הטבח בפיטסבורג – ההתקפה הקטלנית ביותר בתולדות יהודי ארה"ב

11 אנשים נרצחו ושישה נפצעו בפיגוע הירי אתמול בבית הכנסת בפיטסבורג • היורה שנעצר, רוברט באוארס, הוא פעיל ימין קיצוני • על רקע העלייה באנטישמיות, ההתקפה על בית-הכנסת עץ חיים הייתה מימוש הסיוט הגדול ביותר של היהודים האמריקאים • טראמפ: "הרצח ההמוני הזה הוא הרשע בהתגלמותו" • עלייה של 57% בתקריות אנטישמיות ב-2017, שנתו הראשונה של טראמפ בבית הלבן

ירי, משטרה / שאטרסטוק
ירי, משטרה / שאטרסטוק

הטבח בבית-הכנסת עץ חיים בפיטסבורג, פנסילווניה, בשבת, הוא מימוש הסיוט הגדול של יהודי ארה"ב. על רקע עליה חדה בתקריות אנטישמיות שם בשנתיים שחלפו, פיגוע טרור במוסד יהודי הוא איום שמעט יהודים התעלמו ממנו. שוטרים או מאבטחים חמושים הם חלק משגרת יומם של רוב בתי-הספר היהודיים ובתי-הכנסת בארה"ב.

"לרוע המזל, באוירה שבה אנו חיים כיום מה שאירע בפיטסבורג אינו מפתיע", אמר אורן סיגל, שעומד בראש המרכז לחקר הקיצוניות של הליגה נגד השמצה. "אנטישמיות היא תמצית החיים של הקיצוניות, ואלימות תמיד באה בעקבות הקיצוניות". על פי הליגה, הפיגוע בפיטסבורג היה ההתקפה הקטלנית ביותר בתולדות יהודי ארה"ב. בעבר שימש עץ חיים מטרה להתקפות אנטישמיות.

הליגה דיווחה, שב-2017, שנתו הראשונה של דונלד טראמפ בבית הלבן, נרשמה עליה בשיעור 57% במספר התקריות האנטישמיות בארה"ב.

פיגוע הירי היה אירוע הטרור השני בתוך כמה ימים. שלשום (ו') נלכד בפלורידה גבר בן 56, אוהד שרוף של טראמפ, ששלח 14 חבילות נפץ לאישים בצד השמאלי של הסרגל הפוליטי, ובכללם ג'ורג' סורוס, ברק אובמה, הילארי קלינטון, מחוקקים דמוקרטים, בכירים לשעבר בקהיליית המודיעין של ארה"ב וכן CNN.

11 אנשים נרצחו בעץ חיים ושישה נפצעו בפיגוע הירי שביצע גבר לבן, רוברט באוארס, בן 46, אנטישמי עם קבלות, בעיצומה של תפילת הבוקר אתמול. "כל היהודים חייבים למות", הוא צרח, בעודו יורה ללא אבחנה ברובה סער 47-AK. הוא נעצר לאחר חילופי ירי עם שוטרים, ואושפז. למרות שבבית-הכנסת נערך טקס ברית-מילה באותה שעה, לא נפגע אף ילד. בבית-הכנסת היו כ-100 אנשים, שהתפללו בטקסים נפרדים בשלושה אולמות שונים.

שעות לאחר הרצח, התגודדו מאות אנשים בערב סגרירי וקר בקבוצות קטנות לבכות את הנספים.

"זו היתה זירת הפשע הנוראה ביותר שראיתי במהלך 22 שנות הקריירה שלי ב-FBI", אמר רוברט ג'ונס, ראש משרד הבולשת הפדרלית בפיטסבורג. "הקרבנות התפללו בעת שגבר חמוש התפרץ לבית-הכנסת ורצח אותם באכזריות רק בגלל אמונתם". ומושל פנסילווניה, טום וולף, אמר: "פשוט איננו יכולים לקבל שאלימות כזו תהיה חלק נורמלי מהחיים בארה"ב. פרץ האלימות הזה אינו משקף את מי שאנו".

דונלד טראמפ אמר בעצרת בחירות באינדיאנה: "זו היתה פעולה אנטישמית. היה אפשר לחושב שדבר כזה לא יוכל להתרחש בתקופתנו. אבל נראה שאנו לא לומדים מהעבר... רצח ההמונים הזדוני הזה הוא הרשע בהתגלמותו. קשה להאמין שזה קרה ולמען האמת קשה להעלות זאת על הדעת. ארצנו והעולם כולו שרויים בהלם". הוא הודיע, שיבקר בפיטסבורג בעקבות הירי. חומרת המעשה לא הפריעה לו להתבדח, בפתיחת העצרת, שהוא שקל לבטל את הופעתו מפני שהתסרוקת התקלקלה לו בעת שעמד בגשם לשוחח עם כתבים קודם בואו לאינדיאנה.

באותה שיחה אמר טראמפ, כי לו היה לבית-הכנסת איש ביטחון מזוין, האסון היה נמנע. "זה נורא מה שמתרחש עם המשטמה בארצנו", הוא אמר. מאוחר יותר התברר, כי בעץ חיים אכן מועסק איש ביטחון, אך הוא לא היה במקום בשבת.

לחשוד בירי יש רקורד מוכח של אנטישמיות. בעמוד האישי שלו ב-COM.GAB, רשת חברתית שפופולרית בקרב חוגי הימין הקיצוני, תקף באוארס את HIAS, ארגון יהודי ותיק שפועל לרווחת פליטים, לאו דווקא יהודים, ברחבי תבל.

"ארגון HIAS אוהב להביא פולשים שיהרגו את אנשינו. אינני יכול לשבת בשקט ולראות כיצד עמי נשחט. לכו להזדיין. אני נכנס".

במקום אחר בדף נאמר: "היהודים הם בני השטן". הציטוט מיוחס לברית החדשה. העמוד שלו גדוש בקונספירציות אנטישמיות. בתצלום בדף נראה אקדוח רדאר ועליו המספרים 1488. הספרות 14 מתייחסות לסיסמה בת 14 מילים של גזענים לבנים; הספרות 88 הן סמל לשם אדולף היטלר.

בקריקטורה בדף של באוארס מאוזכר המונח "ממשלת הכיבוש הציוני" (ZOG). הניאו-נאצים בארה"ב מתארים במילים אלה את הממשל האמריקאי, שלטענתם נתון תחת שליטה מלאה של הציונים.

באוארס אפילו מותח ביקורת על טראמפ. "טראמפ הוא גלובליסט, לא לאומן", מכריז דף הבית שלו.

אוניברססיטת קרנגי מלון, שנמצאת בסמוך לבית-הכנסת הפסיקה את כל הפעילות במהלך הפיגוע וסטודנטים ומבקרים הצטוו להישאר בתוך הבניינים.