במוקד המפגש ישראל-ארה"ב: השלב השני בסנקציות נגד איראן

במשרד האוצר האמריקאי נערכים לקראת כניסתו לתוקף של השלב השני במשטר הסנקציות על איראן • החל מ-4 לנובמבר יטיל הממשל האמריקאי סנקציות על תאגידים המושקעים באיראן בתחומי האנרגיה, התשתיות ותחומים נוספים

נשיא איראן חסן רוחאני / צילום: רויטרס - Eduardo Munoz
נשיא איראן חסן רוחאני / צילום: רויטרס - Eduardo Munoz

הסנקציות נגד איראן מוכיחות את עצמן, כך אמרו היום ראשי המשלחת האמריקאית לכינוס השנתי לקבוצה הכלכלית המשותפת לישראל וארה"ב (Jedg). המפגש היום נערך בהמשך לפגישתם של שרי האוצר משה כחלון וסטיבן מנוצ'ין. במשרד האוצר האמריקאי נערכים לקראת כניסתו לתוקף של השלב השני במשטר הסנקציות עליו הכריז נשיא ארה"ב דונלד טראמפ: החל מה-4 לנובמבר יטיל הממשל האמריקאי סנקציות על תאגידים המושקעים באיראן בתחומי האנרגיה, התשתיות ותחומים נוספים.

מעבר לנושא הסנקציות עסק המפגש בין משלחות ארה"ב וישראל ברעיונות שונים לשיתופי פעולה בין ישראל לארה"ב בשורת נושאים ובהם אנרגיה, איכות הסביבה ודיור.

את המשלחת הישראלית לכנס הוביל מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד. המשלחת כללה את סגן שר האוצר, יצחק כהן, מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, עמי אפלבאום מרשות החדשנות, ראש מטה הדיור הלאומי זאב בילסקי, החשב הכללי, רוני חזקיהו, סגנית הממונה על התקציבים, שירה גרינברג, סגנית בכירה למנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גלית כהן ועוד בכירים נוספים מהממשלה.

המשלחת האמריקאית, שכללה כ-40 משתתפים, גובתה בבכירים רבים, בכללם שגריר ארה"ב לישראל, דניאל פרידמן; סגנית המזכיר האמריקאי לדיור ופיתוח עירוני, פנמה הוג'ס פטנאודה; תת-מזכיר האוצר האמריקאי לנושאים בינלאומיים, דיוויד מלפס; תת-מזכיר האוצר האמריקאי לנושאי טרור ומודיעין פיננסי, סיגל מנדלקר; ועוזרת מזכיר המדינה האמריקאי לנושאים כלכליים ועסקיים, מנישה סינג, יחד עם בכירי ממשל רבים אחרים.

שר האוצר משה כחלון בפגישה עם עמיתו האמריקאי סטיב מנוצ'ין / צילום: דוברות האוצר
 שר האוצר משה כחלון בפגישה עם עמיתו האמריקאי סטיב מנוצ'ין / צילום: דוברות האוצר

שתי המשלחות ציינו את הקשר החזק בין כלכלות ישראל וארה"ב הפועלות בשיתוף פעולה שהולך וגדל. המשלחת האמריקאית ציינה לשבח את ביצועיה הכלכליים החזקים של ישראל ואת המשמעת הפיסקלית שלה, בעוד המשלחת הישראלית הביעה את הערכתה לשותפות ארוכת-הדרך בין שתי המדינות. המשלחות אישרו מחדש את מחויבותן לפיקוח על ההתקדמות הכלכלית ושיתוף הפעולה.

לצד הישגים נוספים, שתי המשלחות מיסדו צוות משימה מיוחד שיעבוד בשנה הקרובה על מודרניזציה של הסכם המס בין ישראל-ארה"ב. צוות המשימה ידווח אודות התקדמותו לכנס ה-JEDG הצפוי להתכנס בשנת 2019. המשלחות אף חתמו על מזכר לשיתוף פעולה, המבסס את שיתוף הידע והעבודה המשותפת בתחום הדיור ופיתוח קהילות. מהמשלחת הישראלית חתם על מזכר ההבנות סגן השר יצחק כהן. הדיון בנושא הדיור התמקד בחיזוק מבנים והתחדשות עירונית. שני הצדדים חתמו גם על מזכר הבנות לשיתוף פעולה בנושאיים סביבתיים, הדיון בנושא זה התמקד בטיהור קרקע חדשנות בתחומי מים ותגובה במצבי חירום.