חברת הטכנולוגיה הישראלית מלאנוקס נמצאת על המדף? "היא מתאימה לברודקום כמו כפפה ליד"

הדיווח מסוף השבוע על המהלך הראשוני לקראת מכירה אפשרית של מלאנוקס הצית את דמיון המשקיעים • לאחר הזינוקים במניה בסוף השבוע, שהצטברו לעלייה של 26.3% ביומיים, החברה נסחרת כעת בשווי של 4.4 מיליארד דולר • סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר, סבור כי מלאנוקס היא "חברה זולה שתוסיף מיידית לרווח של החברה הרוכשת"

אייל וולדמן, מנכ"ל ומייסד מלאנוקס טכנולוגיות / צילום: באדיבות מלאנוקס טכנולוגיות
אייל וולדמן, מנכ"ל ומייסד מלאנוקס טכנולוגיות / צילום: באדיבות מלאנוקס טכנולוגיות

האפשרות שחברת הטכנולוגיה הישראלית מלאנוקס  תירכש הציתה בסוף השבוע את הדמיון של המשקיעים בוול סטריט, והמניה, שזינקה ב-10.3% ביום חמישי לאחר פרסום הדוחות הטובים, טיפה ביום שישי ב-14.5%.

ברשת CNBC דווח ביום חמישי בערב כי החברה שכרה בנק השקעות בעקבות פניות שקיבלה לרכישתה מצד יותר מאשר חברה אחת. לפי CNBC, השיחות עדיין בשלבים ראשוניים. ממלאנוקס לא התקבלה תגובה לדיווח.

כזכור, רק לפני כמה חודשים הסתיים מאבק שניהלה הקרן האקטיביסטית סטארבורד בהנהלת מלאנוקס; הקרן העלתה טענות בדבר הרווחיות התפעולית הנמוכה יחסית של מלאנוקס ודרשה לבצע שיפורים תפעוליים ולהחליף את חברי הדירקטוריון.

כחלק מהמאבק, טענו בקרן שבעבר מארוול הציעה לרכוש את מלאנוקס אך נדחתה מיידית. ההערכות הן שאיל וולדמן, מייסד ומנכ"ל מלאנוקס, הוא זה שנותן את הטון בכל הנוגע לאפשרות מכירת החברה והוא מעוניין לשמר את החברה כעצמאית, גם על רקע גל קונסולידציה נרחב שעובר על התעשייה כולה.

לפני כשנה התראיין וולדמן ל"גלובס", ולשאלה האם היו ניסיונות לרכוש את מלאנוקס, השיב כי בתעשייה שבה מלאנוקס פועלת "כולם מדברים עם כולם".

ייתכן כי שכירת בנק השקעות, כפי שפורסם ב-CNBC, מצביעה על שינוי אפשרי בעמדה זו. נזכיר כי בחודש יוני הגיעו מלאנוקס וסטארבורד להסכם פשרה, והקרן מינתה שני דירקטורים מטעמה במלאנוקס.

מלאנוקס מפתחת ומשווקת ציוד תקשורת להעברת נתונים מהירה בטכנולוגיות Ethernet ו-InfiniBand.

לאחר הזינוקים במניה בסוף השבוע (שהצטברו לעלייה של 26.3% ביומיים, תוספת של 922 מיליון דולר לשווי השוק של החברה), היא נסחרת כעת בשווי של 4.4 מיליארד דולר. מניית החברה התקרבה שוב לשיא השנתי אליו הגיעה בתחילת יולי, בעיצומו של המאבק מול סטארבורד, ומחירה כעת הוא 83.3 דולר - לעומת כ-120 דולר בשיא שנקבע ב-2012, אך עלייה של 28.7% מתחילת 2018.

מניית מלאנוקס עלתה ב-75% בשנה האחרונה
 מניית מלאנוקס עלתה ב-75% בשנה האחרונה

"ברודקום פנויה לרכישות"

"רכישת מלאנוקס היא אפשרות ריאלית. מלאנוקס היא סיפור מאוד ברור, הסינרגיות שם ברורות לכל מי שיקנה אותה", כך מעריך היום סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר. לדבריו, מלאנוקס היא "חברה זולה, שתוסיף מיידית לרווח של החברה הרוכשת. מלאנוקס מאוד רווחית, מאוד טכנולוגית ולא תהיה בעיה למנף את הרכישה".

מיהן הרוכשות הפוטנציאליות? וסצ'ונוק מסמן בראש ובראשונה את ברודקום . "חד וחלק, ברודקום פנויה לרכישות. היא פועלת באותו שוק כמו מלאנוקס, היא יודעת לעשות רכישות חכמות מאוד - כל ההצלחה שלה בנויה על רכישות - ומלאנוקס מתאימה לה כמו כפפה ליד, בפער גדול מול רוכשות אפשריות אחרות", הוא אומר.

נזכיר שלפני כמה חודשים נבלם הניסיון של ברודקום להשתלט על קוואלקום, ושמה של מלאנוקס (הקטנה משמעותית מקוואלקום) עלה כאפשרות לרכישה תחליפית על-ידי ברודקום. ברודקום הודיעה לאחרונה על רכישת CA תמורת 18.9 מיליארד דולר.

הרוכשות הפוטנציאליות של מלאנוקס
 הרוכשות הפוטנציאליות של מלאנוקס

אפשרות אחרת שוסצ'ונוק מעלה היא אורקל. חברת התוכנה החזיקה לאורך שנים במניות מלאנוקס ובינואר האחרון מכרה מניות תמורת 104 מיליון דולר, וירדה להחזקה של 4.3%. להערכת וסצ'ונוק, "אורקל היא מסוג החברות שמתקשות להציג צמיחה, ללא רכישה גדולה כל שנה. יש בה גם פעילות חומרה. מכירת המניות בתחילת השנה הייתה לאחר שכנראה התייאשו מהמניה".

ענקית אחרת שבדומה לאורקל מתקשה בצמיחה בשורה העליונה היא IBM שגם אותה מזכיר וסצ'ונוק כאפשרות, כשלדבריו, "הרכישה של מלאנוקס היא סינרגטית, כי יש בתעשייה היום חיבור בין חומרה ותוכנה - חברות התוכנה מגדילות את נתח החומרה ולהפך. החברות הגדולות צריכות תרומה לשורה העליונה, ופה יש מנוע צמיחה טבעי".

שם אחר שעשוי לעלות בהקשר זה הוא אינטל - לקוחה ומתחרה של מלאנוקס. וסצ'ונוק סבור כי זה "יכול להיות, אבל לאינטל יהיו פחות סינרגיות ברכישת מלאנוקס. אינטל לא יודעת לעשות רכישות, ורכישות קודמות שעשתה היו כישלונות".

עוד חברה שהוזכרה כרוכשת אפשרית היא Xilinx, עליה אומר וסצ'ונוק כי היא מובילת שוק ה-FPGA - מעבדים שניתנים לתכנות - אך לדבריו זאת חברה לא גדולה (שוויה בנאסד"ק כ-19.9 מיליארד דולר) ואין לה "DNA" של רכישות. להערכת וסצ'ונוק חברה נוספת שעשויה לרכוש את מלאנוקס היא Nvidia, כשלדבריו, שתי החברות כבר משתפות פעולה בתחום הדאטה סנטר, ויש הרבה הגיון בשילוב. שמות אחרים שהוא מציין הם VMware וסיסקו, אם כי להערכתו הסבירות נמוכה יותר וברודקום המתאימה ביותר.

מכל מקום, להערכתו, "כל מי שיקנה את מלאנוקס ב-4 מיליארד דולר, זה יהיה עבורו סכום יחסית זניח עם תרומה מיידית של הרכישה לרווח - השאלה היא למי תהיה סינרגיה יותר גבוהה". הוא מזכיר את הרכישה שביצעה מארוול לפני כשנה, כששילמה כ-6 מיליארד דולר תמורת Cavium, מתחרה של מלאנוקס. "מארוול רצו לקנות את מלאנוקס ומלאנוקס סירבה, אז הם קנו את Cavium במכפיל כפול משל מלאנוקס, אפילו שהיא חברה יותר קטנה. זה רק ממחיש את האטרקטיביות של מלאנוקס", הוא אומר.

לדברי וסצ'ונוק, לחברות ישראליות יש "sweet spot" (נקודה אופטימלית) שבה הן יכולות להימכר: שווי של 1-5 מיליארד דולר, רווחיות גולמית גבוהה וצמיחה. "לדוגמה, אם מדטרוניק קונה את מזור שיש לה רווחיות גולמית גבוהה, אין לה בעיה להגיע איתה לרווחיות תפעולית גבוהה; חברות רוכשות יכולות להביא את הרווחיות". מלאנוקס מתאימה לאותם קריטריונים.

מה האינטרס של מלאנוקס להימכר, דווקא עכשיו כשהיא מציגה צמיחה יפה ומצפה להמשיך לצמוח? 

"אין כביכול אינטרס למלאנוקס, להימכר, אבל בסופו של דבר אני חושב שזה תלוי בוולדמן והחלטה שלו. ברור שישנם בעלי מניות, אבל צריך להיות קונצנזוס עם ההנהלה, והחברה במידה רבה בנויה על הנהלה ולא רוצים שתתקבל החלטה בניגוד לדעת ההנהלה. אם לדוגמה וולדמן יקבל תפקיד בכיר בחברה הרוכשת, אולי זה יכול להתאים. אני מאוד מעריך את וולדמן, לדעתי הוא אחד מהמנכ"לים הכי מרשימים בהייטק הישראלי ואם הוא יסכים להימכר, ייתכן שיקבל תפקיד בחברה הרוכשת, שהיא יותר גדולה, וזאת יכולה להיות התפתחות מעניינת".

לאור כל הדברים האלה, נראה שאם אכן תהיה עסקה, היא צריכה להיות בפרמיה גבוהה.

"מכירה בפחות מ-100 דולר למניה תהיה מאכזבת מאוד. ה'תרגיל' של הסינרגיות מאוד פשוט: מוציאים את הוצאות המכירות והשיווק, ההנהלה והכלליות, מחשבים את שיעור הרווחיות ומשווים למכפיל של החברות שיכולות לקנות את מלאנוקס. הרי אם חברה גדולה משתלטת על מלאנוקס, היא מורידה את כל ההוצאות מלבד המו"פ, ומביאה את מלאנוקס לרווחיות תפעולית של 40%-50% בלי שום בעיה, ובמלאנוקס זה קל כי כבר עכשיו היא קרובה ל-30%".