תביעה ב-5 מיליון שקל נגד בעלי גן האירועים קאסה דל סול: עשה שימוש חורג בקרקע חקלאית

עפ"י התביעה, בעלי גן האירועים הקימו את האולם על קרקע במושב גנות שהייתה מיועדת לשימוש חקלאי בלבד

תביעה / צילום: שאטרסטוק
תביעה / צילום: שאטרסטוק

פרקליטות מחוז מרכז (אזרחי) והיחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה הגישו בשם רשות מקרקעי ישראל תביעה בסך כ-5 מיליון שקל נגד הבעלים של גן האירועים "קאסה דל סול" במושב גנות, בגין שימושים מסחריים בלתי חוקיים, בהיקפים נרחבים, שביצעו הנתבעים בקרקע חקלאית במושב.

על-פי כתב התביעה שהוגש לבית המשפט המחוזי מרכז-לוד, הנתבעים, ג'וסלין אבישר וסטיב שגיא, המחזיקים בנחלה במושב גנות, השכירו לפי הנטען את המקרקעין במשך שנים לחברה, לצורך הקמת גן אירועים במתחם, על אף שלפי ההסכם שנחתם בין הנתבעים למושב גנות מדובר בקרקע לשימוש חקלאי בלבד. אלא שבמקום הוקמו מבנים חורגים, ונעשה בו שימוש כאולם אירועים שלא כדין.

בכתב התביעה כתבה הפרקליטות כי "בשנים האחרונות עדים אנו למגמה הולכת וגוברת של פעילויות לא חקלאיות במרחב הכפרי של מדינת ישראל. לפעילות המסחרית האינטנסיבית במרחב הכפרי, זו שאינה מאושרת על-פי דין, השלכות שליליות קשות ובין היתר השלכות סביבתיות, חברתיות, תרבותיות וכלכליות, הן במישור המקומי, הן במישור האזורי והן במישור הארצי. השימוש הבלתי חוקי הפך, לדאבון לב, לתופעה נרחבת, שהרשויות מנסות להילחם בה ולמגרה".

עוד צוין בכתב התביעה כי "מדובר בתובענה שנועדה למצות את האכיפה כנגד הנתבעת, באמצעות אכיפה כלכלית שמטרתה השבת העושר שהופק על חשבון הקופה הציבורית שלא במשפט ו'נטרול' הרווח הכלכלי שביסוד הפרת החוק".

לפי הפרקליטות, "המציאות מלמדת כי ישנם מקרים בהם התמריץ הכלכלי להפרת החוק הוא כה משמעותי, עד שיש בכוחו לאיין את ההרתעה הגלומה בניהול הליכים פליליים כנגד המפרים". במקרים כאלה, הדגישה הפרקליטות בכתב התביעה, "האכיפה הכלכלית במישור האזרחי מהווה כלי משלים חיוני במלחמתה של המדינה כנגד עברייני הפשיעה הכלכלית".

יצוין כי מדובר בתביעה אזרחית לחייב את הנתבעים בתשלום דמי שימוש ראויים והשבת רווחים שהופקו שלא כדין אגב עשיית עושר ולא במשפט לאורך שנים, המסתכמים נכון להיום בכ-5 מיליון שקל. נגד אחד מהנתבעים ננקטו הליכי אכיפה פליליים בגין ביצוע עבירות לפי חוק התכנון והבנייה שהסתיימו בהרשעה, ואף ניתנה החלטה שחייבה את המורשעים להרוס את המבנים הלא חוקיים שנבנו על קרקע חקלאית במושב, אך ההריסה לא בוצעה.

התביעה הוגשה באמצעות עורכי הדין דוד קמחי ורועי בן עמי מפרקליטות מחוז מרכז (אזרחי) והיחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה בשם רשות מקרקעי ישראל.