אנרגי'אן החלה להיסחר בבורסה: "רוצה שתהפוך למניית העם"

אנרג'יאן הינה החברה הבינלאומית הראשונה בתחום הנפט והגז המאוגדת בבריטניה וצפויה להיכלל במדד ת"א 90 ובמדד ת"א נפט וגז • מנכ"ל החברה: "אנרג'יאן מרגישה בבית בתל-אביב והופכת היום לאנרג'יאן כחול-לבן. אני רוצה שהיא תהיה המנייה של העם" • מדריך השקעה במניות

מימין לשמאל: מת׳יוס ריגס, שאול צמח,  דר' יובל שטייניץ, איליה ריגס / צילום: חן גלילי
מימין לשמאל: מת׳יוס ריגס, שאול צמח, דר' יובל שטייניץ, איליה ריגס / צילום: חן גלילי

אנרגי'אן היוונית, בעלת המאגרים "כריש" ו"תנין" פתחה הבוקר (ב') את יום המסחר הראשון שלה בבורסה לניירות ערך בתל אביב. זאת, במסגרת רישום כפול - החברה נסחרת בלונדון מאז מרץ 2018. "אנרג'יאן מרגישה בבית בתל-אביב והופכת היום לאנרג'יאן כחול-לבן. אני רוצה שהיא תהיה המנייה של העם", אמר מתיאס ריגס מנכ"ל אנרג'יאן בטרם לחיצה על פעמון בטקס פתיחת המסחר.

אנרג'יאן הינה החברה הבינלאומית הראשונה בתחום הנפט והגז המאוגדת בבריטניה. החברה צפויה להיכלל במדד ת"א 90 ובמדד ת"א נפט וגז, במסגרת המסלול המהיר. בחברה מצפים לתחילת הפקת הגז בפרוייקט כריש-תנין כבר בשנת 2021, זאת בהתאם ללוח הזמנים שהוגדר בתכנית הפיתוח - מה שיבטיח אספקת גז לשוק הישראלי ויתרום לביטחון האנרגטי של מדינת ישראל.

"השמש זרחה עלינו הבוקר כי מה שלא קרה לפני שנתיים (לפני אישור מתווה הגז- ס.ג.) קם ונהיה. זה רגע גדול למשק האנרגיה הישראלי וגם בתולדות הבורסה - חברה בינלאומית נרשמת למסחר בבורסה הישראלית. מדובר גם בציון דרך חשוב בשיתוף הפעולה הכלכלי בין יוון לישראל", כך פתח שר האנרגיה יובל שטייניץ את טקס הרישום של החברה היוונית בבורסה שהתקיים הבוקר.

"בראש ובראשונה זוהי עוד עדות חד משמעית להצלחה עצומה של מתווה הגז. לפני שנתיים כשקבעתי שדלק ונובל צריכים למכור את כריש ותנין, כולם אמרו שזה לא יקרה, שאי אפשר למכור תוך 14 חודשים. זה היה כמו פייק ניוז ואמרו שכריש תנין לא יפותח, ושאנרג'יאן לא תוכל לייצר תחרות נגד מאגרי הגז הגדולים תמר ולוויתן. כריש ותנין נמכר תוך חצי שנה והוא כבר בשלבי הפיתוח והמונופול של הגז כבר התחיל להתפרק - המחירים של החוזים החדשים ירדו בזכות התחרות. מתווה הגז מתקדם יותר טוב ממה שחלמתי בחלומות הוורודים לפני שנתיים כשסיכמנו על מתווה הגז ", הוסיף השר שטייניץ.

קידוח כריש יחל בחודש מרץ 2019, כאשר על פי ההערכות, כאשר בכריש צפון וכריש מזרח מדובר על כמות של כ- 1.8 TCF. החברה מחזיקה ברשיונות נוספים בישראל - בלוקים 12,21,22,23 ו-31, המוערכים - כולל פרוספקטים נוספים בכריש ותנין - ב- 7.5 TCF Gross Prospective Resources.

מנכ"ל החברה, מתיוס ריגס, ציין כי חוזי מכירה עתידיים לגז יכוונו הן לשוק המקומי בישראל והן למטרות ייצוא לשווקי מפתח באזור. עוד התייחס לתכנית השקעות ופיתוח בפרוייקטים ורשיונות שמחזיקה החברה ביוון ובמונטנגרו.

עוד עדכן ריגס, כי 'חיתוך הפלדה' הראשון ותחילת ייצור האסדה הצפה (FPSO) היחידה באזור - אשר תשמש להפקה ולטיפול בגז - צפוי בתאריך 26 בנובמבר 2018, מוקדם מן הצפוי. באנרג'יאן מציינים, כי ה-FPSO (אסדה צפה) יהיה בעל קיבולת הפקה וטיפול של 8 bcma, ומזכירים, שהחוזים הקיימים של החברה מתייחסים לכמות של 4.2 bcma - מה שמותיר קיבולת פנויה של 3.8 bcma לשימוש עבור תגליות עתידיות.

"אנו גאים להיות החברה הבריטית הראשונה אשר רושמת את מניותיה למסחר בבורסה בתל אביב, ובכך למלא את התחייבותנו כלפי בעלי המניות והמשקיעים במועד הנפקת החברה - ולהרחיב את בסיס המשקיעים של אנרג'יאן נפט וגז. ישראל היא ליבת הפעילות של חברת אנרג'יאן, ואנו בדרך לתחילת הפקת הגז במתקן ה-FPSO (מתקן טיפול צף) היחיד באזור מזרח הים התיכון כבר בשנת 2021(1 Q). בהינתן כל אלה, אך טבעי שנרחיב את הגישה לשוק הישראלי", כך ריגס, מנכ"ל אנרג'יאן נפט וגז אמר:

אורלי גרינפלד, סמנכ"לית בכירה ומנהלת המסלקות בבורסה, ברכה את אנרג'יאן: "אנו מאמינים כי הצטרפותה של אנרג'יאן לבורסה בתל אביב תאפשר חשיפה של החברה גם לציבור הישראלי שיוכל להיות שותף להצלחת החברה וליהנות מיתרונות הרישום הכפול".