האם התשובה של אפל לנטפליקס תושק בקרוב - ותגיע לישראל?

אפל מתכננת להשיק שירות מנויים לתכני טלוויזיה שיתחרה באמזון ובנטפליקס • השירות יהיה זמין לבעלי מכשירי אפל בלבד, ואלה יזכו לגישה חינם לתכנים המקוריים שאפל תפיק, כשלצדם השירות יציע גם תכנים שבבעלות חברת אחרות • בדיווח של אתר The Information לא פורט מיהן 100 המדינות בהן השירות יושק בתחילה, כך שבשלב זה לא ברור אם הוא מתוכנן להגיע לארץ

טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: Reuters, Robert Galbraith
טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: Reuters, Robert Galbraith

אפל מתכננת להשיק שירות מנויים לתכני טלוויזיה, במעל 100 מדינות, כך לפי מקורות אתר The Information. שירות זה יתחרה בשירותים של אמזון ונטפליקס שזמינים גם הם באופן נרחב בעולם. לפי הדיווח, אפל  תשיק את השירות החדש בארה"ב כבר במחצית הראשונה של שנה הבאה, ובחודשים לאחר מכן הוא יורחב לזמינות גלובלית. הוא יהיה זמין לבעלי מכשירים של אפל בלבד (כולל אפל TV), ואלה יזכו לגישה חינם לתכנים המקוריים שאפל עצמה תפיק, כשלצדם השירות יציע גם תכנים שבבעלות חברות אחרות תמורת תשלום, בדומה למודל של אמזון פריים בארה"ב, בריטניה, גרמניה ויפן. דובר מטעם אפל סירב להגיב לידיעה.

בדיווח לא פורט מיהן 100 המדינות בהן השירות יושק בתחילה, כך שבשלב זה לא ברור אם הוא מתוכנן להגיע גם לישראל. אם אכן יגיע לישראל, יתחרה גם כאן בשירותי אמזון פריים וידאו ונטפליקס שזמינים למשתמשים בארץ. אם אפל תפעל כמו בעבר, השירות צפוי להגיע לישראל באיחור קל. שירות הזרמת המוזיקה של אפל, אפל מיוזיק, הושק באופן דומה במעל 100 מדינות ביוני 2015, והגיע לישראל יותר משנה לאחר מכן, באוגוסט 2016.

לפי הדיווח של דה אינפורמיישן, אפל החלה במגעים לגבי המחירים שתשלם כדי להציע תוכניות וסרטים של חברות אחרות בשירות, וככל הנראה התכנים שיוצעו בשירות ישתנו ממדינה למדינה. השוני ינבע מכך שרשתות טלוויזיה מסוימות כבר כבולות בחוזים אחרים בחלק מהמדינות, HBO למשל חתומה על הסכם לפיו התוכניות שלה יהיו זמינות בבריטניה דרך חברת Sky בלבד. לפי דיווחים אחרים, אפל אף הקדישה תקציב של מיליארד דולר לרכישות ופיתוח תוכן ב-2018 עבור השירות החדש, וכבר חתמה על עסקאות עם אופרה ווינפרי ואחרים שיככבו בתוכניות שבשירות.

אפל נכנסת באיחור לשוק בו המתחרות שלה כבר מחזיקות ביתרון התחלתי משמעותי - אמזון פריים וידאו זמין היום ב-200 מדינות, ונטפליקס במעל 190 מדינות. גם העובדה שהשירות יהיה זמין רק למחזיקי מכשירי אפל נראית כחסרון, מאחר שהוא יוצע לנתח מוגבל מהשוק מלכתחילה - מכשירי אפל TV מחזיקים בנתח שוק של 28% בארה"ב, לעומת מכשירי הסטרימינג של Roku עם נתח שוק של 37%, לפי חברת Parks Associates. בשוק הסמארטפונים הגלובלי אפל מחזיקה בנתח שוק של 15%, ואילו מכשירי אנדרואיד מחזיקים ב-85% מהשוק לפי חברת המחקר IDC.

האנליסט טים נולן מחברת Macquarie אמר לדה אינפורמיישן כי מסיבות אלה יהיה הגיוני יותר עבור אפל להציג את השירות החדש כדרך להקל על לקוחותיה הקיימים את הצפיה בטלוויזיה, מאשר לנסות להתחרות ראש בראש בתכנים המקוריים שמציעות אמזון ונטפליקס.