גוגל ליצרניות אנדרואיד: רוצות תחרות? שלמו לנו על השימוש באפליקציות

גוגל מגיבה להחלטת האיחוד האירופי לקנוס אותה ב-5 מיליארד דולר בגין פגיעה בתחרות במובייל • לפי דיווחים החברה תגבה מיצרניות החומרה עד 40 דולר על כל סמארטפון שיימכר באיחוד האירופי ויכלול אפליקציות מתוצרתה • הצעד הזה אמנם עומד בדרישות החוקיות - אך לא בטוח שלצרכנים יש סיבה לחגוג

סונדאר פיצ'איי./ צילום:רויטרס
סונדאר פיצ'איי./ צילום:רויטרס

האם גוגל משנה את המודל העסקי שלה סביב מערכת ההפעלה אנדרואיד, בעקבות הקנס ההיסטורי שהטיל עליה האיחוד האירופי, או שמדובר בתרגיל "תחזיקו אותי"? בסוף השבוע דיווח האתר The Verge כי גוגל תדרוש מיצרניות מובייל לשלם לה עד 40 דולר עבור כל מכשיר אנדרואיד שיימכר באיחוד האירופי, ובו מותקנות אפליקציות מבית החברה.

הרקע לפרסום הוא החלטת האיחוד האירופי מיולי לקנוס את חברת הענק בסכום שיא של 5.04 מיליארד דולר, בשל הפרת הגבלים עסקיים ופגיעה בתחרות, תוך ניצול דומיננטיות מערכת ההפעלה אנדרואיד המותקנת ביותר מ-80% מהסמארטפונים בעולם. גוגל קשרה יחד את השימוש בחנות האפליקציות פליי ובשירותים נוספים, ובין היתר דרשה מיצרניות להתקין מראש במכשיר את חלונית החיפוש שלה כתנאי לשילוב פליי במכשירים. היא גם אסרה על היצרניות למכור מכשירים עם גרסאות לא-רשמיות של מערכת ההפעלה אנדרואיד, שאינן כוללות את כל שירותי גוגל, אם רצו לשווק מכשירים אחרים עם מערכת ההפעלה הרשמית.

לתת בחירה ליצרניות החומרה

המודל העסקי של גוגל בתחום המובייל מבוסס במידה רבה על הפרקטיקות שהאיחוד האירופי פסל. גוגל הציעה את אנדרואיד ליצרניות בחינם, בתמורה לשילוב האפליקציות שסייעו לעסקי הפרסום של גוגל - מנוע ההכנסות המרכזי שלה. לדברי האיחוד המודל הזה היטיב עם גוגל, אך פגע במתחרותיה: ההתקנה מראש של האפליקציות במכשירים פגעה בתמריץ של היצרניות והצרכנים להתקין אפליקציות יריבות.

גוגל, כמובן, הייתה מאוד לא מרוצה מהפסיקה ומהקנס. ביום ההכרזה על הקנס המנכ"ל סונדאר פיצ'אי איים במרומז כי כדי להתאים את עצמה לדרישות האיחוד, החברה תפסיק להציע את אנדרואיד בחינם. "עד היום המודל העסקי של אנדרואיד אפשר לנו לא לגבות תשלום מיצרניות טלפונים על הטכנולוגיה שלנו, אבל אנחנו מודאגים מכך שההחלטה מפרה את האיזון שיצרנו, ושולחת מסר מדאיג של העדפת מערכות בתשלום על פלטפורמות פתוחות", אמר אז.

בשיחת המשקיעים שאחרי פרסום התוצאות הכספיות לרבעון השני של השנה, פיצ'אי ניסה להרגיע את הרוחות. הוא יצא שוב נגד קביעת האיחוד ("אנדרואיד פעלה היטב, ואפשר לראות בבירור שיש תחרות, הרבה חדשנות ומחירים נמוכים, ונוצרה יותר בחירה לכולם"), אך כשנשאל על ההצהרה שרמזה על גביית תשלום בעבור אנדרואיד, אמר המנכ"ל כי בגוגל עוד מנתחים את החלטת האיחוד וכי "מוקדם להניח הנחות". "אנחנו נערער על ההחלטה, אבל גם מצפים למצוא פתרון שישמר את היתרונות של אנדרואיד. אני בטוח שנוכל למצוא דרך לוודא שהיא תהיה זמינה לכל המשתמשים", אמר. 

כעת, נראה כי גוגל מצאה אלטרנטיבה כזו למודל העסקי. היא אמנם מערערת על ההחלטה, אך בינתיים מתיישרת לפי כללי האיחוד, שבנוסף לקנס דרש מענקית הטכנולוגיה גם לשנות את התנהלותה תוך 90 יום, ואיים שאם לא תעשה זאת היא עלולה לעמוד בפני קנסות נוספים.

גוגל אמנם תשאיר את אנדרואיד עצמה בחינם, בניגוד לאיום המקורי של פיצ'אי, אך לפי הודעת החברה מהשבוע שעבר תגבה תשלום מיצרניות החומרה עבור התקנת האפליקציות שלה במכשירים. הכללים החדשים תקפים בנוגע לסמארטפונים וטאבלטים שיימכרו באירופה ומשתמשים במערכת ההפעלה אנדרואיד, ויכנסו לתוקף כבר ביום שני הבא, 29 באוקטובר. הם נוגעים לחנות האפליקציות גוגל פליי, ולאפליקציות כמו ג'ימייל, יוטיוב וגוגל מאפס - שיוצעו כולן כחבילה בתשלום. לעומת זאת, דפדפן כרום וחיפוש גוגל לא יהיו חלק מאותה חבילה, אלא יוצעו בחינם בנוסף למי שישלם על רישיון להשתמש באפליקציות. כך גוגל מבצעת הפרדה בין השירותים, לאחר שכבילתם יחד סיבכה אותה עם האיחוד.

כך, ליצרניות ניתנת בחירה: הן יכולות להתקין את מערכת ההפעלה אנדרואיד בלי להשתמש בשירותי גוגל כלל, להציע את אפליקציות גוגל לצרכנים ללא החיפוש ודפדפן כרום, או להציע את כל השירותים הללו יחד.

יותר אפשרויות או ייקור עלויות?

אם התוכנית הזאת אכן תצא לפועל, ולא מדובר בניסיון להפעיל לחץ על היצרניות כדי שיתיישרו עם עמדת גוגל, מדובר בשינוי משמעותי במודל העסקי של החברה בתחום המובייל. מה יהיו משמעויות השינוי הזה?

התרחיש הראשון הוא שהצעד הזה אכן יפתח את השוק ליותר תחרות. חברות כמו LG וסמסונג יוכלו לספק את האפליקציות של גוגל במכשירים מסוימים, ובמקביל למכור באירופה מכשירי אנדרואיד "לא-רשמיים", הכוללים שירותים של חברות אחרות. חלק מהאנליסטים סבורים כי כעת יתאפשר ליריבות של גוגל, כמו מיקרוסופט, לשתף פעולה עם היצרניות כדי להפוך את הדפדפן והחיפוש שלה לברירת מחדל בחלק מהמכשירים.

במקרה כזה, גוגל תפסיד הכנסות רבות מפרסום במובייל ומשירותים בתשלום שהאפליקציות שלה למובייל מציעות למשתמשים. בסין למשל, שבה גוגל אינה פועלת רשמית, כל יצרנית סמארטפונים פרט לאפל משתמשת בגרסה של אנדרואיד, והאפליקציות מפוצלות על פני יותר מ-400 חנויות יישומים. עשר מתוכן תופסות את מירב נתח השוק במדינה, אך אף אחת מהן לא מחזיקה אפילו ברבע מהנתח הכולל, לפי חברת המחקר Newzoo.

תרחיש אפשרי אחר הוא שיצרניות החומרה יישארו נאמנות לגוגל בשל התלות בחנות פליי, שדרכה המשתמשים יכולים לגשת לרובן המכריע של האפליקציות לאנדרואיד, לפחות עד שיקומו לה מתחרות רציניות במערב. במקרה כזה, סביר גם שהמחיר עבור שירותי גוגל יגולגל לצרכנים ולבסוף יפגע בהם. גם בתרחיש כזה גוגל אינה חסינה מפגיעה: אם היצרניות ישתמשו בפליי מבלי להתקין את כרום וחלונית החיפוש, הדבר עדיין יזיק להכנסות החברה מפרסום.

בכל תרחיש שלא יהיה, יש לזכור שכל ההרפתקאה הזו עשויה להיות זמנית. אם ענקית הטכנולוגיה תזכה בערעור, סביר שהמודל החדש יתבטל, וגוגל תחזור למודל העסקי הישן שכבר הוכיח את עצמו עבורה.