השקל ייחלש בגלל המצב בעזה?

האם שחקני המט"ח, ודאי הזרים מביניהם, יתרגשו מסבב הלחימה הבא?

שקלים / צילום: Shutterstock
שקלים / צילום: Shutterstock

משקיעים שואלים את עצמם האם השקל ייחלש במידה ותתחיל מערכה חדשה ברצועת עזה. האם זה הזמן לקנות דולרים על רקע האפשרות הזו? הסיפור הבא יכול לתת להם תשובה לכך:

ביולי 2006, נפגעו שוקי המט"ח של ישראל עם פריצתה של מלחמת לבנון השנייה. המלחמה נפתחה בעקבות תקיפה של ארגון הטרור הלבנוני - חיזבאללה, בה נחטפו בגבול הצפוני של ישראל שני חיילי צה"ל ונהרגו שלושה. בעקבות האירוע הגיבה ישראל בתקיפה מסיבית של עמדות צבאיות של חיזבאללה, תחילה מן האוויר ולאחר מכן גם בעזרת יחידות קרקעיות. בתגובה לכך העלה החיזבאללה את רף ההסלמה בתקיפת מטרות אזרחיות רבות וריכוזי יישובים בעומק ישראל, ע"י פצצות מרגמה, רקטות וטילים.

עם תחילת הקרבות, בעקבות הבהלה, משקיעים ישראלים וזרים החלו למכור כמויות גדולות של שקלים ולקנות דולרים, ושער הדולר טיפס תוך מספר ימי מסחר ביותר מ-4% לאחר תקופה ממושכת בה נסחר ביציבות. התהליך הזה מוכר וידוע: כל מדינה שנכנסת לסחרור של מלחמה, המטבע שלה מפוחת, כתוצאה מכך שתושבים המתחילים לחשוש לרכושם קונים את הדולר האמריקאי ומוכרים את המטבע המקומי, וזרים עושים זאת כדי להימנע מהיחלשות המטבע המקומי.

אולם בישראל של מלחמת לבנון השנייה, קרתה תופעה הפוכה. לאחר מספר ימים כאלו, החל השקל להתחזק בחזרה. זה היה מוזר כי בדיוק אז החלו התקפות מאסיביות של רקטות וטילים על אזורי התעשייה הכבדה הצפופה של ישראל במפרץ חיפה, כמו גם על תושבי העיר חיפה עצמה. לכאורה השקל היה אמור להיחלש עוד יותר מול הדולר אך במקום זאת הוא החל להתחזק.

אחד ממנהליה הבכירים של חברת חיסונים פיננסים, נתבקש לברר מה פשר התופעה המוזרה הזו. היה עליו לספק תשובה איך זה שהשקל מתחיל להתחזק וזאת בניגוד לכל הגיון וניסיון כלכלי. לאחר מספר שיחות טלפון חזר אותו בכיר עם תשובה מפתיעה: "דווקא הזרים חוזרים לישראל עם הכסף בעוד שהישראלים ממשיכים למכור". בשיחת טלפון לאחד מאנשי המט"ח הבכירים של בנק ברקליס הלונדוני, עמו היה אותו בכיר בקשר, הוא גילה שהבנק האנגלי הענק רוכש שקלים. "אתם עושים טעות", אמר הישראלי לבן שיחו האנגלי, אתם לא מבינים כנראה מה זה אומר שהחיזבאללה מפציץ את חיפה בטילים". "אבל אתם הרי תנצחו בסוף, נכון?" השיב האנגלי בשלווה, "בוודאי שננצח" הגיב הישראלי "אין לנו אופציה להפסיד". "לכן אנחנו קונים שוב את השקלים ומוכרים את הדולרים. אנחנו פשוט סומכים עליכם" ענה לו האנגלי.

לדעתי הסיפור הזה מסכם הכל. מלבד פגיעה יוצאת דופן של החמאס בעורף הישראלי, שחקני המט"ח, ודאי הזרים מביניהם, לא יתרגשו מסבב הלחימה הבא. כולנו תקווה כמובן שסבב כזה בכלל לא יגיע.

■ ד"ר אדם רויטר יו"ר חיסונים פיננסים ומחבר משותף של הספר "ישראל סיפור הצלחה".