תנובה תתקשה לפרוץ את החומה הסינית

האתגרים לגבי היצוא לחו"ל, בהינתן מחיר המטרה בארץ ועלויות כוח-האדם הלא נמוכות בישראל בראייה גלובלית, תקפים מבחינת המחלבות, ובעיקר תנובה, גם בארץ וגם בחו"ל • פרשנות

מדף של מוצרי תנובה / צלם: תמר מצפי
מדף של מוצרי תנובה / צלם: תמר מצפי

לפני 4.5 שנים, כשברייט פוד הסינית רכשה את השליטה ביצרנית החלב הגדולה בישראל תנובה, רבים ראו לנגד עיניהם את מוצרי תנובה על המדפים בסופרים בסין, במה שיהיה ההגשמה המשמעותית הראשונה של החלום למכור מוצרים ישראליים לשוק הענק הזה. מאז ועד היום לא קרה דבר בהקשר הזה, והחיבור של "הידע כחול-לבן" בשוק החלב לחברה-האם הסינית ולשוק המקומי שלה, לא באמת קרם עור וגידים. תנובה נותרה חברה ישראלית גם במיקוד העסקי שלה, למרות מאמצים רגולטוריים אדירים שהשקיעה בנושא. כעת נראה כי גם תנובה וגם הסינים מעוניינים להצדיק את המחיר המפולפל שהם שילמו לאייפקס בראשות זהבית כהן עבור העסקה.

על פניו ההבנה כי השלטונות הסיניים עומדים לאפשר יבוא של מוצרי חלב מישראל לסין נראית כמו הדבר שהיה נדרש כדי שתנובה (וכמוה גם טרה שבבעלות החברה המרכזית למשקאות קלים שגם מכוונת לסין) תגשים את החלום ותתחיל לייצא ובענק לסין. אבל ההודעה הצפויה של שלטונות המס הם ממש לא תחילתה של מציאות חדשה, מקסימום סוף ההתחלה בהליך שמדברים עליו כבר שנים. כך שהיצוא הישראלי של מוצרי חלב שייערמו על המדפים בסופרים בסין רחוק עדיין מלקרות.

מדוע? יש לכך כמה סיבות, שהעיקריות שבהן הן מחיר החלב הגולמי של המחלבות הישראליות (מחיר המטרה) שגבוה יותר ממה שקיים אצל מתחרות פוטנציאליות על היבוא הסיני, כמו גם אופי השוק המקומי וצרכיו בשילוב עם המרחק הגיאוגרפי של המחלבות בישראל מהמקררים בסין.

במה מדובר? גורמים מעורים, כמו גם דיווחים בעולם, מספרים כי מספר ניסיונות חדירה של חברות זרות לשוק החלב הסיני לא צלחו, כשהשוק שלכאורה הוא זה שאמור לעניין את היצרניות הישראליות הוא של הגבינות הקשות, אלה שיש להן חיי מדף ארוכים יותר. אבל תחום זה קיים ופעיל גם בשווקים אחרים שרואים בסין יעד ושמחיר החלב הגולמי בהן זול יותר משמעותית - דוגמת ניו-זילנד.

כלומר, מחיר חומר הגלם המרכזי במוצרי החלב הישראליים גבוה ממה שהמחלבות בשווקים מתחרים משלמות. זאת, משום שמחיר ליטר חלב גולמי מוכתב כאן ונמצא ברמות גבוהות שהמתחרות על הכיס של הצרכן הסיני משלמות לרפתנים שלהן.

כך שהאתגרים לגבי היצוא לחו"ל, בהינתן מחיר המטרה בארץ ועלויות כוח-האדם הלא נמוכות בישראל בראייה גלובלית, תקפים מבחינת המחלבות, ובעיקר תנובה, גם בארץ וגם בחו"ל. כך, העובדה שתנובה מתקשה להתמודד בישראל עם המחירים התחרותיים של יבוא גבינות צהובות לישראל במחירים של פולין - כשהיא חזקה בהרבה בשוק המקומי ממה שתהיה אי-פעם בחו"ל וגם ממותגת ועם מערך הפצה משומן - ממחישה עד כמה היא תתקשה לעשות זאת בסין. שהרי, האיום הגדול הנוכחי על תנובה וטרה הוא פתיחת השוק ליבוא חופשי פטור ממכס, מה שעלול להפוך גם את ייצור הגבינה הצהובה בישראל ללא כדאי כל עוד מתקיים מנגנון הפיקוח והתכנון.