אל-על חתמה על הסכם היסטורי עם הטייסים - אך מסרבת לחשוף כמה הוא יעלה לה

אחרי שנה של מו"מ, חברת התעופה הגדולה בישראל חתמה על הסכם שמסדיר את תנאי ההעסקה של 600 מטייסיה • הטייסים ירוויחו יותר ויעבדו פחות שעות - אבל יותר קשה • הנוסעים מצדם ייהנו מוודאות ומפחות ביטולי טיסות • מניית אל-על הגיבה בחיוב

מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין / צילום: סיוון פרג'
מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין / צילום: סיוון פרג'

בתום כמעט שנה של דיונים, חברת התעופה אל-על יוצאת היום (ב') לדרך חדשה ומשמעותית, לאחר שחתמה על הסכם עם 600 טייסיה. עם זאת, למרות הדיווח על חתימת ההסכם לבורסה מאחר שמדובר בצעד מהותי למשקיעים, אל-על לא דיווחה את מחיר ההסכם וכמה תצטרך להשקיע בו. למרות פניות חוזרות ונשנות של "גלובס", מה שעוד נשמר בסודי סודות הוא היקף העלאת שכר הבסיס לטייסים, כפיצוי על כך שמעתה הם לא יקבלו שכר על שעות נוספות. באל-על סירבו להגיב לדברים. 

נציין כי ברקע לחתימה עומדות תקנות ה-FTL שמגבילות את שעות הטיסה של הטייסים, שנכנסו לתוקף אמש (א') בחצות. מילת המפתח ששבים ומדגישים שני הצדדים היא התייעלות, ויש לה כמה אספקטים. בקצרה, משמעות התקנות הן שהטייסים יטוסו פחות שעות בפועל מדי חודש, והם ייהנו מיותר ימי מנוחה, אבל בשעות שהם יטוסו הם יעבדו קשה יותר. הסיבה: צמצום מספר אנשי הצוות שבתא הטייס. כך למשל, אם עד כה נדרשו ארבעה אנשי צוות כדי לטוס לניו-יורק, מעתה יידרשו שלושה בלבד. גם בטיסות קצרות יותר שמבוצעות במטוסי ה-737 יש שינוי דומה: במקום שני קברניטים וקצין ראשון, כלומר שלושה אנשי צוות, מהיום יטוסו שני אנשי צוות.

לדברי החברה, ההתייעלות תבוא לידי ביטוי בשכר לאיש צוות נוסף שנגרע כעת, לרבות עלות הלנתו בבית מלון, ההסעות והמושב במחלקת עסקים שמתפנה למכירה לנוסעים. 

חתימת הסכם אל על והטייסים / קרדיט: דוברות ההסתדרות
 חתימת הסכם אל על והטייסים / קרדיט: דוברות ההסתדרות

שינוי נוסף הוא במבנה השכר של הטייסים שעד כה הרוויחו חלק ניכר ממנו במנגנון של שעות נוספות על שכר הבסיס שלהם. כעת, השעות הנוספות יבוטלו ושכר הבסיס יעלה. על כך אמר ל"גלובס" טייס בכיר כי "ההסכם מבטא התייעלות במלוא מובן המילה, כולל פיצוי שכר בהתאם. ההשתכרות השנתית שלנו לא תגדל, ואם כן אז באחוזים בודדים".

כמו כן, השינוי בהצבות יאפשר להגדיל את מספר הטייסים שיהיו בסטנד ביי, כך שלא יהיה עוד מצב שבו 40% מהטיסות לא מאוישות מראש (כדי לאפשר לטייסים להרוויח שעות נוספות). מבחינת הנוסעים, כאן טמונה הבשורה: האופן שבו אל-על התנהלה עד כה בנושא היה כך - מוקד הצבת הצוותים היה מצלצל או שולח הודעות וואטסאפ לכל הטייסים, ממש כמו לנהגי מוניות: "מי פנוי להטיס לפריז?", "מי לניו-יורק?". אם אין צוות פנוי - הנוסעים נאלצו לשלם את מחיר הביטול או העיכוב. כעת גם הכאוס הזה מסתיים.

ההסכמות שהושגו תקפות עד ל-31 לאוקטובר 2024. לצד הפיצוי בשכר, הן כוללות פיצוי על פעילות בשבת וחג ומענקי עמידה ביעדים. עוד כולל ההסכם מנגנון תמריץ לטייס בגין עמידה בתוכנית הטיסות האישית וכן קביעת מנגנון מענק ותוספת שכר מותני רווחים.

נציין כי עובדי אל-על מאוגדים בהסתדרות, והם מיוצגים על-ידי ועד מרכזי לכלל 5,500 העובדים הקבועים. בימים האחרונים נשמעו במסדרונות ההסתדרות קולם של כלל העובדים שביקשו לשפר את תנאיהם בהתאם, ואל-על, סביר להניח, תצטרך להתמודד עם העובדה הזאת בתקופה הקרובה.  

טסים פחות ונחים יותר: מה אומר ההסכם עם טייסי אל על
 טסים פחות ונחים יותר: מה אומר ההסכם עם טייסי אל על

תתפנה להתמודד עם האתגרים מבחוץ 

כעת תוכל הנהלת אל-על להתפנות לתחרות הערה שמחריפה מדי יום ולשים את הדגש על ההתמודדות מבחוץ מאשר על האתגרים מבית. גורם שהיה מעורה במשא-ומתן אמר ל"גלובס" כי "אם ההסכם ייושם ככתבו וכלשונו, תוך שמירה על איזונים פנימיים, אל-על תלך לכיוון של תקופה טובה יותר מזו שהיא נמצאת בה עכשיו". האופטימיות הזו השפיעה גם על מניית אל-על , שהגיבה הבוקר בעלייה של כ-3% בבורסה בתל-אביב. 

בהודעה לבורסה שפרסמה אל-על הבוקר היא העריכה כי ההסכם "אינו צפוי להשפיע באופן מהותי על תוצאותיה הכספיות של החברה". נעם פינקו, אנליסט בכיר בבית ההשקעות פסגות, סבור כי "בסך-הכול הוא צריך להיות חיובי לחברה. ההסכם תורם לשיפור נושא האמינות של החברה בכל הנוגע לביטולי טיסות ואיחורים, והוא חשוב גם מבחינת יחסי העבודה בחברה. יחד עם זאת, צריך לזכור שאל-על נדרשת להתמודד עם עוד אתגרים אחרים לא פשוטים בפעילותה".

אל-על צפויה לפרסם את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי בתקופה הקרובה, וככל הנראה אלה לא יביאו עימם בשורה, לאחר שבסיכום מחצית השנה הראשונה של 2018 הפסדיה תפחו והגיעו לכ-62 מיליון דולר - פי 4.5 מהפסדיה במחצית הראשונה של 2017 שעמדו על כ-14 מיליון דולר. נזכיר כי במהלך הרבעון הראשון הפסידה החברה ימי טיסה רבים לאור החגים שנפלו על אמצע השבוע ואל-על מנועה לטוס בהם. מי שנהנו מכך היו חברות התעופה הזרות, שהגדילו את פעילותן.

התוצאות הכספיות החלשות, הנמשכות מזה תקופה ארוכה, באות לידי ביטוי גם בתשואת מניית אל-על, שמתחילת השנה איבדה קרוב ל-30% מערכה ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-540 מיליון שקל. 

חתימת הסכם אל על והטייסים / דוברות ההסתדרות
 חתימת הסכם אל על והטייסים / דוברות ההסתדרות

תצליח לעמוד בציפיות של הנוסעים? 

בחודשים האחרונים מנכ"ל אל-על, גונן אושיסקין, היה שקוע עמוק בתוך ההסכם. המעורבות שלו תורגמה למשימה אישית שהוא היה חייב "לסמן עליה וי" מיום כניסתו לתפקיד לפני פחות משנה. הבוקר הוא עדכן את עובדי החברה בדבר ההסכם, תוך שהוא אומר כי "מדיניות השמיים הפתוחים מביאה לתחרות פרועה מאוד בנתב"ג. חדשות לבקרים אנו מתבשרים על חברות תעופה חדשות המגיעות לישראל, ואם לא די בכך, מחירי הדלק גבוהים מאוד, ואליהם מצטרף רצף החלטות רגולטוריות המקשות עלינו להתמודד, כאשר בחלק מהמקרים ידינו כבולות והתחרות אינה שוויונית והוגנת" (זאת בהתייחס להיתר של אייר אינדיה לטוס מעל סעודי,ה שמייצר לאל-על נחיתות דרמטית בקו שלה להודו - מ.ר.ח). "אני מאמין שיחד נדע להתמודד עם כל איום ועם כל אתגר ולצאת מהתחרות מנצחים כשידנו על העליונה".

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מסר כי "דרך משא-ומתן מורכב ומאומץ הגענו להסכמות אשר יטיבו עם העובדים והעובדות של חברת התעופה הגדולה בישראל, אך לא פחות מכך גם עם החברה ועם לקוחותיה"; ואילו יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, הגדיר את ההסכם כ"הסכם מאוזן המאפשר לחברה לנהל את הטיסות בצורה היעילה ביותר מחד, ומאידך מקנה לטייסים את המנוחה החוקית המגיעה להם מבלי לפגוע בשכרם".

לדברי יו"ר ועד טייסי אל-על, רן אלקבץ, "זהו הסכם מאוזן וארוך-טווח המייעל במידה משמעותית את עבודת הטייסים בחברה, מבטיח להנהלה את הגמישות התפעולית הנחוצה לה בימים אלה, ומאפשר לחברה לעמוד בתקנות המנוחה החדשות, תוך שהוא מחזק את האיתנות הפיננסית שלה בזכות חיסכון של עשרות מיליוני שקלים". 

הדברים שאמר אלקבץ מקבלים משנה חשיבות ומעוררים ציפייה מוצדקת מצד הנוסעים, זאת לאחר שבדירוגים האחרונים שלה נמצאה אל-על עמוק בתחתית ברשימת החברות הדייקניות בעולם.