זאת הרתעה? בריטניה נתנה לפייסבוק בקושי מכה על היד

נציבות המידע של בריטניה הטילה קנס על פייסבוק בעקבות שערוריית קיימברידג' אנליטיקה על סך 500 אלף ליש"ט בלבד

פייסבוק / צילום: רויטרס
פייסבוק / צילום: רויטרס

נציבות המידע של בריטניה הטילה קנס על פייסבוק בעקבות שערוריית קיימברידג' אנליטיקה על סך 500 אלף ליש"ט. מדובר בקנס נמוך במיוחד עבור חברה שההכנסות השנתיות שלה ב-2017 עמדו על 40.7 מיליארד דולר, אך זהו הקנס המקסימלי שהנציבות יכולה להטיל תחת חוקי הגנת הדאטה הישנים. לדבריה, תחת תקנות ה-GDPR החדשות פייסבוק הייתה יכולה לקבל קנס של עד 1.2 מיליארד ליש"ט.

במסגרת שערוריית קיימברידג' נאסף מידע על 87 מיליון משתמשי פייסבוק על ידי החוקר והמפתח אלכסנדר קוגן, שהעביר את המידע לחברת הייעוץ הפוליטית קיימברידג' אנליטיקה בניגוד למדיניות פייסבוק. הנציבות מצאה כי מידע אישי של מיליון משתמשים בריטיים לפחות נאסף בדרך זו, ושפייסבוק נכשלה בשמירה על המידע האישי של המשתמשים מכיוון שנכשלה בעריכת בדיקות מתאימות למפתחים. לפי החקירה, בהתבסס על המידע שפייסבוק סיפקה, אין הוכחות לכך שדאטה של משתמשים בריטיים אכן הועברו לקיימברידג' אנליטיקה. למרות זאת, לדברי הנציבות, הדאטה של המשתמשים הבריטיים עדיין היה בסיכון שישתמשו בו לטובת קמפיינים פוליטיים, גם אם זה לא קרה בפועל. "אפילו אחרי שפייסבוק גילתה את השימוש לרעה במידע בדצמבר 2015, פייסבוק לא עשתה מספיק כדי להבטיח שאלה שמחזיקים בו יפעלו כדי לתקן את המצב, ולמחוק אותו" נכתב בדו"ח הנציבות.

פייסבוק הצהירה בעקבות קבלת הקנס כי "אנחנו בוחנים את החלטת הנציבות, ובעוד שאיננו מסכימים עם חלק מהממצאים, אכן אמרנו בעבר שהיינו צריכים לעשות יותר כדי לחקור את הטענות נגד קיימברידג' אנליטיקה ולפעול ב-2015". החברה נמצאת גם תחת חקירה באירלנד בעקבות פרצת האבטחה שהתגלתה בחודש שעבר, שעשויה להסתיים בקנס שיא.