לקראת הוזלת מוצרי החלב: נחתם הסכם דרמטי בין האוצר לרפתנים

במסגרת הצעדים ייפתחו ליבוא רוב מוצרי החלב באופן מדורג, כך שבתחילת 2019 המכס עליהם יפחת בכ-40%, ובהמשך יחולו ירידות נוספות עד להפחתה של כ-65% במכס • שר האוצר כחלון: בשורה גדולה במאבק על יוקר המחיה"

רפת / צילום: איל יצהר
רפת / צילום: איל יצהר

אחרי שנה של אי-ודאות לגבי עתיד ענף החלב, חתמו היום (ב') לפנות בוקר נציגי משרד האוצר והרפתנים על הסכם היסטורי שמגדיר מחדש כיצד יראה משק החלב, שמתוקצב בסכום של קרוב לחצי מיליארד שקל, ב-8 השנים הבאות. מצד אחד, ההסכם מייצר ודאות ענפית עבור הרפתות והמחלבות שפועלות בענף, ובעיקר - צפוי להוריד באופן הדרגתי את מחירי מוצרי החלב שעל המדף.

כמה יעלה ההסכם לקופת האוצר? לפי ההערכות, 450 מיליון שקל - מתוכם 350 מיליון שקל יינתנו להשקעות ומענקים לרפתות במושבים, ו-100 מיליון נוספים לרפתות בקיבוצים. איך זה יתבצע? בשני אפיקים משמעותיים לגביהם נפל הפור בהסכם: פתיחת מכסים על מוצרי חלב מיובאים, במקביל להתייעלות של רפתות קטנות.

האפיק הראשון נוגע למכס על יבוא מוצרי חלב לישראל. עד היום, בדומה לענפים אחרים שיש בהם ייצור מקומי, הוטל מכס על יבוא מוצרי חלב. כך לדוגמה, המכס על גבינות מיובאות עומד היום על קרוב ל-8 שקלים עבור קילו גבינה מיובאת. במסגרת ההסכם החדש, המכס הזה ירד ל-5 שקלים ב-2019, עד ל-3 שקלים לקילו גבינה ב-2026. כלומר, ירידה מצטברת של 5 שקלים לקילו בתוך 8 שנים. המשמעות: יהיה הרבה כדאי לייבא מוצרי חלב מבעבר.

כבר היום, ובמשך השנים האחרונות, מחלק משרד הכלכלה מכסות פטורות ממכס בהיקף של כ-6,000 טון בשנה לגבינה צהובה, גם במעדנייה וגם על המדף בסופרמרקט - מכסות שמיובאות גם על-ידי רשתות כמו שופרסל, רמי לוי ואושר עד, וגם על-ידי יבואניות מזון כמו ויליפוד, נטו ואחרות. ההסכם החדש מאפשר למעשה לכל מי שירצה להגדיל את היבוא או להתחיל לייבא - החל משטראוס שעד היום בכלל לא מכרה גבינות קשות, ועד לרשתות המזון הגדולות שיצרו לעצמן מותג פרטי של גבינה צהובה, דוגמת רמי לוי ושופרסל.

כמו כן, ברגע שהמחיר לקילו גבינה צהובה יוזל ב-3 שקלים כבר ב-2019, ניתן יהיה להוזיל כבר בשנה הבאה את מחירי הגבינות הצהובות ברשתות.

הורדת המכסים הזו רלוונטית בעיקר למוצרים שיש להם חיי מדף ארוכים דוגמת גבינות קשות, שם החשיפה העיקרית של הרפתנים שמסתכמת בכ-400 מיליון ליטר חלב בשנה. 

המכס על יבוא גבינות
 המכס על יבוא גבינות

האוצר: חיסכון של מאות שקלים למשק-בית 

האפיק השני נוגע לרפתנים שנדרשים לוויתורים כואבים ולהתייעלות מסיבית בתמורה למענקי פיצוי והשקעה לטובת הקמת רפתות גדולות ויעילות, כמו גם מענקי פרישה. במסגרת ההסכם, תתבצע ירידה מדורגת של מחיר החלב הגולמי (מחיר המטרה) בסך 23 אגורות, כך שבסוף התהליך ירד מחיר החלב מכמעט 2 שקלים כיום לכ-1.70 שקל - ירידה של כ-12%.

לפי משרד האוצר, לאחר ההפחתה צפויים מחירי החלב הגולמי להיות "דומים לאלה הנהוגים באירופה". כיום, נציין, מוצרי החלב בישראל הם מהיקרים בעולם, בפער של 25%-40% ממדינות ה-OECD, מה שנובע, בין היתר, בשל ריבוי רפתות קטנות. לפי משרד האוצר, ירידה זו צפויה להוזיל משמעותית את מחירי מוצרי החלב המפוקחים כגון החלב, הגבינה הצהובה, השמנת ועוד, וכן את המוצרים הלא מפוקחים.

להערכת האוצר, הרפורמה צפויה להביא להוזלה שתחסוך למשק מאות מיליוני שקלים בשנה. כך למשל, מפרטים באוצר כי "בשנת הבשלת התהליך ייחסכו 350 מיליון שקל בשנה אחת למשק. מדובר בחיסכון של מאות שקלים למשק-בית אשר מוציא למעלה מ-3,000 שקל בשנה על מוצרי חלב".

עוד הוסכם כי על-מנת להגן על המגזר החקלאי, תתאפשר הקפאה זמנית של ירידת המכסים במידה שייפגע היקף ייצור החלב בארץ.

"בשורה גדולה במאבק על יוקר המחיה"  

שר האוצר, משה כחלון, אמר היום בתגובה כי "אמש חתמנו על רפורמה היסטורית במשק החלב שתוזיל משמעותית את מחירי החלב עבור אזרחי ישראל, תייעל את ענף החלב ותפתח אותו לתחרות בריאה, וזאת לצד צעדים שנועדו להגן על החקלאי הישראלי. כחצי מיליארד שקל יושקעו במסגרת הרפורמה בענף החלב בייצור המקומי, במטרה לעודד את החקלאים והרפתנים לקחת את הענף קדימה. אני מברך את החקלאים ואת ראשי הארגונים על החתימה על ההסכם, שמביא בשורה גדולה לאזרחי ישראל במאבק על הפחתת יוקר המחיה".

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, הוסיף כי "ההסכם יביא בעתיד הקרוב להפחתה משמעותית במחיר החלב בישראל וייתן אופק לייעול ולשיפור הפריון בתהליך הייצור המקומי".

לדברי שר החקלאות, אורי אריאל, "בשעה טובה חתמנו על הסכם פורץ דרך יחד עם משרד האוצר ונציגי החקלאים, והגענו להחלטות אשר מיטיבות הן עם החקלאים והן עם הצרכנים הישראלים. ההסכם הנוכחי מביא עמו מספר בשורות משמעותיות, והוא יוביל לייעול משק החלב וחיזוקו וכמובן יחסוך כספים רבים לציבור". 

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור, הסביר כי "המטרה שלי בהגעה להסכם הייתה שמירת המשק המשפחתי, ענק החלב כולו בחקלאות ובתעשייה ואכן שמרנו על המשק המשפחתי, ענף החלב והתעשייה המקומית. הבטחנו את הייצור המקומי בכמותו הנוכחית עם גדילה מסוימת לעשר השנים הבאות, הבטחנו את מי שרוצה לפרוש בכבוד ולקבל תמורה בטוחה והוגנת בעבור מכסת החלב שברשותו. הכנסת יבוא העגלים לתוך הסכם החלב הוא הרבה יותר מאשר החזרת המכס ושמירה הן על מפטמי העגלים והן על המרחב הכפרי, שכן בשנים האחרונות גורמים מחוץ למרחב הכפרי מנסים להשתלט עליו בעזרת ענף זה. הענף חזר לחקלאים, והבשורה הלא פחות חשובה היא בשורה בעניין צער בעלי חיים והגנה על בעלי החיים". 

"מדובר בהסכם מרשים ומאוזן בין רצונות הממשלה ובין רצוננו לפרנסה מכבדת ושמירת הרפת הישראלית הפרוסה לאורך כל הארץ הזה", אמר מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר, אביתר דותן. "נמצאה הדרך להשקעות משמעותיות לאחר עצירת השקעות בענף בשנתיים האחרונות, תנאי פרישה הוגנים ופתרונות לבעיות הרגולציה. הסתגלות לתנאי הסכם אינה קלה, והתייעלות תמיד הייתה בבסיס התנהלות הענפית, ואנו אמונה לשמור על הענף לתפארת שלנו". 

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום (אבו) וילן, הסביר כי למרות שההסכם מבטיח את עתיד ענף החלב ב-8 השנים הקרובות, "קיימים ויתורים כואבים מאוד מצד החקלאים, שעיקרם סגירת רפתות קטנות וכניסה של יבוא העלול לחסל את כל ייצור הגבינות הצהובות והקשות במדינת ישראל. אנחנו תקווה שהרפתנים יצליחו להתאים את עצמם למציאות החדשה ולשרוד גם בתנאים החדשים של ההסכם".