מסכי וידאו במקום מראות צד - ועוד 3 שכלולים מפתיעים למכונית

סייענית אישית שמתחברת לבית החכם, נהיגה אוטונומית במצבי חירום ועזרה לנהג, ובינה מלאכותית שתלמד את מסלולי הנהיגה ורמת מיזוג האוויר המועדפת • יצרניות הרכב נוסעות עם הטכנולוגיה

תעשיית הרכב עוברת כיום מהפכה טכנולוגית, שעתידה לשנות בשנים הקרובות ביסודיות את חוויית השימוש ברכב. עזרים ותיקים ובסיסיים מקבלים יכולות חדשות, ממשקים קוליים הופכים את הרכב לשלוחה של הבית החכם, הרכב מסייע במצבי חירום ובינה מלאכותית לומדת את הנהג. זה לא מדע בדיוני: אלה פיצ'רים שניתן להזמין ולקבל בכלי רכב סדרתיים חדשים (ויקרים, בינתיים) כבר היום.

אאודי: וידאו במקום מראות צד

מראות הצד של הרכב - שתי פיסות הזכוכית המקובעות שבולטות מצדי הדלתות - השתנו רק במעט מאז ימי ראשית הרכב. גם היום הן פוגמת לא במעט בעיצוב האווירודינמי הבסיסי של הרכב, גובות מחיר ברעש ובצריכת דלק ומקטינות את יכולת התמרון במקומות צרים.

אבל טכנולוגיית הלואו-טק הזו הזו עתידה לפנות בשנים הקרובות את מקומה בהדרגה למראות צד וירטואליות שמבוססות על מצלמות ומסכים. סנונית ראשונה תצא לשוק כבר בשנה הבאה על סיפונה של אאודי e-tron החשמלית החדשה'בשלב הראשון רק כאופציה.

את המערכת פיתחה סמסונג אלקטרוניקה הקוריאנית והיא כוללת שני מסכי 7 אינץ' בחדות גבוהה בטכנולוגיית OLED, שמשולבים בפינות הקדמיות הפנימיות של שתי הדלתות וממוקמים בתוך שדה הראייה הטבעי של הנהג. את מקום המראות עצמן מחליפות צמד מצלמות וידאו רגישות ברזולוציה גבוהה, שפועלות ביום ובלילה ומשדרות את התמונה למסכים בזמן אמת. למערכת יש כמה יתרונות: המצלמות הקומפקטיות מקטינות את רוחב הרכב בכמעט 15 סנטימטרים לעומת מראות מקובלות, מקטינות את מקדם הגרר האווירודינמי של הרכב ועמו גם את צריכת הדלק, מספקות תמונה משופרת בתנאי תאורה נמוכים ובמזג אוויר גרוע במיוחד, מונעות סנוור ומשפרות אלקטרונית את הראות ל"שטחים מתים". בנוסף המערכת כולל גם פונקציית מגע, שמוטמעת במסך ומאפשרת לנהג לבצע זום מיידי על התמונה שנשקפת בעת חנייה או השתלבות בתמרון מסובך.

אאודי טרם פרסמה את מחיר האופציה הזו אולם מן הסתם היא עשויה להתגלות כיקרה מהצפוי במציאות החנייה בישראל, שבה מראות צד מקובלות נופלות לעיתים קרובות קורבן לנהגים לא זהירים.

לקסוס: חיבור בין הרכב לבית החכם

בישראל המונח "סייענים" עדיין מתייחס בעיקר לפעילות מודיעינית עלומה מעבר לגבול. אבל בעולם הרחב סייענים אישיים, דוגמת אלקסה ושות', שמתרגמים פקודות קוליות לפעולות פיזיות בעולם האמיתי דרך הענן, ממשיכים לשדרג תחומים רבים של חיי היום-יום.

החזית החדשה היא כלי הרכב והנהגים, שתקועים בעומסי תנועה. בשנתיים האחרונות חזינו בלא מעט כלי רכב, שמציעים פתרונות אפטר-מרקט להפעלה מוגבלת של "אלקסה" מהרכב, אולם אמזון משתפת כיום פעולה עם יצרני הרכב להטמעת אלקסה בשלב הייצור ותכנון הרכב ודוגמה אחת היא לקסוס ES החדשה, שיוצאת כיום לשוק האמריקאי.

מערך המיקרופונים של אלקסה מובנה ברכב בתא הנהג, ומחובר לאפליקציה ייעודית, שפותחה בשיתוף עם לקסוס. לאחר חיבור המכונית לענן באמצעות סמארטפון או כרטיס סים מובנה האפליקציה מסתנכרנת עם מערכת הניווט והמולטימדיה של הרכב וניתן לשוחח איתה בשפה חופשית. מלבד פקודות נפוצות כמו הזמנה קולית של שירים וחיבור לשרת של אמזון לצורך ביצוע רכישות מקוונות תוך כדי נהיגה, ניתן לתת למערכת פקודות ניווט קוליות ליעד ולמסלולים, לקבל בזמן אמת מידע קולי על נקודות עניין בסביבה, לקבל מידע על הרכב ועוד, מבלי להוריד את העיניים מהנעשה בכביש.

אבל זו רק ההתחלה. האפליקציה מאפשרת לנהל מהרכב, בפקודות קוליות, את מערכת הבית החכם - בהנחה שגם הבית מחובר לאלקסה. ניתן למשל לווסת את הטמפרטורה בחדרים מסוימים לפני ההגעה, לבדוק את מצב האבטחה של הבית, להפעיל ולכבות מכשירי חשמל שונים. מי שלא מסתפק בממשק קול יכול לקבל חיווי גרפי של ההפעלה על מסך המולטימדיה ברכב - בעת עמידה בפקקים למשל.

כל משך הנסיעה המערכת ממתינה ברקע לפקודות קוליות אולם ניתן להשתיק אותה מההגה.

ב.מ.וו: סיוע אוטונומי במצבי חירום

מכוניות אוטונומיות ללא נהג, שיכולות להגיע מיעד ליעד ללא התערבות אנושית, עדיין נמצאות במרחק של כמה שנים (ועשרות אלפי דולרים) בעתיד. אולם הטכנולוגיה הזו מייצרת מייצרת כבר היום בונוסים חיוניים בכלי רכב סדרתיים.

דוגמה אחת היא "מערכת לסיוע בעצירת חירום", שנכללת בחבילת עזרי הסיוע המתקדמים לנהג של רכב הכביש-שטח החדש של ב.מ.וו, X7, שייצא לשוק בקרוב. אם הנהג מאבד חלילה תוך כדי נסיעה את היכולת לנהוג ולשלוט ברכב, בשל מצב רפואי למשל, הוא צריך רק למשוך את מתג בלם החניה האלקטרוני.

במצב כזה נכנסת מערכת החירום לפעולה: המחשב מנתח את הסביבה המיידית על הכביש בהתאם לנתוני החיישנים ההיקפיים שברכב והמערכת מאתרת מקום בטוח לעצירה על נתיב הנסיעה או בשולי הכביש, לוקחת פיקוד על ההיגוי, המצערת והבלמים, מפעילה את איתות ההאזהרה ומכוונת את הרכב לעצירה הדרגתית ובטוחה במיקום שנבחר. במקביל נשלחת למוקד התרעת מצוקה בזמן אמת על מיקומו של הרכב.

המערכת האוטונומית מתוחכמת מספיק כדי לבצע את כל התהליך גם אם הרכב נע בעת ההפעלה במרכז הכביש או בנתיב השמאלי ומבצעת עצמאית את תמרוני החלפת הנתיב במהירויות של 70 עד 100 קמ"ש. היכולות הללו עדיין עצמאיות מדי עבור הרגולציה האירופית ולכן הן יוצעו ברכב ב-2019 רק בארצות הברית ובשווקים אחרים בעולם.

מרצדס: בינה מלאכותית לשירות הנהג

"בינה מלאכותית לרכב" נשמעת לרבים עדיין כמו מילה שיווקית מעולם העתיד. אולם היא הופכת בהדרגה לחלק בלתי נפרד מכלי רכב מודרניים והחל מהחודש גם נהגים בישראל יוכלו לחוות חלק מהפוטנציאל הגלום בה.

החלוצה היא מערכת חוויית המשתמש החדשה של מרצדס בנץ, שמכונה MBUX ומגיעה כחלק מהמפרט התקני של מרצדס A קלאס החדשה. המערכת פותחה על בסיס שבבי בינה מלאכותית מבית אנבידיה ובמצבה הרגיל היא משמשת כממשק תפעול גרפי מקובל ברכב. במקביל היא מספקת לנהג מעין סייען אישי תוצרת בית, שמזהה פקודות קוליות מורכבות בשפה טבעית ומאפשר גם להתחבר לענן לצורך קבלת מידע בזמן אמת. אבל החידוש הגדול של המערכת הוא יכולתה ללמוד לאורך זמן את ההעדפות האישיות של הנהג - אופי המוזיקה ותחנות הרדיו שהוא מעדיף, רמת הקירור/חימום המועדפת ברכב, מסלולי נהיגה קבועים וכדומה.

המערכת משתכללת ככל שהיא לומדת יותר ומסוגלת להציע לנהג הצעות, באמצעות ממשק מגע, כגון הורדות מוזיקה וערוצי שמע מסוימים, קיצורי דרך להגעה ליעד ומידע אחר מותאם אישית. המערכת גם מסוגלת לשאוב עצמאית עדכוני תוכנה מהשרת של מרצדס כדי להרחיב את יכולותיה עם הזמן. חלק מהתוכנה של המערכת פותחה בישראל.