נתניהו למנוצ'ין: הלחץ על איראן יבלום את תוכנית הגרעין

נתניהו הודה למנוצ'ין הבוקר על ביקורו השני בישראל ועל הברית החזקה בינה לבין ארה"ב • לדברי נתניהו הסכם הגרעין למעשה איפשר לאיראן לפעול בשני מסלולי תוקפנות במקביל: "חתירתה של איראן לארסנל גרעיני וחתירתה לארסנל קונבנציונלי ותוכניות ההשתלטות שלה על המזרח התיכון" •  מנוצ׳ין ציין שהמטרה העיקרית שלו בביקור בארץ היא להתכונן עם ישראל לקראת השלב הבא של השבת הסנקציות נגד איראן

בנימין נתניהו וסטיבן מנוצ'ין / צילום: קובי גדעון / לע"מ
בנימין נתניהו וסטיבן מנוצ'ין / צילום: קובי גדעון / לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הבוקר (א') עם מזכיר האוצר האמריקני סטיבן מנוצ'ין בלשכת רה"מ בירושלים. נתניהו הודה למנוצ'ין על ביקורו השני בישראל ועל הברית החזקה בין המדינות. "אני מעריך את הברית הזו ואת הידוק היחסים בינינו בכל תחום - מודיעין, שיתוף פעולה ביטחוני, סחר, שיתוף פעולה כלכלי וכמובן בגישתנו המשותפת למניעת התוקפנות באזור הזה".

נתניהו מיקד את דבריו בעצירת התוקפנות של איראן. "חתירתה לארסנל גרעיני וחתירתה לארסנל קונבנציונלי ותוכניות ההשתלטות שלה על המזרח התיכון". לדבריו, ה-JCPOA (הסכם הגרעין - ט"ש) למעשה איפשר לאיראן לפעול בשני מסלולי התוקפנות במקביל. במקום לחסום את נתיבם לפצצה גרעינית, הוא למעשה סלל את דרכם לארסנל גרעיני שלם. בנוסף הוא נתן להם מאות מיליארדי דולרים במזומן, באשראי ובהשקעות, מה שאיפשר להם לממן את התוקפנות הגוברת שלהם באזור."

נתניהו ציין שההתמקדות בפגישה שלו ושל מנוצ'ין בירושלים היום תהיה בהגברת הלחץ על המשטר התוקפני בטהראן.

"ראינו בשנים האחרונות שלחץ הוא הדבר היחידי שבולם את ההתקדמות של תוכנית הגרעין האיראנית ולחץ הוא הדבר היחידי שבולם את התוקפנות של איראן באזור. נדון כיצד נוכל לשתף פעולה בעניין הזה."

בנוסף התייחס נתניהו בדבריו לנושא פינוי חאן אל אחמר: "חאן אל אחמר יפונה, זאת החלטה של בית המשפט, זאת המדיניות שלנו והיא גם תתבצע. אין לי כוונה לדחות את זה עד להודעה חדשה, בניגוד לפרסומים, אלא למועד קצר. משך הזמן שניתן לנסות לפנות את זה בהסכמה ייקבע על ידי הקבינט. אני אכנס אותו היום, נקבע, זה יהיה קצר, ואני מאמין שזה גם יהיה בהסכמה".

במהלך ההצהרות לעיתונות ציין מזכיר האוצר מנוצ׳ין שהמטרה העיקרית שלו בביקור בארץ (עצירה ראשונה מתוך שש מדינות אליהן נסע) היא להתכונן עם ישראל לקראת השלב הבא של השבת הסנקציות נגד איראן. השלב הזה יגיע ב-4 בנובמבר, ומדובר בסנקציות שיושתו בעיקר על ענף האנרגיה בתוך איראן.

מנוצ'ין ציין שארה"ב ממוקדת בנושא של יישום אדוק של הסנקציות. "זה חלק מהותי במהלך עזיבתנו את הסכם הגרעין ה-jcpoa", אמר.

עוד ציין מנוצ'ין שהוא ידון היום גם בהיבטים של סחר הדדי בין ישראל לארה"ב. "ישראל היא מקום מצוין להשקעות בתחום הטכנולוגיה ואנחנו נוודא שהדיון בין המדינות יסוב בנושא השקעות בתחום התשתיות וסחר נוסף. יש בישראל אפשרויות כלכליות מצוינות".