הטעויות הנפוצות בהלוואות במשפחה

זה מתחיל בכוונות טובות - אך לפעמים מסתיים בגיהינום

הלוואות בין בני משפחה / צילום: שאטרסטוק
הלוואות בין בני משפחה / צילום: שאטרסטוק

יהודית היא אישה אמידה החיה ברווחה כלכלית גדולה בארה"ב מזה שנים רבות. בשנת 1999 אחיה ואשתו, החיים בישראל, ביקשו לקנות דירה למגוריהם, ומאחר שלא היו להם משאבים מספקים משל עצמם, הלוותה להם יהודית כספים בסך מצטבר של מיליון שקל למשך 15 שנה. כעת נפרדו דרכם של האח ורעייתו, הדירה שנרכשה באמצעות ההלוואה נמכרת, אך אשת האח מסרבת להשיב את ההלוואה לגיסתה, בטענה כי אישה כה עשירה, הנוהגת לתרום לארגוני צדקה, העניקה להם את הכספים כסיוע במתנה.

העברת כספים לבני משפחה הזקוקים לסיוע כלכלי מתחילה תמיד בכוונות טובות אך מסתיימת לא פעם בגיהינום, המורכב משנים של התגוששויות בבית המשפט, סכסוך מר המפלג את המשפחה והוצאות משפטיות גבוהות. מספר פסקי דין שדנו בסכסוכים מסוג זה בעת האחרונה מלמדים מאילו טעויות נפוצות כדאי להימנע בעת מתן ההלוואה לקרוב המשפחה:

■ החתם את המקבל על הסכם הלוואה: קרובי משפחה חשים לא פעם נבוכים מכדי לבקש מהצד המקבל לחתום על הסכם הלוואה, ומסתפקים ביחסי האמון השוררים בין הצדדים. הסכם הלוואה כתוב מבטיח גם מניעת חוסר הבנות באשר לציפייה שהכספים יוחזרו ולא יתקבלו כמתנה, וגם משמש כראיה בשעת הצורך לכך שההסכמה הייתה למתן הלוואה ולא לתמיכה כלכלית.

■ החתם על ההסכם גם את בן או בת הזוג של המקבל: אמנם לבני זוג יש חבות משותפת על הלוואות שנלקחו בזמן החיים המשותפים, אך על-פי חוק יחסי ממון, החבות קיימת במישור היחסים בין בני הזוג ולא בהכרח כלפי צדדים שלישיים. כך לדוגמה, אם נתת הלוואה לאחיך עבור רכישת דירת מגורי משפחתו, ורק הוא בלבד חתם על הסכם ההלוואה - לא תוכל לתבוע ישירות את אשתו, אלא יהא עליך לתבוע את אחיך, והוא יצטרך לתבוע את אשתו להשתתף בהחזר ההלוואה.

■ פרט בהסכם את תנאי ההשבה: הסכם ההלוואה צריך לכלול לא רק את זהות הצדדים ואת סכום ההלוואה, אלא גם את תנאי השבתה: באילו מועדים, האם ניתן להאריכם ובאילו תנאים, האם ההחזר צמוד למדד ונושא ריבית וכו'.

■ תעד את העברת הכספים: העובדה שהמקבל חתם על הסכם הלוואה, לא מוכיחה שהוא אכן קיבל את הכספים בפועל, ובבוא היום הוא עלול להכחיש את קבלת הכספים או את היקפם. אם העברת הכספים נעשית באמצעות העברה בנקאית, כדאי לציין את מטרת ההעברה כך שיופיע בדף החשבון. את דף החשבון מומלץ להדפיס ולשמור, מאחר שיהיה קשה לקבלו מהבנק בחלוף השנים. אם העברת הכספים נעשית במזומן, כדאי להחתים את המקבל על אישור כתוב על קבלת סכום הכסף והתאריך בו ניתן.

■ עקוב אחר מועדי ההתיישנות: אם נקבע בהלוואה מועד השבה, והצד המקבל מבקש דחייה, כדאי להחתימו על תיקון להסכם עם המועדים הדחויים החדשים. אם הסכמת לדחייה מבלי לתעד זאת בכתב, שים לב שלא חלף זמן רב מדי מבלי שפנית שוב לבקש את הכסף. קיימת מגבלה חוקית על האפשרות להגיש תביעות, ולכן אם חלפו למעלה מ-7 שנים מאז שעבר מועד ההשבה המובטח, תחול התיישנות, ולא תוכל לתבוע את החזר הכסף. גם אם חלפו פחות מ-7 שנים, ולא נעשתה כל פנייה מצידך בנושא החזר ההלוואה, בית המשפט עלול להשתכנע שהעברת למקבל מסר שאתה מוותר על החזר ההלוואה. מאחר שמדובר בקרובי משפחה ולא בהלוואות עסקיות, בית המשפט נוטה להיות פחות פורמלי בדרישותיו, וככל שגדלה הסתמכותו של המקבל על הותרת הכסף בידיו לצרכיו - כך תגבר הנטייה לדחות את תביעת ההשבה.

עו"ד ליהיא כהן-דמבינסקי, מנהלת פורום דיני משפחה ב"גלובס", מומחית לדיני משפחה וירושה, בעלת אתר www.divorceinfo.co.il