מרידור: המשק לא יוכל לשאת על גבו הוצאות נוספות שאינן מגובות תקציבית

ביום עיון של אגף תקציבים לזכר חלליו במלחמת יום הכיפורים הזהיר הממונה את קובעי המדיניות לא ליפול לקונספציה "שהמצב טוב וימשיך להיות טוב"

מנכ"ל משרד האוצר, שאול מרידור / צילום: שלומי יוסף
מנכ"ל משרד האוצר, שאול מרידור / צילום: שלומי יוסף

"מושב החורף של הכנסת עלול להיות נקודת הפיתול ברמה הכלכלית" כך הזהיר היום הממונה על התקציבים באוצר שאול מרידור. בנאום שנשא ביום עיון של האגף לזכר עובדי האגף שנפלו במלחמת יום הכיפורים אמר מרידור כי "התקופה הנוכחית בה אנו מדווחים על מערכת פוליטית הרוחשת שמועות ותכניות לבחירות, על אף שלא הוכרזו רשמית, אינה פשוטה לאגף ומתאפיינת בכך שהשחקנים הפוליטיים מתארגנים לקראתן. כמו בכלכלה, גם פה, לציפיות יש השלכה ישירה על הפעולות. אלה הם זמנים, בהם עבודתנו מאותגרת יותר, אך תפקיד האגף: השמירה על הכללים הפיסקליים, ועל הקופה, מקבל משנה תוקף. אגף התקציבים ידע להתמודד בתקופות אלה, ויוכל להן גם בעתיד.

מרידור את קובעי המדיניות מפני "קונספציה" מוטעית שלפיה תקופת הצמיחה הכלכלית תימשך תמיד. "כשהבשורות טובות, קל לכולם לאמץ קונספציה - המצב טוב וימשיך להיות טוב. למשל - הרבה אנשים מופתעים שאין הפתעות בהכנסות המדינה. המשק, שנמצא בתקופה טובה מאוד כבר שנים, לא יוכל לשאת עוד על גבו הוצאות שאינן מגובות באחריות כלכלית. עלינו לעמוד על המשמר, וביחד עם משרדי הממשלה, אני משוכנע שנוכל לאתגר".

מרידור הוסיף וציין כי "חשוב שנזכור כי היותנו משרתי ציבור - מהות שמותקפת לאחרונה לא מעט מכל מיני כיוונים - מחייבת אותנו מחד להיות מקצוענים, להצביע על ההשלכות של מהלכים, להגיד את דעתנו ולהשפיע ככל הניתן, ובאותה הנשימה לקבל את זה שבסופו של דבר אנחנו איננו לבד על המגרש. המדינאים הם אלה שמנווטים את הסירה. הם צריכים לקבל את ההחלטות. מעטים הכלכלנים שיודעים במדויק לחזות מהו המשבר הבא, ומתי יקרה. דבר אחד כולנו יודעים - הכלכלה יודעת עליות וירידות. אחד התפקידים המרכזיים של האגף במארג הממשלתי הישראלי, הוא למצות את התקופות הטובות ולהתכונן לרעות, וכשאלו מגיעות, לקצר אותן ולהמעיט מההשפעה הרעה שלהן על המשק. תפקיד האגף להכין את המשק והממשלה לקראת התקופה הפחות טובה. צריך לשמור על הכללים הבסיסיים בכלכלה על מנת להגדיל את הצמיחה, להגמיש את השוק ולייעל אותו.

מרידור ציין כי "בתפיסת עולמו של ז'בוטינסקי עליה גדלתי, מובאות לקדמת הבמה שתי תכונות חשובות באדם - תגר והדר. מבחינת אגף התקציבים, תגר - לקרוא תיגר על כל דבר. להטיל ספק, לשאול את השאלות ולא לחשוב שצריך להשלים עם כשלים קיימים בכלכלה. זהו עיקרון שהוא נר לרגליו של האגף. אחת הפרשנויות של ההדר מכוונת, בין היתר, לחובתנו לומר למדינאים, כמו גם לאזרחים, בגובה העיניים, בלי מורא, מה הדבר הנכון בעיננו לעשות, למרות שזה לא תמיד מתאים להם. גם עיקרון זה הוא חלק בלתי נפרד מהרוח של האגף ומהמצופה מאנשיו. העולם הכלכלי של אחרי המחאה של שנת 2011, הן בסקטור הממשלתי והן בעסקי הוא עולם עם מעורבות ציבורית גדולה בהרבה, שמביאה אתגרים, אך גם הרבה יתרונות, ומסייעת למערכת להשתפר. אבל לצד הצורך לעשות שינויים ולהתאים עצמנו לעולם המשתנה, חלק מהתפקידים שלנו לא משתנים: שמירה על ניהול פיסקאלי אחראי ופיתוח מנועי צמיחה למשק.