"תמ"א 38 מנציחה את הדרעק. זה מייק-אפ לבניינים רקובים"

לדברי המהנדס הבכיר ישראל דוד, "תמ"א 38 במסלול חיזוק ולא במסלול של הריסה ובנייה, זו הרעלה של הקרקע"

בניין שעובר תמ"א 38 בקריית ביאליק / צילום: עיריית קרית ביאליק
בניין שעובר תמ"א 38 בקריית ביאליק / צילום: עיריית קרית ביאליק

בשבוע שעבר קרס חלק מבניין מגורים ברחוב קרן היסוד בקריית ביאליק, שנמצא בעיצומו של חיזוק במסגרת תמ"א 38, במסלול חיזוק ותוספת בנייה. בבניין בן ה-3 קומות, מתגוררות תשע משפחות, שממשיכות להתגורר בבניין בעת ביצוע העבודות. בקיץ האחרון נפער בולען ליד בניין המצוי בשיפוץ תמ"א 38 בתל-אביב, ומכונית קרסה לתוכו. למרבה המזל, איש לא נפגע בשני האירועים האלה.

לדברי המהנדס הבכיר ישראל דוד, לא מדובר באירוע מפתיע. "תמ"א 38 במסלול חיזוק ולא במסלול של הריסה ובנייה, זו הרעלה של הקרקע. מדובר בבניינים ישנים שנבנו לפני 60 ו-70 שנה, ובמקום לבצע במקום פינוי-בינוי, מוסיפים עליהם בנייה. אלה בניינים שלא עומדים בסטנדרטים של היום, בתקני הבטיחות של נדבכי נוספים כמו חשמל וכדומה, ואינם ראויים לשמש מגורים לבני אדם. אז לוקחים בניין ישן שהוא בניין מת, עושים בו תמ"א 38, ומונעים בעצם את האפשרות לבצע בו בעתיד פינוי-בינוי. מקבעים את המצב. היום קוד הבנייה הוא כזה שמתוכנן בתקנים של 50 שנה קדימה. בניין שנבנה לפני 60 שנה, נבנה עם חומרים שהיום אינם רלוונטיים ואינם עומדים בתקנים".

ישראל דוד / צילום: שלומי יוסף
 ישראל דוד / צילום: שלומי יוסף

כיצד אתה מסביר שבאירופה יש בניינים שנבנו לפני 100 ו-200 שנה, והם הבניינים הכי יקרים?

"גם באירופה יש ויכוח על נושא התקנים. אבל אי-אפשר להשוות את הבניינים שבנו באירופה לפני 150 שנה לבניינים שבנו לפני 60 שנה בישראל במהירות כדי לשכן את כל העולים שהגיעו לארץ. הבניינים נבנו מהר, בעוד באירופה הבניינים נבנו מראש במטרה שיחזיקו מאות שנים.

"העובי של העמודים של הבניינים בישראל גורם לפגיעה בבטון ובברזל, כי אין להם כיסוי כמו שצריך. אז לכל זה מוסיפים קומות למעלה? העיקר שהרוויחו כמה מיליוני שקלים. תמ"א 38 במסלול חיזוק זאת תמ"א כלכלית ולא בטיחותית, וזה מצב לא נורמלי. תמ"א 38 במסלול חיזוק, מנציחה את הדרעק. זה מייק-אפ לבניינים רקובים".