כשנעבור את הגשר, נצלם אותו: כך נראה גשר הפלדה הראשון שהודפס בתלת-ממד

חברת MX3D, שעיצבה והדפיסה את הגשר, מתכננת להציב אותו ברובע החלונות האדומים באמסטרדם באמצע 2019 • ברגע שהגשר יותקן במקומו הוא יוכל לאסוף נתונים על התעבורה, השלמות המבנית, השכונה שלו וסביבתו • "בדקנו את הגשר באמצעות 30 אנשים, וזה היה בסדר. הגשר מתנהג כמו גשר, כפי שהוא אמור להתנהג"

יצרני גשר הפלדה הראשון בעולם בטכנולוגיית הדפסת תלת-ממד אומרים שהגשר מוכן כעת להתקנה באמסטרדם, לאחר שתסתיים הצגתו בפסטיבל שבוע העיצוב ההולנדי ב-20-28 באוקטובר. מדובר במבנה פלדת אל-חלד בן כ-12 מטרים (40 רגל) שמכונה פשוט "הגשר", ושזכה למראה יוצא דופן הודות לשיטת הבניה הייחודית שלו.

 

תוכניתו המקורית של הצוות בחברת MX3D הייתה לבנות את הגשר, שעוצב במעבדה, כשהוא מתנשא באוויר מעל תעלה, אך לאחר מכן החליט הצוות להציב את הגשר קודם כל בסביבה מבוקרת שאין בה הולכי רגל. הצוות שלח לאתר האמריקאי Gizmodo מסר שבו נאמר שכעת הוא מוכן להתחיל בהתקנה הסופית של הגשר ברובע החלונות האדומים המפורסם (והמפוקפק) של אמסטרדם. חברי הצוות גם שיתפו כמה צילומים של הגשר במתכונתו הסופית, שנראה כמו שני גיליונות מקומרים שמחוברים בקימורי פלדה אורגניים למראה, ושמוצג בפסטיבל.

מדובר בשיטת בניה חדשה שעדיין לא נעשה בה שימוש בשום פרויקט רחב היקף. MX3D עבדה עם פקידים באמסטרדם כדי לפתח סטנדרט בטיחות חדש, וגם עבדה עם שותפיה, כולל מכון אלן טיורינג בבריטניה, על הטמעת רשת חיישנים בגשר. MX3D אמרה לגיזמודו שברגע שהגשר יותקן במקומו הוא יוכל לאסוף נתונים על "התעבורה, השלמות המבנית, השכונה שלו וסביבתו". מידע זה ינוטר כדי לזהות בעיות בטיחות אפשריות, ומשטח פלדה בתחתית הגשר יספק יציבות נוספת. הנתונים שיתקבלו יסייעו גם בעיצוב גשרים דומים בעתיד.

"בדקנו את הגשר באמצעות 30 אנשים, וזה היה בסדר. הגשר מתנהג כמו גשר, כפי שהוא אמור להתנהג", אמר בעבר חיטס ואן דר ולדן, מייסד משותף של MX3D.

אף על פי שהגשר כמעט מוכן לחלוטין ומוצג לראווה, נראה שיעבור זמן מה עד שהוא אכן יוצב בפועל. לדברי החברה, לא ניתן להציב את הגשר במיקומו הסופי, בהצטלבות בין Oudezijds Achterburgwal ל-Stoofsteeg, לפני שיושלמו השיפוצים בסביבת התעלה שמעליה הוא יוצב. אם הכל יתנהל כשורה, ניתן יהיה להציב את הגשר במקומו באמצע 2019.

אמנם מדובר בגשר הפלדה הראשון שמודפס בתלת-ממד, אך לא בגשר היחיד שנבנה בטכנולוגיה זו. פרויקט אחר בכפר ההולנדי חמרט, שבו נעשה שימוש במלט, נפתח ב-2017, אך התוצאות רחוקות מלהיות כה מרשימות מהבחינה הוויזואלית.