגוף ומפעיל התרעה עדינה והדרגתית ליקיצה נוחה במועד הנכון. זאת, כמובן, בהנחה שבעל השעון לא צריך לקום לעבודה.

בנוסף השעון מצויד בכל הביצועים המוכרים מהז'אנר, כולל יכולות איתור ומיקום לוויניות, תאימות לאפליקציות שעון של אנדרואיד ועוד. הבינה המלאכותית משמשת כאן בין השאר לצורך צילום ועריכת וידאו מתקדמים עם "אפקטים הוליוודיים", זיהוי אוטומטי של פנים עם יכולת להשאיר או למחוק אוטומטית אנשים מסוימים בתוך החומר המצולם, זיהוי אוטומטי של אתרים מצולמים והצגת מידע עליהם בטלפון, כולל תרגום אוטומטי, שיפור של פי 10 בדיוק הניווט באמצעות בחירה "חכמה" של אותות הלוויינים בסיוע בינה מלאכותית.

מחיר: 330 דולר בהזמנה מוקדמת באינדיגוגו. מועד האספקה המשוער הוא בינואר.

רובוט עם תוכנית כושר לכלבים

לא רק בני אדם ירוויחו (או יוטרדו) מחדירת הבינה המלאכותית לכל אספקט של חיינו. גם הולכי על ארבע לא חסינים מפניה ודוגמה אחת הוא רובוט-הכושר לכלבים שמכונה Varram. החברה מקליפורניה, שפיתחה אותו, מכנה אותו "רובוט כושר לכלבים, מונע בינה מלאכותית עם יכולת לגירוי חמישה חושים".

מאחורי השם הארוך מסתתר גאדג'ט פלסטיק גלילי חביב וצבעוני, שכולל בתוכו מצלמות וחיישנים, שמאפשרים לבעל הכלב לעקוב מרחוק אחרי פעילותו בעודו סגור בבית, לקבוע מועדים שבהם הכלב יהיה פעיל ולפקח על כמות הצ'ופרים שהכלב מקבל כגמול על פעילותו. כל זה באמצעות אפליקציה בסמארטפון. רכיב הבינה המלאכותית אחראי ללמוד את הרגליו והעדפותיו של הכלב ולשכלל את תוכניות הפעילות שלו, שכוללות בין השאר השמעת קולות, גלגול ממונע ברחבי הבית, גרירת צעצועים לכלבים ועוד. לטענת החברה, בן הלוויה הממוחשב מסוגל "להקל על המתח שנובע מחרדת הנטישה ולמנוע דיכאון".

המוצר עצמו עשוי מפוליקרבונט קשיח שעמיד בפני רטיבות, נפילות, שריטות וכרסום. יש לו סוללה נטענת שמספקת עד 10 שעות פעולה ויש לו "מחסנית חטיפים", שמתאימה לחטיפי כלבים נפוצים ומשחררת אותם באמצעות דלת אלקטרומכאנית.

לאחר שני מחזורי גיוס מוצלחים של מאות אלפי דולרים בקיקסטארטר ואינדיגוגו, החברה נערכת לשווק את המוצר לקראת תחילת השנה הבאה.

מחיר: 92 דולר.

טלפונים עם דגש על AI

למרות כל הפיתוחים האלה, הסמארטפון הוא עדיין חזית היישום העיקרית של הבינה המלאכותית במוצרי צריכה. לא מדובר על יצרני פרמיום, דוגמת סמסונג, אפל ואחרים, שכבר הציגו יכולות צילום וזיהוי פנים חכמות, אלא גם על דגמים במחיר בינוני-עממי, שיתחילו לצאת לשוק בעתיד הקרוב.

השבוע, למשל, הציגה ענקית השבבים הטאייוונית MediaTek סט שבבים חדש, הליו P70, שמגיע עם מעבד מהיר ומרובה ליבות, שמותאם מראש לאפשר עיבוד יעיל של בינה מלאכותית. אחד הטלפונים הראשונים שיצוידו בשבב החדש הוא דגם חדש של המותג Realme מבית Oppo הסינית, שצפוי לצאת לשוק העולמי באמצע דצמבר.

הטלפון יצויד במערכת מתקדמת לצריכת אנרגיה, שאמורה להפחית את צריכת הכוח בעשרות אחוזים במשחקים פופולרייים והוא יתמוך בצילום וידאו בזמן אמת באיכות HDR ובייצוב תמונה אלקטרוני. המפרט טרם פורסם אולם אפשר לצפות למחיר דרג-ביניים שיהיה נמוך משמעותית ממחירי דגמי הדגל של מותגי הפרמיום.

גם וואווי הסינית שמה את הדגש על ביצועי AI בדגם הדגל החדש Mate 20 Pro, שמצויד בסט השבבים הסיני המתקדם קירין 980, שמציע שיפור של מאות אחוזים בחלק מיכולות העיבוד לעומת המעבדים היוצאים.

מחיר (וואווי): 4,000 שקלים.